تحقیقات قبلی نشان دادند که مصرف قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در خانم ها کاهش می دهند؛ حال طبق مطالعه جدید این کاهش خطر خانم های سیگاری و چاق را نیز شامل شود.

دروانا:

منتشر شده در مجله انکولوژی جاما- 18 ژانویه 2018

براساس مطالعه انجام شده در موسسه ملی سرطان آمریکا، این روند در سرطان آندومتریال نیز مشاهده شده است.

کارا میشل اپیدمیولوژیست موسسه سرطان می گوید مصرف طولانی مدت حب های ضد بارداری (قرص ضد بارداری که تنها دارای پروژسترون است) خطر هر دو سرطان را کاهش می دهد و این عموما بر پایه رفتارهای سالم استوار است.

محققان داده های موجود از یک مطالعه در آمریکا که سلامت زنان را از سال 1995 تا 2011 پیگیری کرده است، بررسی کردند. طبق گفته حداقل 100000 خانم، آن ها در ابتدا مطالعه از یک داروی ضد بارداری خوراکی استفاده می کردند.

یافته ها کاهش 40 درصدی را در خطر ابتلا به سرطان تخمدان در خانم هایی که برای 10 سال یا بیشتر از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند، نشان دادند. علاوه بر این، این مزیت میان افراد سیگاری یا غیر سیگاری و لاغر یا چاق یکسان است.

برای سرطان اندومتر (تومورهای پوشش رحم) اثر مفید مصرف حب های ضد بارداری حتی در خانم هایی که رژیم غذیی چندان سالمی ندارند، بیشتر خواهد بود.

برای مثال خانمی که مصرف کننده داروی ضد بارداری خوراکی است و سیگار می کشد یک کاهش 53 درصدی در ابتلا به سرطان آندومتریال را تجربه می کند و یک خانم چاق که حب ضد بارداری مصرف می کند یک کاهش بیشتر یعنی 64 درصدی را در ابتلا به سرطان های آندومتر تجربه می کند.

در هر حال، به نظر می رسد مصرف قرص های ضد بارداری تاثیری بر روی میزان ابتلا به سرطان سینه و سرطان کولون ندارد.

اما پیشگیری از بارداری هورمونی چگونه فرد را از ابتلا به سرطان تخمدان و تومورهای آندومتری محافظت می کند؟ از آن جایی که حب دوز خود را از یک هورمون پروژستین تامین می کند، استفاده طولانی مدت ممکن است موجب کاهش هورمون دوم یعنی استرادیول در طول چرخه قاعدگی شود.

قرار گیری در معرض این هورمون ها همچنین موجب افزایش میزان خطر برخی از سرطان ها می شود.

دکتر استفن روبین رئیس انکولوژی زنان و زایمان در مرکز سرطان فاکس چیس در فیلادلفیا می گوید این مطالعه تایید می کند که مصرف طولانی مدت حب های ضد بارداری باعث کاهش جدی در خطر ابتلا به سرطان تخمدان و تومورهای آندومتر می شود.

سرطان تخمدان یک بیماری کشنده خاموش است؛ زیرا عموما در مراحل آخر بیماری تشخیص داده می شود. بر طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان تخمدان در سال 2018 در بیش از 22000 خانم آمریکایی تشخیص داده خواهد شد و آن جان 14000 نفر را خواهد گرفت.

سرطان آندومتریال کمتر کشنده اما شایع تر است. بر طبق آمار انجمن سرزان، این تومور در سال 2018 در بیش از 63000 خانم تشخیص داده خواهد شد و حدود 11000 بیمار در اثر این بیماری خواهند مرد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه