طبق دستور العمل های منتشر شده از نیروی کار خدمات پیشگیرانه آمریکا، غربالگری سرطان تخمدان برای خانم هایی که نشانه ها و علائمی از بیماری ندارند توصیه نمی شود.

دروانا:

گزارش شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا- 13 فوریه 2018

این دستور العمل تغییراتی را در مقایسه با دستور العمل های سال 2012 و توصیه های پیش نویس 2017 نشان نمیدهد.

دکتر میشل بری استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر برنامه های اطلاع رسانی پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست می گوید روش های غربالگری موجود از مرگ زنان در اثر سرطان تخمدان پیشگیری نمی کنند و این غربالگری سرطان تخمدان موجب جراحی غیر ضروری برای خانم هایی می شود که به سرطان مبتلا نیستند.

هیچ سازمان بزرگ سلامت پزشکی و عمومی در آمریکا، توصیه ای برای تست غربالگری سرطان تخمدان نمی کنند. در هر حال توصیه های این مرکز در مورد خانم های که درمعرض خطر جدی سرطان تخمدان قرار دارند، صدق نمی کند. آن ها افرادی با جهش در ژن BRCA هستند که موجب سرطان سینه و سرطان تخمدان ارثی می شود.

تشخیص سرطان تخمدان مشکل است؛ زیرا علائم و نشانه هایی را در مراحل اولیه ظاهر نمی کند. همچنین برخی از علائم مبهم بوده و به سایر مشکلات شبیه هستند. این بدین معنی است که بیماری سرطان تخمدان در مراحل آخر تشخیض داده می شود؛ زمانی که درمان سرطان تخمدان سخت تر است.

در هر حال، نتایج حاصل از تست غربالگری سرطان تخمدان می تواند جراحی و برداشتن یک یا هر دو تخمدان را در یک خانم موجب شود در حالی احتمال نتیجه مثبت کاذب در آن ها وجود دارد. این بدین معنی است که تست می تواند نشان دهنده وجود سرطان در یک خانم باشد اما در واقع او به سرطان تخمدان مبتلا نیست.

"من به طور کلی با این توصیه های نیروی کار خدمات پیشگیرانه موافق هستم؛ زیرا ما روش غربالگری کارآمدی در اختیار نداریم. از آن جایی که غربالگری سرطان تخمدان بی فایده است، اینکه خانم ها از علائم سرطان تخمدان آگاهی داشته و مراقب خود باشند بسیار اهمیت دارد.

خانمی که گمان می کند در معرض خطر ژنتیکی افزایش یافته سرطان قرار دارد باید با پزشک خود مشورت کند و به کمک هم می توانند برای اینکه تست ژنتیکی مناسب است یا غربالگری، تصمیم بگیرند.

خانمی که می خواهد غربالگری سرطان تخمدان انجام دهد و علامت یا نشانه ای از آن ندارد، باید پزشک خود را برای انجام تست متقاعد کند.

اگر یک خانم علائمی از سرطان تخمدان- نفخ، مشکل در خوردن، درد لگنی یا شکمی، تکرر ادرار- را داشته باشد باید این تست را درخواست کند." دکتر استفانی بلانک، استاد پزشکی انکولوژی زنان دانشکده پزشکی ایکان در شهر نیویورک

این توصیه ها علاوه بر این که تعیین کننده انجام یا عدم انجام این تست ها هستد، محققان را به انجام تحقیق بیشتر برای یافتن تست غربالگری سرطان تخمدان و درمان هایی فرا می خواند که بتوانند به کاهش تعداد زنانی که در سرطان تخمدان جان خود را از دست می دهند، کمک کنند. (دکتر چیان ون تسنگ استاد خدمات بهداشتی و تحقیقات کیفی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاوایی)

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه