گسترش ویروس زیکا و تاثیرات زیان بار آن بر رشد مغز جنین محققین را وادار کرده است تا واکسنی بمنظور محافظت علیه این ویروس ایجاد کننداین واکسن با استفاده از تکنولوژی که قبلا برا ایجاد واکسن های آزمایشی ویروس HIV استفاده می شد ساخته شده و محافظت صد درصدی را علیه دوزهای کشنده ویروس زیکا در موش نشان داده است.

واکسن ویروس زیکا

واکسن آزمایشی زیکا موش را علیه ویروس زیکا محافظت می کند:

محققین گزارش کردند تنها یک دوز از واکسن آزمایشی زیکا محافظت صد درصدی را علیه دوزهای کشنده ویروس زیکا در موش نشان داده است.

پیشگیری از ویروس زیکا با واکسن ویروس زیکا

گسترش سریع ویروس زیکا و تاثیرات زیان بار آن بر رشد مغز جنین نیاز به ایجاد واکسن، به منظور محافظت علیه ویروس زیکا را لازم و ضروری کرده است. اخیرا عمده ترین راه مبارزه با ویروس زیکا پرهیز از نیش پشه می باشد.

واکسن ویروس زیکا متکی بر تکنولوژی است که قبلا برای ایجاد واکسن های آزمایشی برای ویروس اچ آی وی و ویروس ابولا استفاده شده است. این واکسن توسط ژئوواکس (GeoVax) ایجاد شده است، کمپانی واقع در آتلانتا که متخصص در تولید واکسن ها می باشد. تست های واکسن زیکا در مراکز امریکا برای کنترل و پیشگیری بیماری ها در کلرادو با سرمایه گذاری از جانب مرکز CDC آمریکا انجام شد.

واکسن جدید زیکا، پروتئین مخصوصی در ویروس زیکا به نام NS1 را هدف گیری می کند. این پروتئین با سیستم ایمنی پشه که سبب تکثیر ویروس زیکا می شود تداخل دارد.

فواید واکسن زیکا

Farshad Guirakhooافسر ارشد علمی ژئوواکس عنوان کرد این واکسن می تواند آنتی بادی های موثری را علیه NS1 تولید کند، اختلال در عملکرد این پروتئین می تواند رشد و انتقال ویروس زیکا را در وکتور پشه کاهش دهد.

در این تحقیق محققین به موش های سالم دوزهای بالایی از ویروس زیکا را دادند. این ویروس مستقیما به مغز جوندگان تزریق شد.

این محقق در اخبار انجمن میکروبیولوژی امریکا عنوان کرد تک دوز واکسن GeoVax's NS1 محافظت صد درصدی را در حیوانات واکسینه شده نشان داد.

موش های گروه شاهد واکسن پلاسبو را دریافت می کردند و به آن ها نیز ویروس زیکا داده شده بود و در نتیجه بنا به گزارش محقین حدود 90 درصد آن ها در هفته اول از دست رفتند.

اگر چه عملکرد واکسن در موش امیدوارکننده به نظر رسید اما تحقیق در حیوانات همیشه تایید کننده نتایج به دست آمده در انسان ها نخواهد بود.

یافته های این تحقیق در نشست سالانه انجمن میکروبیولوژی آمریکا در نیواورلئان ارائه شده است. اما یافته های ارائه شده در نشست ها، قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.


تاریخ انتشار: 1396/04/09
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه