یک مطالعه جدید گزارش می دهد که هرچه یک خانم فزرندان بیشتری داشته باشد، تعداد دندان های کمتری را در سال های بعدی زندگی خود خواهد داشت.

دروانا:

منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی و بهداشت جامعه- 13 مارچ 2018

گزارش شده در 15 مارچ 2018

خانم های مسن ممکن است یک یا دو دندان خود را از دست داده باشند.

بر طبق گفته یک تیم تحقیقاتی اروپایی، مادرانی که صاحب سه فزرند هستند به طور میانگین چهار دندان کمتر از مادرانی دارند که تنها دو فرزند دارند.

فرانک گابل از دانشگاه هایدلبرگ در آلمان، در بخش ترجمه اقتصاد سلامت می گوید طبق یافته های ما، افزایش و بهبود سلامت دهان، تغذیه مناسب برای دندان و مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه منظم خصوصا در مادران مسن تر، به نظر می رسد استراتژی های معقول برای پزشکان و سیاست های بهداشتی هستند.

محققین اطلاعات جمع آوری شده در سال 2013 از 35000 نفر بالغ با میانگین 50 سال به بالا در 14 کشور اروپایی و اسرائیل مورد بررسی قرار دادند.

متقاضیان بررسی 10 دندان از دست رفته داشتند. افرادی که دندانی از دست نداده بودند، 32 دندان به همراه دندان های عقل داشتند.

از دست دادن دندان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. خانم ها در دهه های 50 و 60 زندگی خود تقریبا 7 دندان از دست دادند در حالی که مردان 80 سال به بالا به طور میانگین 19 دندان از دست دادند.

محققین همچنین دریافتند که مادرانی که فرزند سوم پس از داشتن دو فرزند با جنسیت یکسان داشتند دندانهای بیشتری را در مقایسه با مادرانی که فرزندان اول آن ها جنسیت های متفاوتی دارند، از دست دادند. این تفاوت در مردان دیده نمی شود.

این مطالعه یک رابطه مستقیم علت و معلولی را اثبات نمی کند. برای تشخیص اینکه آیا بارداری بیشتر و افزایش سن ارتباط بین از دست دادن دندان و جمعیت خانواده توجیه می کند یا خیر، به تحقیق بیشتری نیاز است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه