دندانپزشکی در بارداری ممکن است دغدغه خیلی از خانم های باردار باشد. باید توجه داشت انجام کارهای دنداپزشکی در بارداری نه تنها خطری در پی ندارد بلکه بسیار مورد توجه نیز قرار دارد. سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای دریافت خدمات دندانپزشکی در دوران بارداری می باشد اما به طور کلی بهتر است کارهای غیر اورژانسی مانند سفید کردن دندان ها را به بعد از تولد نوزاد موکول کرد.

دروانا: 

 آیا در دوران بارداری میتوان به دندانپزشکی رفت؟

بسیاری از خانم های باردار این پرسش را در ذهن دارند که آیا رفتن به دندانپزشکی در بارداری خطرناک خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت انجام کارهای دندانپزشکی در بارداری نه تنها خطری در پی ندارد بلکه بسیار مورد توجه نیز قرار دارد. افزایش سطح هورمون ها در دوران بارداری می تواند به تورم لثه ها و خونریزی بیانجامد.

انجام اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی در بارداری مانع از ابتلا به عفونت های دهانی می شود که ریسک زایمان زودرس را به دنبال دارد.

انجام کارهای دندانپزشکی در بارداری مانند پر کردن حفره یا تاج دندان می تواند شانس ایجاد عفونت را کاهش دهد. سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای دریافت خدمات دندانپزشکی در بارداری می باشد. وقتی شما به سه ماهه سوم بارداری می رسید در این زمان دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی به مدت طولانی دشوار می شود. می توانید زمان مناسبی بعد از تولد را برای انجام کارهای غیر ضروری دندانپزشکی اختصاص دهید. اما عصب کشی در بارداری از اقدامات اورژانسی محسوب می شود که ناچارید در دوران بارداری آن را پیگیری کنید. سفید کردن دندان و سایر کارهای مربوط به زیبایی دندان ها از اقداماتی است که شما می توانید آن را به تاخیر بیندازید.

عوارض دندانپزشکی در بارداری

در مورد بی خطر بودن داروهایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار دارد باید عنوان داشت برخی تحقیقات احتمال بروز برخی عوارض جانبی را در جنین در حال رشد نشان داده است. لیدوکائین عموما در کارهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار دارد. استفاده از لیدوکائین در بی حسی دندان در بارداری به نظر نمی رسد خطرات قابل توجهی را همراه داشته باشد. لیدوکائین در طبقه بندی داروها بر اساس بارداری در دسته B قرار دارد. در بی حسی دندان در بارداری باید توجه داشت تا کمترین مقدار ممکن ماده بی حسی مورد استفاده قرار گیرد. اما اگر مقدار ماده بی حسی به کار رفته برای شما کافی نباشد و شما هنوز درد داشته باشید می توانید درخواست بی حسی بیشتری کنید؛ زیرا درد سبب استرس شما و جنین در حال رشد می شود.

فعالیت های دندانپزشکی اغلب با استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها همراه می باشد تا به درمان عفونت کمک کند. مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری مانند پنی سلین، آموکسی سیلین می تواند به طور موثری در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. همگی این داروها در دسته بندی داروها بر اساس بارداری در گروه B قرار دارند.

گرفتن عکس رادیولوژی دندان در بارداری و مضرات رادیولوژی دندان از موضوعات دیگری است که ممکن است ذهن خانم های باردار را درگیر کرده باشد. به طور کلی عکسبرداری های روتین تا بعد از تولد نوزاد به تاخیر می افتد. اما در برخی اقدامات اورژانسی دندانپزشکی استفاده از عکسبرداری ضروری خواهد بود. گرفتن عکس از دندان در دوران بارداری با لحاظ اقدامات محافظتی مناسب می تواند نسبتا بی خطر در نظر گرفته شود. بنابراین احتمال بروز مضرات رادیولوژی دندان می تواند با انجام اقدامات احتیاطی مناسب قابل چشم پوشی باشد.

برخی خانم ها ممکن است از گرفتن عکس دندان در ماه اول بارداری یا ماههای اول بارداری اجتناب کنند. زیرا تصور بر این است که این دوران در رشد جنین دوران پر اهمیتی محسوب می شود. اما باید عنوان کرد شواهدی در دست نیست که نشان دهد امتناع از گرفتن عکس دندان در ماه اول بارداری لزوما اقدام موثری محسوب شود. بنابراین اگر با موقعیت غیر اورژانسی در دوران بارداری رو به رو هستید می توانید آن را تا بعد از تولد نوزاد به تاخیر بیندازید.

نکاتی در مورد دندانپزشکی در بارداری

در نهایت توجه به نکات زیر می تواند برای خانم های باردار موثر باشد:

  • بهتر است خانم های باردار رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و دندان های خود را به طور مرتب و با خمیر دندانی مناسب با فلوراید کافی مسواک کنند. حداقل دو بار در روز عمل مسواک زدن را انجام دهید.
  • در طول دوران بارداری معاینات پیشگیرانه دندانپزشکی را دنبال نمایید.
  • قبل از انجام کارهای دندانپزشکی، او را از بارداری خود آگاه سازید.
  • تا حد امکان اعمال غیر ضروری دندانپزشکی را تا سه ماهه دوم بارداری و یا حتی بعد از زایمان به تعویق بیندازید.
  • به هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشکی در موقعیت مناسبی قرار بگیرید. می توانید برای راحتی بیشتر از بالش استفاده کنید.
  • انجام کارهای دندانپزشکی در بارداری ممکن است استرس هایی را برای شما به همراه داشته باشد بنابراین می توانید در حین انجام اعمال دندانپزشکی هدفونی در گوش خود قرار داده و موزیک های مورد علاقه خود را گوش دهید.
دکتر مریم خاکپور

دکتر مریم خاکپور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مريم خاكپور، متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای 24 سال سابقه تخصصی پزشکی در رشته زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم خاکپور
برگرفته از: وبسایت http://americanpregnancy.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه