محققین دانشگاه Queen Mary دریافتند که رژیم غذایی مناسب و سالم در خانم های باردار می تواند 10 درصد نیاز به زایمان سزارین را کاهش دهد و همچنین ریسک ابتلا به دیابت دوران بارداری را نیز تا 24 درصد کاهش می دهد.

دروانا:

خوردن غذای سالم و ورزش کردن در طول بارداری تنها برای فرزند در حال رشد مناسب نیست. آنالیز 36 تحقیق که مجموعا بر بیش از 12500 خانم متمرکز بود نشان داد این رفتارها می تواند شانس سزارین یا ابتلا به دیابت در حین بارداری را کاهش دهد.

به گفته شکیلا تانگاراتینام استاد بهداشت و سلامت مادران و پریناتال در دانشگاه  Queen Mary واقع در لندن به طور کلی عادات غذایی سالم می تواند نیاز به سزارین را تا ده درصد کاهش دهد.

این یافته ها نشان داد شیوه زندگی سالم ریسک ابتلا به دیابت در طول بارداری را تا 24 درصد کاهش می دهد. جای تعجب نیست که عادات سالم احتمال اضافه وزن در طول بارداری را کاهش می دهد. تانگاراتینام عنوان کرد بر اساس شواهد ما دریافتیم رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی متوسط در بارداری ریسک اضافه وزن را افزایش نمی دهد و این صرف نظر از وزن فرد قبل از بارداری می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با غذاهای مضر در دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

به هر حال دشوار است که تعریف کنیم چه رژیم غذایی در دوران بارداری دقیقا مناسب می باشد و چه ورزش هایی برای فرد بهترین نتایج را در پی خواهد داشت، زیرا در هر تحقیق تعریف متفاوتی از رژیم غذایی و ورزش ارائه شده بود.

به طور کلی متخصصین تغذیه مصرف بیشتر فیبر، ماهی و روغن زیتون و عدم استفاده از نوشیدنی های شیرین را توصیه می کنند. این تحقیقات بر خانم های بارداری متمرکز بود که دوچرخه سواری، شنا، رقص و ورزش های تونیک را انجام می دادند.

دکتر تانگاراتینام انجام 150 دقیقه ورزش متوسط در هفته همراه با ورزش های هوازی و جلسات تقویت کننده ماهیچه ها را توصیه می کند. رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ارتباطی با مرده زایی و یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم یا زیاد را نشان نداد هم چنین ارتباط به نیاز برای مراقبت های ویژه نوزادان نیز مشخص نشد.

نتایج این تحقیق بسیار اطمینان بخش است زیرا خیلی از خانم ها از ورزش کردن در دوران بارداری می ترسند و تصور می کنند ورزش کردن می تواند برای فرزندشان خطرناک باشد.

مارجی داونپورت، استادیار تربیت بدنی در دانشگاه آلبرتا کانادا که خود در بخشی از این تحقیقات دخالت داشت عنوان کرد این یافته ها بسیار ارزشمند است. بیش از نیمی از خانم ها اضافه وزن مناسبی پیدا نمی کنند و این با افزایش ریسک سزارین و دیابت بارداری و سایر مشکلات ارتباط دارد.

این تحقیق مطمئن بودن و مزایای داشتن شیوه زندگی سالم و فعال را در طول بارداری تایید و تقویت می کند. دکتر داونپورت توضیح داد در حال حاضر تنها 15 درصد خانم ها در طول بارداری فعال هستند و اغلب می ترسند که شاید ادامه ورزش کردن می تواند خطرناک باشد.

در حالی که این تحقیق اطمینان مجددی را در مورد ورزش کردن در اختیار قرار می دهد اما همه خانم ها قبل از شروع و یا ادامه ورزش قبل از بارداری باید با پزشک خود مشورت کنند.

یکی از متخصصین عنوان کرد این تحقیق محدودیتی را نیز داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

مریلین گلدمن متخصص زنان و زایمان از مرکز پزشکی هانوفر عنوان کرد هشتاد درصد خانم ها در این آنالیز سفید پوست بودند و بیش از نیمی از آن ها طبقه اجتماعی بالاتری داشتند. تحقیقات این چنینی چیزی را تایید نمی کند و به نظر من این تحقیق تاثیر اندکی را نشان می دهد.

اما باید افزود این یافته ها مجددا اطمینان می دهد که رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند مزایایی را به دنبال داشته باشد چنان چه در خانم های حاضر در این بررسی چنین بود.

ماریان نایت، استاد بهداشت و سلامت مادر و کودک در دانشگاه آکسفورد عنوان کرد چاقی مادر و اضافه وزن او در دوران بارداری با عوارضی برای مادر و فرزند همراه است. چالش باقی مانده این است که بدانیم چه فعالیت ورزشی می تواند در دوران بارداری بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ نوزدهم جولای در ژورنال BMJ منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه