بر اساس یافته های جدید، خانم هایی که از سرطان سینه جان سالم به در می برند، در  چند سال آینده در خطر متوسط تا شدید ابتلا به سرطان تیروئید قرار دارند.

با نگاهی به داده های دولتی، محققین دریافتند که بیش از 700000 خانمی که برای سرطان سینه تحت درمان قرار دارند بیشتر از حد نرمال در خطر ابتلا به سرطان تیروئید- مخصوصا در طول 5 سال از تشخیص سرطان سینه- قرار دارند.

دکترJennifer Hong Kuo  متخصص جراح از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت نتایج این تحقیق نشان می دهد که بازماندگان سرطان سینه باید در طول 5 سال نخست بعد از تشخیص بیماری خود برای بررسی احتمال ابتلا به سرطان تیروئید، چکاپ شوند.

این تحقیق به گونه ای طراحی شد که ارتباط بین سرطان سینه و ایجاد سرطان تیروئید را بررسی کند اما نتوانست نشان دهد که آیا صرف داشتن سرطان سینه با افزایش ریسک سرطان تیروئید ارتباط دارد و یا این که درمان آن منجر به افزایش ریسک سرطان تیروئید می شود.

دکتر Kuo گفت خیلی زود است که بخواهیم توصیه های سرسختانه ای را برای چکاپ سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به سرطان سینه ارائه دهیم.

وی ادامه داد اما حداقل در مراقبت های اولیه می توان چکاپ سریعی از تیروئید را در نظر داشت،  این تست ها شامل بررسی موقعیت غده تیروئید در گردن می باشد تا بزرگی و میزان رشد آن بررسی شود، اگر چه رشد غده تیروئید معمولا رایج و خوش خیم است. انجام اسکن اولتراسوند از تیروئید یک بار در سال می تواند ایده خوبی باشد.

اما با این حال برخی از متخصصین در این مورد خواستند که با احتیاط عمل شود.

در این یافته سوالات بی پاسخ بسیاری نهفته است، از جمله این که چرا بازماندگان سرطان سینه در معرض ریسک سرطان تیروئید قرار دارند؟

دکتر Subhakar Mutyala متخصص radiation oncologist در Scott & White Healthcare در تگزاس گفت بنده شک دارم  پرتودرمانی می تواند با این مسئله مرتبط باشد یا خیر و با توجه به این داده ها این موضوع چندان روشن نیست. 

غده تیروئید در برخی موارد ممکن است به خاطر درمان سرطان سینه در معرض تابش قرار گیرد.

دکتر Kuo افزود او ارتباطی را بین پرتو درمانی و سرطان تیروئید درک نکرده است اما کاملا نمتوان افزایش ریسک را توضیح داد.

دکتر Len Lichtenfeld معاون ارشد پزشکی انجمن سرطان آمریکا موافق بود که در معرض تابش قرار گرفتن میتواند یکی از عوامل خطر باشد. اما حتی اگر چنین باشد، این موضوع در سال های 1973 تا 2011 مورد بررسی قرار گرفته است. او ادامه داد در طول 40 سال گذشته تغییرات زیادی در نحوه درمان سرطان سینه اعمال شده است. از جمله آن که رویه پرتو درمانی تغییراتی کرده است.

بر اساس گفته های دکتر Lichtenfeld، مشخص نیست که آیا امروزه خانم هایی که تحت درمان قرار دارند(چه با پرتو درمانی بر روی قفسه سینه و چه غیره) همانند خانم هایی که در دهه های گذشته تحت درمان قرار می گرفته اند تحت خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند یا خیر؟

دکتر Kuo بر اساس این داده ها موافق بود که ما نمیتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم.

این یافته ها بر مبنای داده های دولتی است. این داده ها از 704000 خانم آمریکایی مبتلا به سرطان سینه، 50000 بیمار مبتلا به سرطان تیروئید و بیش از 1500 مورد ابتلا به سرطان تیروئید بعد از درمان سرطان سینه به دست آمد. 

دکتر Kuo گفت افزایش ابتلا به سرطان تیروئید بیشتر در خانم های جوان تر دیده شده است. او تخمین زد در خانم 40 ساله مبتلا به سرطان سینه احتمال ایجاد سرطان تیروئید در 10 سال آینده 16درصد است و برای خانم 50 ساله این ریسک 12 درصد می باشد.

بر اساس این تحقیق، این نرخ ها بیشتر از هنجار متوسط در زنان ایالات متحده آمریکا در این محدوده سنی محسوب می شود، چیزی که باید در حدود 0.3% باشد.

دکتر Kuo برنامه ریزی کرده بود تا این یافته ها را در روز 5شنبه در نشست سالانه Endocrine Society در سان دیاگو ارائه دهد.  

دکتر Lichtenfeld و Mutyala نسبت به این تخمین ها مطمئن نبودند. و دکتر Lichtenfeld متذکر شد که تحقیقات ارائه شده در نشست های پزشکی معمولا در حد مقدماتی و اولیه در نظر گرفته می شوند تا این که در ژورنال کارشناسی شده و معتبر منتشر شوند.

بر اساس آمار موسسه سرطان ملی ایالات متحده آمریکا، متوسط ابتلا به سرطان تیروئید در ایالات متحده آمریکا 1 درصد است، اگر چه شانس این اتفاق در زنان سه برابر مردان است.

خبر خوب این است که بر اساس گفته های این موسسه این سرطان قابل درمان است و نرخ بقای 5 ساله در آن نزدیک به 98 درصد است.

بر اساس گفته های دکتر Lichtenfeld این مسئله خود موضوعی جدید است.

او گفت به طور کلی سرطان تیروئید در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است و این به دلیل افزایش استفاده از اولتراسوند تیروئید است – روش تشخیصی که  با استفاده از آن تومورهای کوچکی که در گذشته مشخص نبوده اند را تشخیص می دهیم.

دکتر Lichtenfeld افزود یکی از نگرانی هایی که در بحث تشخیص و درمان سرطان تیروئید وجود دارد این است که ما نمی توانیم به نحوی عمل کنیم که هیچ آسیبی به بیمار وارد نشود. انجام تست های چکاپ برای سرطان تیروئید در بازماندگان سرطان سینه می تواند منجر به اضطراب و نگرانی بیهوده در  بیمار شود به نحوی که اثرات جانبی را به دنبال خواهد داشت، درمان سرطان تیروئید شامل جراحی، پرتو درمانی و هورمون درمانی است.  

او ادامه داد این تحقیق اطلاعات مقدماتی و اولیه ای را در اختیار ما قرار می دهد. اما هنوز خیلی زود است که بدانیم واقعا چه چیز در میان است.

دکتر Kuo در همین راستا عنوان کرد در این زمینه سوالات زیادی وجود دارد که هنوز بی پاسخ است.  

او گفت یکی از برنامه های تحقیقی وی بررسی این مطلب است که آیا درمان سرطان سینه با داروی تاموکسیفن- که معمولا به مدت 5 سال استفاده می شود- در افزایش ریسک سرطان تیروئید نقش دارد یا خیر.

تاریخ انتشار: 1393/12/22
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه