ایمپلنت ضد بارداری از جمله ضد بارداری های هورمونی است که در بازوی فرد قرار گرفته و با آزاد کردن هورمون برای مدت طولانی از بروز بارداری پیشگیری می کند. در این مقاله ارتباط استفاده از ایمپلنت ضد بارداری و بروز افزایش وزن بررسی می شود.

دروانا: 

افزایش وزن ناشی از ایمپلنت ضد بارداری

ایمپلنت ضد بارداری اثر ضد بارداری طولانی مدت و قابل بازگشت دارد. همانند سایر انواع ضد بارداری های هورمونی، ایمپلنت ضد بارداری نیز موجب عوارض جانبی چون افزایش وزن می گردد. با این حال، تحقیقات نتایج متفاوتی پیرامون این که ایمپلنت ها موجب افزایش وزن می شوند یا خیر، دارند. شواهد نشان می دهد که برخی خانم ها که از این روش پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، ممکن است وزنشان بیشتر شود. اما این که این افزایش وزن در اثر مصرف ایمپلنت یا سایر عادات در شیوه زندگی ایجاد شده، مشخص نیست.

علت افزایش وزن ناشی از ایمپلنت ضد بارداری

آگاهی از نحوه عملکرد ایمپلنت در درک عوارض جانبی ناشی از آن ضروری است. پزشک ایمپلنت پیشگیری از بارداری را در بازوی فرد قرار می دهد. هنگامی که ایمپلنت در محل مناسب خود قرار گرفت، فرم مصنوعی هورمون اتونورژسترول را برای چندین سال به داخل خون آزاد می کند. این هورمون عملکرد مشابه پروژسترون دارد؛ پروژسترون هورمونی طبیعی در بدن است که به همراه هورمون استروژن چرخه قاعدگی را تنظیم می کند. این اتونورژسترول اضافی تعادل طبیعی هورمون ها را برهم می زند و موجب افزایش وزن می گردد.

با این که اضافه وزن از عوارض جانبی ایمپلنت ضد بارداری شناخته شده است، محققین هنوز ارتباط مشخص این دو را اثبات نکرده اند. امروزه، شواهدی مبنی بر این که ایمپلنت وزن را بیشتر می کند وجود ندارد و در واقع بسیاری از مطالعات با این ارتباط مخالفت می کنند. برای مثال، مطالعه ای در سال 2016 نشان داده که خانم هایی که از ایمپلنت ضد بارداری استفاده می کنند دچار اضافه وزن نمی شوند در حالی که خود آن ها این تصور را دارند. تصور محققین این است که از آن جایی که بیشتر خانم ها انتظار این عارضه جانبی را دارند ممکن است احساس افزایش وزن داشته باشند. مطالعه دیگری مصرف ضد بارداری های پروژسترونی مانند ایمپلنت ها را مورد بررسی قرار داد. محققین دریافتند که شواهدی مبنی بر افزایش وزن ناشی از ایمپلنت ضد بارداری وجود ندارد.

همچنین دکتر فریبا بهنام اضافه می کنند که ترکیبات پروژسترونی به دلیل اینکه کمی احتباس آب ایجاد می کنند ممکن است احساس افزایش وزن و یا احتقان پستان ایجاد کنند.

خانم ها باید در مورد احساس اضافه وزن با پزشک مشورت کنند؛ در این صورت مصرف این فرم از ضد بارداری ها را به دلیل افزایش وزن قطع نخواهند کرد. هر دو مطالعه نشان دادند که خانم ها ممکن است با دریافت ایمپلنت احساس افزایش وزن داشته باشند در حالی که در واقعیت وزن آن ها بیشتر نشده است. اما باید بدانند که افزایش وزن تنها یک احساس شخصی است و شواهد این ارتباط را تایید نمی کنند. اضافه وزن همچنین ممکن است در اثر سایر فاکتورها مانند بالا رفتن سن، عدم تحرک، عادات غذایی نامناسب یا سایر علل پزشکی ایجاد شود. فرد باید با اندازه گیری وزن خود به صورت هفتگی و در زمان مشخصی از روز، میزان وزن خود را کنترل کند.

سایر عوارض جانبی ایمپلنت ضد بارداری

علاوه بر اضافه وزن، ایمپلنت موجب عوارض جانبی دیگری می شود:

  • درد یا کبودی در محل قرارگیری ایمپلنت، قاعدگی های نامنظم، سردرد، التهاب واژن، آکنه، درد در سینه ها، نوسانات خلقی، افسردگی، درد معده، تهوع، سرگیجه، خستگی

زمان مراجعه به پزشک

اگر فرد دچار قاعدگی های بسیار طولانی و دردناک شود، سردردهای ناگهانی و شدید داشته باشد یا در محل قرارگیری ایمپلنت ضد بارداری دچار مشکلاتی شود باید سریعا به پزشک مراجعه کند. همچنین اگر سایر عوارض جانبی زندگی روزمره فرد را مختل کنند، او باید با پزشک مشورت نماید. پزشک ممکن است ایمپلنت ضد بارداری را بردارد و روش دیگری برای پیشگیری از بارداری توصیه کند.


دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 
تایید شده: توسط دکتر فریبا بهنام
برگرفته از: وبسایت https://healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه