خانم هایی که در معرض ریسک بالایی از سرطان سینه قرار دارند، اغلب اسکن ام آر آی را به طور مرتب انجام می دهند تا هر گونه تومور در مراحل اولیه تشخیص داده شود. در حال حاضر تحقیقات جدید نشان می دهد که این اسکن های می تواند پیش بینی کند که چه خانم هایی در آینده نزدیک به سرطان سینه دچار می شوند.  

محققین دریافتند در بین افرادی که در معرض ریسک بالا قرار دارند و به طور مرتب اسکن انجام می دهند، افرادی که ویژگی های مشخصی را در اسکن های خود نشان می دهند (از جمله آنکه پس زمینه بافت سینه آنان متمایل به رنگ سفید است) 9 برابر بقیه خانم ها، در معرض ابتلا به سرطان سینه در چند سال آینده قرار دارند.

این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 12 می در ژورنال رادیولوژی منتشر شد و نشان داد که ام آر آی  می تواند ارزشی فراتر از تشخیص سرطان داشته باشد.

دکتر حبیب رهبر، رادیولوژیست دانشگاه پزشکی واشنگتن که خود در این آزمون حضور داشت، عنوان نمود، این احتمال وجود دارد که ما بتوانیم از ام ار آی برای پیش بینی خانم هایی استفاده کنیم که در آینده به سرطان سینه مبتلا خواهند شد.

دکتر رهبر تاکید کرد این یافته ها بر اساس بررسی تعداد کمی از خانم ها در یکی از مراکز پزشکی به دست آمده و برای تایید نیاز است که تحقیقات در سطح وسیع تری انجام شود.

اما او افزود اگر چه نتایج در حد اولیه و مقدماتی است اما بسیار امیدوار کننده می باشد.

دکتر رهبر گفت، اصطلاح فنی برای این یافته ها، افزایش پارانشیم پس زمینه ای است. اگر چنین اتفاقی افتد، در حقیقت فرد در معرض خطر قابل توجهی به لحاظ ابتلا به سرطان سینه قرار دارد و این هم به خانم ها و هم به پزشکان در برخی انتخاب ها کمک می کند.

خانم ها ممکن است اغلب بخواهند چکاپ های بیشتری دهند و یا برای از بین بردن ریسک سرطان سینه از داروی تاموکسیفن استفاده نمایند.

دکتر رهبر افزود خانم ها می توانند در آینده چکاپ های سبک تر و با فشردگی کمتر انجام دهند. او ادامه داد همان گونه که ما به سمت درمان های اختصاصی فردی تری پیش می رویم باید در بحث چکاپ نیز به این سمت متمایل باشیم.

در حال حاضر انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که وقتی خانم ها بیست در صد یا بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، در کنار ماموگرافی های استانداردی که انجام می دهند، ام آر آی نیز  انجام دهند. به طور متوسط 12 درصد خانم ها در ایالات متحده آمریکا در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

این توصیه در مورد خانم هایی که ناقل جهش در BRCA1 و BRCA2 هستند نیز صادق است. همچنین  افرادی که در خانواده آنها سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد (برای مثال دو نفر از افراد درجه یک خانواده به این بیماری مبتلا شده باشند) نیز باید چنین چکاپ هایی را انجام دهند.

دکتر رابرت اسمیت مسئول چکاپ سرطان در انجمن سرطان توضیح داد، خانواده هایی که ناقل  جهش های ژنتیکی کشف نشده هستند نیز در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. او که خود در این آزمون حضور نداشت ادامه داد این یافته ها بسیار غافلگیرکننده است.

دکتر اسمیت موافق بود که امکان استفاده از ام آر آی در تعریف بهتر "ریسک بالا" بسیار موثر و کمک کننده است.

دکتر اسمیت گفت از آن جایی که پیشرفت های فوق العاده ای در تکنولوژی ام آر آی ایجاد شده است، انجمن سرطان دستورالعمل های را برای خانم هایی که در خطر بالا قرار دارند مطرح کرده است. افراد در تلاش اند تا راه های بهتری را برای انجام چکاپ در خانم ها بیابند.

این یافته ها حاصل بررسی 487 خانمی بود که در سال های 2006 و 2011 برای بررسی سرطان سینه، ام آر آی انجام داده بودند. همه این افراد بر اساس تعریفی که انجمن ارائه داده است، به لحاظ ابتلا به سرطان سینه در خطر بالایی قرار داشتند. در طول این آزمون 23 خانم مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند (به طور متوسط دو سال بعد از اولین اسکن ام آر آی).

تیم تحقیقاتی دکتر رهبر یافته های به دست آمده را با بیمارانی مقایسه کردند که در معرض ریسک بالایی قرار داشتند اما به سرطان سینه مبتلا نشدند. آنها دریافتند که وجود پارانشیم زمینه ای در ام ار آی اولیه زنان به نظر می رسد پیش بینی کننده ریسک بالایی از سرطان است. نشان داده شد  خانم هایی که به طور خفیف دچار افزایش پارانشیم زمینه ای هستند 9 برابر بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

دکتر اسمیت متذکر شد این نتایج بر اساس سوابق بیماران به دست آمده است. لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود و بیماران در طول زمان ارزیابی شوند تا مشخص شود که آیا افزایش پارانشیم زمینه ای می تواند حاکی از احتمال سرطان سینه در آینده ای نزدیک باشد یا خیر.

اما این که چرا یافته های حاصل از ام ار آی با سرطان سینه ارتباط دارد هنوز مشخص نیست. اما دکتر رهبر گفت وجود بافت سفید ممکن است علامت محیطی باشد که سبب می شود رشد سلول های سرطانی تسهیل شود.

وی ادامه داد این یافته ها بسیار جالب است زیرا به درک بیولوژی این بیماری کمک می کند.

سوال دیگری که دکتر اسمیت و دکتر رهبر مطرح می نمایند این است: آیا افزایش پارانشیم زمینه ای می تواند در بین خانم هایی که در معرض ریسک متوسط بیماری قرار دارند، پیش بینی کننده ابتلا به سرطان سینه باشد؟

در هر حال، ام ار ای در مورد خانم هایی که در ریسک متوسط سرطان سینه قرار دارند استفاده نمی شود اما از آن جایی که این تکنولوژی رو به تکامل است و هزینه های آن نیز رو به کاهش است، شاید بتوان این رویکرد را تغییر داد و از ام ار آی برای این افراد نیز استفاده نمود.

تاریخ انتشار: 1394/03/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه