اگر چه تاثیرات مخرب نورولوژیک ناشی از ویروس زیکا بر جنین در حال رشد مشهود است، گزارشات نشان می دهد برخی نوزادان آلوده به زیکا ممکن است به اختلال بینایی مادام العمر دچار شوند.

43 نوزاد متولد شده در کلمبیا و ونزوئلا بعد از آلوده شدن به زیکا از طریق مادران آلوده هر دو چشم های شان آسیب دیده است. مادران آن ها مشکلاتی چشمی خاصی را نشان نداده اند.

دکتر فرناندو آروالو متخصص مرکز پزشکی Johns Hopkins Bayview عنوان کرد آسیب عبارت بود از زخمی شدن بافت شبکیه و اعصاب بینایی. پنج مورد از نوزادان به گلوکوم مادرزادی مبتلا بودند. گلوکوم مادرزادی شرایطی است که سبب افزایش فشار در چشم ها می شود احتمالا به این دلیل است که سیستم تخلیه چشم ها به درستی کار نمی کند. گلوکوم می تواند به اعصاب چشم آسیب بزند.

از دست رفتن بینایی ناشی از زخم برگشت ناپذیر است اما به گفته آروالو خیلی زود است که بگوییم آسیب بینایی تا چه حد وخیم بوده است. این احتمال وجود دارد در مواردی نابینایی دائمی باشد.

آروالو عنوان کرد می دانیم دید آن ها مختل شده است اما نمی دانیم آسیب چه مقدار است زیرا این نوزادان در حال حاضر بسیار کوچک هستند. متوسط سن به هنگام معاینه آن ها دو ماهگی بوده است. ما نمی توانیم بگوییم آن ها چقدر می توانند ببینند و چقدر نمی توانند ببینند. نوزادان این تحقیق از اکتبر 2015 تا جون 2016 تحت ارزیابی قرار داشتند.

همه نوزادان در این تحقیق به میکروسفالی دچار بودند، نقص شناخته شده ای که در اثر زیکا ایجاد می شود. میکروسفالی سبب می شود مغز به خوبی رشد نکند.

پس از معاینه آروالو و همکارانش دریافتند زیکا هم چنین بر چشم این فرزندان تاثیر گذاشته است.

آروالو عنوان کرد با توجه به تاثیر زیکا بر بافت های عصبی این تاثیر قابل درک می باشد.

او هم چنین عنوان کرد شبکیه و اعصاب چشم بخش مهمی از مغز را تشکیل می دهند و این تاثیر بر چشم ها طبیعی می باشد.

بافت زخمی از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت بود.

آروالو عنوان کرد برخی نوزادان ضایعات کوچکی در شبکیه خود داشتند و این فرزندان ممکن است خوش شانس بوده و اختلال اندکی در بینایی پیدا کرده باشند.

دکتر Amesh Adalja از مرکز جان هاپکینز عنوان کرد گزارش جدید شواهد بیشتری را از تاثیرات مخرب بر بافت چشم جنین در حال رشد نشان می دهد، این عارضه قبلا نیز گزارش شده بود.

از 28 مارچ 2017، تقریبا 1300 خانم آمریکایی با وجود تایید عفونت زیکا بارداری کاملی داشتند. 56 نوزاد متولد شده از این خانم ها به نواقص مربوط به زیکا دچار شدند. این ویروس عمدتا از طریق نیش پشه منتقل می شود.

متخصصین سلامت در حال حاضر نگران این موضوع می باشند که فرزندان متولد شده که ظاهر سالمی دارند ممکن است در آینده به آسیب های نورولوژیک دچار شوند.

آروالو و Adalja عنوان کردند لازم است نگران تاثیرات مخرب بر بینایی نیز باشیم.

Adalja هم چنین عنوان کرد مهم است این بیماران را به لحاظ روند بینایی و سایر پارامترهای بینایی نیز دنبال کنیم.

او افزود این گزارش بر نیاز تشخیص به موقع زیکا در نوزادان تاکید می کند.

این یافته ها در 14 آپریل در ژورنال JAMA Ophthalmology منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/03/06
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه