تستی سریع و ارزان قیمت با دقت بالا به منظور تشخیص ویروس زیکا ایجاد شده است. این تست به صورت نواری است که در نمونه خون افراد وارد می شود و حاوی آنتی بادی هایی است که نسبت به حضور زیکا حساس هستند. ویروس زیکا و ویروس دنگی توسط یک پشه منتقل می شوند و بعضا تشخیص افتراقی این دو ویروس از هم دشوار می باشد. این تست جدید می تواند وجود زیکا و دنگی را به طور متمایز نشان دهد.

دروانا:

تست ارزان، آسان و سریعی برای بررسی ویروس های زیکا و دنگی می تواند تحولی را در پاسخ به این میکروب های خطرناک گرمسیری ایجاد کند.

به گفته محقق ارشد به نام Lee Gehrke، پروفسور موسسه MIT، تستی دقیق که بتواند ویروس زیکا و دنگی را تشخیص دهد به لحاظ تجاری چندان موفقیت آمیز نبوده است.

تست جدیدی که طراحی شده است به صورت نوار می باشد. این نوار حاوی آنتی بادی هایی است که نسبت به حضور ویروس زیکا و دنگی حساس می باشد هم چنین حاوی ذرات طلاست که می تواند به واکنش آنتی بادی پاسخ دهد. استفاده از این تست به این ترتیب خواهد بود که این نوار در لوله ای از سرم و خون مادر فرو می رود. اگر نتیجه تست مثبت باشد یک لکه یا خطی روی آن ایجاد خواهد شد که با استفاده ذرات نانوی طلا قابل رویت خواهد بود. این تست، زیکا را از دنگی تمیز می دهد هم چنین می تواند چهار گونه متفاوت دنگی را از هم متمایز کند.

زیکا و دنگی هر دو متعلق به یک خانواده ویروسی به نام flaviviruse می باشد.

Kimberly Hamad-Schifferli از دانشگاه ماساچوست واقع در بوستون عنوان داشت این دو ویروس بسیار به هم نزدیک می باشند و هر دو توسط یک پشه منتقل می شوند. این تیم تحقیقاتی هم چنین متشکل از اعضای دانشگاه Mount Sinai در نیوریورک نیز بود. از آن جایی که این دو ویروس به هم نزدیک می باشند تست های موجود واکنش متقابل بین زیکا و دنگی را نشان می داد و ممکن بود برای بیماری که به یکی از این دو بیماری مبتلاست نتایج مثبت کاذب را به لحاظ وجود زیکا به دنبال داشته باشد. محققین دقت این تست را با نمونه های سرم خونی حاصل از افرادی بررسی کردند که در مناطق برزیل، کلمبیا، گواتمالا، هند، مکزیک و پاناما ساکن بودند. مناطق نام برده بیشترین ضربه را در اثر زیکا متحمل شده است. نواقص جدی ناشی از زیکا نخستین با در سال 2015 در برزیل مشخص گردید و سپس اپیدمی گردید.

Gehrke عنوان داشت ما اعتبار و ارزش این تست را در مناطقی بررسی کردیم که ویروس در آن یافت شده است و از نمونه های انسانی به دست آمده از بیماران آلوه استفاده کردیم.

به گفته Hamad-Schifferli این تست در تشخیص زیکا و اجتناب از بروز نتایج مثبت کاذب دقت 80 تا 90 درصدی دارد. ایشان هم چنین تاکید کردند ورود این تست به بازار کشورهایی که تحت تاثیر زیکا قرار دارد حدود یک سال زمان خواهد برد.

انتظار می رود این تست بسیار مقرون به صرفه باشد. در حال حاضر هزینه مواد اولیه آن برای هر نوار حدود پنج دلار می باشد اما در تولید انبوه این هزینه کاهش بیشتری می یابد.

به گفته Gehrke هدف ما این است که هزینه تولید هر نوار زیر یک دلار باشد. ذرات نانوی طلا نیز ارزان قیمت می باشند.

دکتر Amesh Adalja متخصص بیماری های عفونی  از مرکز جان هاپکینز عنوان کرد این تست جدید یک نیاز بزرگ را برآورده می کند و بسیار ارزشمند است.

ایشان هم چنین افزودند وجود تست های تشخیصی اختصاصی، حساس و سریع در شناسایی، درمان و کنترل بیماری های عفونی بسیار اهمیت دارد. این تست جدید همه این معیارها را برآورده می کند و علاوه بر این برای هر دو بیماری دنگی و زیکا موثر می باشد. این دو ویروس پیش آگهی متفاوتی دارند و به لحاظ بالینی افتراق آن ها دشوار می باشد. بنابراین این یک قدم رو به جلو تلقی می گردد.

این گزارش جدید در تاریخ 27 سپتامبر در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه