تحقیقات جدید نشان می دهد به طور معمول دارو های اپیوئیدی (مسکن های مخدر ضد درد) بیش از نیاز خانم ها بعد از انجام سزارین تجویز می شود و این امر آن ها را در خطر سوء مصرف قرار می دهد.

مسکن های مخدر برای درد سزارین

تجویز بیش از حد داروهای اپیوئیدی یا ضد درد بعد از عمل سزارین:

تحقیقات جدید نشان می دهد به طور معمول دارو های اپیوئیدی (مسکن های مخدر ضد درد) بیش از نیاز خانم ها بعد از انجام سزارین تجویز می شود و این امر آن ها را در خطر سوء مصرف قرار می دهد.

بر اساس گفته محققین با توجه به 1،4 میلیون جراحی که سالانه در آمریکا انجام می شود سزارین شایع ترین روش جراحی در آمریکا می باشد. اما داده های کمی وجود دارد که نشان دهد بیماران برای کنترل درد به چه مقدار دارو نیاز دارند. برای تخفیف درد سزارین تعداد داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشکان با هم متفاوت می باشد.

برای محدود کردن مقدار داروهای مسکن مخدر که می تواند به طور غلط مورد استفاده قرار گیرد به مراقبت های بیشتری نیاز است. اغلب افرادی که از داروهای اپیوئیدی مخصوصا مسکن ها به دلایل غیر پزشکی استفاده می کنند آن ها را از دوستان و بستگانی دریافت می کنند که داروهای بلااستفاده دارند. بیماران ممکن است داروهای اضافه خود را دور از دسترس قرار ندهند.

دکتر Sarah Osmundson به عنوان مسئول ارشد این تحقیق عنوان کرد :

ما منابعی از وجود داروهای اپیوئیدی اضافی داریم و باید از آن جلوگیری کنیم اما در واقع باید این مسکن ها را بر اساس نیاز افراد تجویز و تنظیم کنیم.

اعتیاد به داروهای اپیوئیدی نسخه ای مانند اکسی کدون و هیدروکدون در آمریکا رو به افزایش است. تعداد مرگ های ناشی از اوردوز داروهای اپیوئیدی در 15 سال گذشته چهار برابر شده است.

بنا به گفته یکی از متخصص استفاده از مسکن های غیر اپیوئیدی باید به عنوان خط اول درمان در نظر گرفته شود.

دکتر میشکا ترپلان عضو کنگره زنان و زایمان آمریکا و گروه طب اعتیاد عنوان کرد ما  باید از نتیجه نسخه کردن داروهای اپیوئیدی آگاه باشیم زیرا این دارو ها نه تنها برای بیمار می باشد بلکه ممکن است هر کسی در قفسه داروها با داروها ی اپیوئیدی مواجه شود.

سه مورد از جدید ترین تحقیقات توسط محققین در بریگهام و مدرسه پزشکی هاروارد انجام شد که در ان 720 مورد بیمار سزارینی در شش مرکز امریکا حضور داشتند. حدود 85 درصد آن ها به هنگام ترک بیمارستان دارو های اپیوئیدی (ضد درد) دریافت کردند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با افسردگی پس از زایمان به مطلب زیر مراجعه نمایید:

دارو های مسکن برای درد سزارین - تحقیق اول

این تحقیق نشان داد میزان داروهای اپیوئیدی تجویز شده دو برابر نیاز بیماران بوده است. به طور میانگین هر کدام از خانم ها 15 قرص خود را دست نخورده باقی گذاشتند. 1،3 میلیون سزارین در آمریکا انجام می شود از طرفی تخمین زده شده 20 میلیون داروهای اپیوئید می تواند مورد سوء مصرف قرار بگیرد. محققین دریافتند وقتی خانم ها بر اساس تعداد قرص های نسخه شده مورد مقایسه قرار گرفتند تفاوتی در امتیاز درد آن ها به دست نیامد. اما در مورد خانم هایی که قرص های بیشتری دریافت می کردند، استفاده از قرص های بیشتر به عنوان یک نگرانی مطرح بود.

دکتر برین بیتمن متخصص بیهوشی زنان طی اخباری عنوان کرد:

 این نکته برای ما بسیار جالب است زیرا ما انتظارات بیمار را بر اساس تعداد قرص هایی که نسخه می کنیم تنظیم می کنیم. این تحقیقات نشان داد کاهش تعداد قرص های نسخه شده راه حل ساده این ماجرا نیست.

دارو های مسکن برای درد سزارین - تحقیق دوم

در تحقیق دوم تیم محققین اصرار داشتند مقدار دارو مورد مصرف خانم ها برای درد سزارین را در بیمارستان اندازه گیری کنند، قرص بیشتر برای آن هایی بود، که نیاز بیشتری داشتند و تعداد کمتر هم، برای آن هایی بود که نیاز کمتری داشتند.

از 179 بیماری که سزارین انجام دادند، 165 نفر یک دارو اپیوئید دریافت کردند. دوز مصرفی از هشت تا 84 قرص بود و ماماها در مقایسه با پزشکان تعداد کمتری نسخه می کردند.

بیش از سه چهارم بیماران قرص های دست نخورده داشتند و تنها هفت خانم آن ها را دور انداختند. اغلب آن ها داروهایشان را در کابینت های قفل نشده نگهداری کردند.

یافته ها نشان داد مشاوره بیماران برای کاهش درد سزارین و استفاده از داروهای مسکن مخدر بسیار مهم می باشد.

Osmundson عنوان کرد خانم ها باید به خاطر داشته باشند که استفاده از داروهای اپیوئیدی تنها زمانی مجاز است که به آن واقعا نیاز دارند و باید به محض بهبودی دوز مصرفی را کاهش دهند و داروهای باقی مانده را به طور مناسبی دور از دسترس قرار دهند.

ترپلان مسئول طب اعتیاد در دانشگاه ویرجینیا در ریچموند عنوان کرد بیماران مسئولند و باید روند درمان خود را درک کنند.

سهولت ممکن است یکی از دلایل تجویز بیش از حد داروهای اپیوئیدی باشد.

بیماری که به مسکن اپیوئیدی بیشتر نیاز دارد ناچار است به دیدار پزشک برود و نسخه ای مکتوب دریافت کند و پزشک ممکن است شرایط را برای مادری که دوره نقاهت پس از جراحی را می گذراند و باید مراقب نوزاد باشد سنگین ببیند. بنابراین پزشکان باید اطمینان یابند تجویزشان مناسب و کافی باشد.

دارو های مسکن برای درد سزارین - تحقیق سوم

در سومین تحقیق رویکرد جدیدی بررسی شد، که در آن استفاده از دارو های مسکن بعد از سزارین تا 50 درصد کاهش یافت.

در یک جلسه ده دقیقه ای پزشک در مورد درد بعد از عمل سزارین و دارو های مسکن به بیماران توضیحاتی می داد و در عین حال بیماران نیز توضیحی از دارو را روی یک تبلت کامپیوتری مشاهده می کردند. به خانم ها در مورد درد، خطرات و مزایای مسکن های اپیوئیدی و غیر اپیوئیدی (مسکن های مخدر و غیر مخدر) توضیحاتی داده شد هم چنین به آن ها توضیح داده شد که چطور می توانند دوباره دارو بگیرند و چطور می توانند داروهای باقی مانده را از دسترس دور کنند.

سپس بیماران انتخاب می کردند چه تعداد قرص اکسی کدون 5 میلی گرمی را برای تسکین درد عمل سزارین دریافت کنند. متوسط تعداد مسکن هایی که آن ها انتخاب کردند 20 بود. متوسط تعداد قرص های باقی مانده 4 قرص بود.

نه نفر از 20 شرکت کننده نسبت به کنترل درد بعد از عمل سزارین راضی یا بسیار راضی بودند و تقریبا خیلی ها عنوان کردند که پروسه تصمیم گیری مفیدی داشته اند.

ترپلان عنوان کرد من فکر می کنم این مسیر رو به جلو می باشد. می توان گفت مشاوره بیماران و دخالت آن ها در تصمیم گیری به نحو خوبی جواب داده است.

این تحقیقات به صورت آن لاین درر هشتم ژوئن در ژورنال زنان و زایمان (Obstetrics & Gynecology) منتشر گردید.


تاریخ انتشار: 1396/03/31
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه