یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک جهش ژنی که از پدر منتقل می شود با ابتلا زودرس به سرطان تخمدان در دختر و سرطان پروستات در پدر و پسر او در ارتباط است.

دروانا:

گزارش شده در مجله PLoS Genetics- 15 فوریه 2018

منتشر شده در 16 فوریه 2018

مطالعه قبلی نشان داده است که احتمال خطر سرطان تخمدان در خواهران خانمی که به سرطان تخمدان مبتلا هستند بیشتر از مادر آن هاست اما دلایل این موضوع مشخص نشد.

دکتر کوین این ان جی  استادیار انکولوژی در مرکز سرطان جامع شهر Roswell Park در بوفالو، N.Y.  می گوید در مطالعه ما دلیل اینکه چرا در بعضی از خانواده ها چند دختر درگیر بیماری سرطان تخمدان شده اند، توضیح داده می شود: زیرا کروموزوم های پدر تعیین کننده جنسیت فرزندان هستند و همه فرزندان دختر او دارای ژن های کروموزوم X یکسانی هستند.

این تیم مطالعاتی تصمیم به بررسی اینکه آیا کروموزوم X منتقل شده از پدر می تواند خطر سرطان تخمدان در دخترها را افزایش دهد یا خیر، گرفت. 

محققین اطلاعاتی را از هر دو مادر بزرگ ها و نوه ها مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین بخش هایی از کروموزوم ایکس 186 خانم مبتلا به سرطان تخمدان را توالی یابی کردند.

محققان همچنین دریافتند که خانم های مبتلا به بیماری سرطان تخمدان وابسته به ژن های به ارث رسیده از مادر پدرشان در مقایسه با آن هایی که به سرطان تخمدان وابسته به ژن های به ارث رسیده از مادرشان، سریع تر به سرطان مبتلا می شوند. علاوه بر این، ژن های مشابهی از مادر پدر (مادربزرگ پدری) در افزایش شیوع سرطان پروستات در پدران و پسران آن ها نقش دارند.

بررسی بیشتر محققان را به سمت یک جهش ژنتیکی ناشناش روی کروموزوم ایکس هدیت کرد که با بروز سرطان تخمدان در آن هایی که سرطان را بیش از شش سال زودتر از میاگین سنی موجود ظاهر می کنند، ارتباط دارد.

یافته ها ارتباط میان سرطان تخمدان و ژنتیک را تایید می کنند و نشان می دهند که گذشته از سایر ژن های شناخته شده در سرطان تخمدان مانند ژن های BRCA، یک ژن بر روی کروموزوم ایکس ممکن است خطر سرطان تخمدان را در یک خانم افزایش دهد. اما محققین اینکه این ژن باعث بالا رفتن خطر سرطان تخمدان می شود را اثبات نکردند.

تحقیق بیشتر برای تایید هویت و عملکرد این ژن سرطان تخمدان ضروری است.

"آنچه که ما باید انجام دهیم این است که با توالی یابی در ژن های خانواده های بیشتری، مطمئن شویم ژن های درستی داریم.

این یافته ها آغازگر بحث های زیادی را در مورد نحوه یافتن خانواده های وابسته به ایکس در گروه ما بوده اند. این یک الگوی همه یا هیچ کس را دارد: خانواده ای با سه دختر که همه آن ها به سرطان تخمدان مبتلا هستند، سرطان آن ها به احتمال زیاد ناشی از جهش های کروموزوم ایکس به ارث رسیده است تا جهش های BRCA." دکتر ای ان جی

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه