تحقیقی جدید نشان می دهد شیردهی علاوه بر فوایدی که برای کودکان دارد، می تواند فواید طولانی مدت چشمگیری را برای مادران شیرده نیز داشته باشد.

دروانا:

منتشر شده در مجله پزشکی داخلی جاما- 16 ژانویه 2018

اریک گاندرسون اپیدمیولوژیست و دانشمند ارشد پژوهشی کالیفرنیا شمالی در تحقیقات در اوکلند مطالعه می گوید ما دریافتیم که دوران شیردهی طولانی تر اساسا باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در خانم ها می شود؛ در واقع ارتباط مثبتی میان شیردهی و دیابت وجود دارد. در واقع خطر ابتلا به دیابت نوع دو در خانمی که به مدت بیش از 6 ماه به فرزند خود شیر می دهد در مقایسه با خانمی که دوران شیردهی نداشته است، به نصف کاهش می یابد.

شیردهی به نوزاد موجب کاهش خطر عفونت ها، دیابت نوع یک و دو، برخی از سرطان ها و اضافه وزن و چاقی دوران کودکی می شود. شیردهی در مادران شیرده به بازگشت به وزن قبل از بارداری کمک می کند و خونریزی بعد از زایمان و خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد. طبق گفته آکادمی کودکان آمریکا شیردهی همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان را در مادران شیرده کاهش می دهد.

مطالعه جدید 30 سال پیش با بررسی محققان بر روی بیش از 1200 خانم جوان، با سنین 18-30 سال که نیمی از آن ها سیاه پوست و نیمی سفید پوست بودند و حداقل تولد یک نوزاد زنده داشته اند به منظور مطالعه بر روی یک بیماری قلبی آغاز شد. در طول این مطالعه محققین همچنین اطلاعاتی را در مورد بارداری و دوران شیردهی جمع آوری کردند. آن ها خانم های مورد بررسی را هر 5 سال یکبار برای دیابت نیز آزمایش کردند.

محققان داده های مربوط به سایر عواملی را که می توانند بر خطر ابتلا به دیابت نوع دو در زنان تأثیر داشته باشند، تنظیم کردند. این عوامل شامل درآمد، آموزش، وزن، کیفیت رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، داروهای مصرفی و سایر شرایط سلامتی بودند.

در پایان سی سال، 182 نفر از خانم ها به دیابت مبتلا شده بودند.

خانم هایی که برای 6 تا 12 ماه شیردهی داشتند خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آن ها 48 درصد کمتر از خانم هایی بود که شیردهی نداشتند.

طبق نتایج به دست آمده اثر محافظتی شیردهی برای دیابت بر اساس نژاد و یا وجود دیابت حاملگی تفاوتی نمی کند.

با توجه به این که مطالعه مشاهده ای است نمی تواند رابطه علت معلولی را اثبات کند، محققین گمان می کنند که شیردهی می تواند به سرعت بدن را به وضعیت متابولیسمی نرمال تری باز گرداند. مطالعات دیگر نشان داده اند که وقتی یک خانم شیر می دهد، تری گلیسیرید (یک نوع چربی موجود در خون) و سطح قند خون سریع تر به حالت نرمال برمی گردد. مادران شیرده همچنین انسولین کمتری در بدن شان ترشح می شود و از ذخایر بافت چربی استفاده می کنند.

دکتر رخا کومار متخصص غدد درون ریز و متابولیسم در مرکز پزشکی کنترل جامع وزن در نیویورک سیتی فکر می کند شیردهی تاثیرات مثبتی بر روی انسولین و متابولیسم قند خون دارد. او معقتد است که شیردهی خانم شیرده را به هورمون انسولین حساس تر می کند.

در هر حال به مطالعات وسیع تری به منظور رسیدن به یافته های بیشتر و فهم بهتر از مکانیسم اثر محافظتی شیردهی بر دیابت، نیاز است.

"من این مطالعه را دوست دارم. مدت ها ما در مورد فواید شیردهی برای نوزادان صحبت می کردیم اما هیچ گاه در مورد فواید شیردهی برای مادر در طولانی مدت صحبت نکردیم." دکتر کومار

دکتر گاندرشون معتقد است که فواید شیردهی ممکن است از کاهش خطر دیابت نوع دو فراتر رود. از آن جایی که دیابت نوع دو یک فاکتور خطر جدی برای بیماری قلبی است، ممکن است شیردهی نیز باعث کاهش خطر بیماری قلبی شده و در نهایت هزینه های مراقبت سلامتی را کاهش دهد.

.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه