در برزیل با وجود ادامه گسترش ویروس زیکا در سال 2016 موارد میکروسفالی کمتر از حد انتظار بود.

بنا به گفته کریستوفر دی محقق ارشد این پروژه، محققین پیش بینی کردند 1.133 مورد میکروسفالی در ماه های می تا دسامبر 2016 اتفاق افتاده است اما تنها 83 مورد توسط مقامات بهداشتی محلی گزارش شده است. او خود مسئول استراتژی، سیاست و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در ژنو سوئیس می باشد.

زیکا سبب بروز میکروسفالی می شود، نقصی که منجر به تولد نوزادانی با جمجمه کوچک و مغزهای تکامل نیافته می گردد.

برزیل به عنوان کانون شیوع زیکا در آمریکا جنوبی در سال 2015 شناخته شد و  این کشور بالاترین نرخ میکروسفالی و سایر نواقص عصبی مرتبط با زیکا را در آن سال نشان داد.

زیکا در اوایل سال 2016 دوباره در برزیل ظاهر شد و بنابراین محققین انتظار بروز موارد بیشتر میکروسفالی را داشتند.

دکتر دی عنوان کرد ما انتظار داشتیم ببینیم از ماه می به بعد بروز موارد میکروسفالی افزایش می یابد. اما در عوض با کاهش نرخ بروز آن رو به رو شدیم.

محققین تصور می کنند تشخیص اشتباه پزشکان می تواند در این میان دخالت داشته باشد آن هم زمانی که بیماری در اثر نیش سایر ویروس های گرمسیری اتفاق افتاده باشد. دکتر دی در این مورد توضیح داد ما فکر می کنیم برخی از موارد گزارش شده مربوط به زیکا در اصل ناشی از ویروس دیگری مانند چیکونگونیا بوده است که می تواند منجر به بروز تب و راش شود (علائمی شبیه به زیکا)، اما منجر به میکروسفالی نمی گردد.

این احتمال وجود دارد که شیوع زیکا در سال 2015 منجر به بروز ایمنی علیه این ویروس در بین برزیلی ها شده باشد. اغلب افرادی که در آن کشور عفونت ناشی از زیکا را تاب آوردند و حالا علیه این ویروس ایمن شده اند شانس کمتری را برای انتشار این بیماری ایجاد می کنند.

بنا به گفته دکتر دی این احتمال نیز وجود دارد زیکا در حال حاضر بومی آمریکا شده باشد و بنابراین ما شاهد شیوع جدیدی از این بیماری خواهیم بود مگر آن که جمعیت این پشه کاهش یافته و یا ما بتوانیم واکسنی علیه این بیماری ایجاد کنیم. او ادامه داد شیوعی که در سال 2015 شاهد آن بودیم  ممکن است تا سال ها یا حداقل برای یک دهه اتفاق نیفتد.

احتمال دیگر این است که زیکا با سایر فاکتورها مانند سایر ویروس های بیماری زا استوایی در طول بارداری تداخل داشته و منجر به میکروسفالی در جنین در حال رشد گردیده است.

دکتر Amesh Adalja محقق وابسته در مرکز دانشگاه جانز هاپکینز برای امنیت بهداشتی در بالتیمور عنوان کرد این یک احتمال است و می تواند در مطالعه خانم های آلوده به زیکا که فرزندان مبتلا به میکروسفالی به دنیا نیاورده اند بسیار جالب باشد که واقعا چه چیزی در این میان نقش داشته است.

او افزود برای مثال، شواهد نشان می دهد خانم هایی که قبلا به تب دانگ آلوده شده بودند و بنابراین ناقل آنتی بادی علیه این ویروس بودند ممکن است بیشتر در خطر به دنیا آوردن فرزند مبتلا به میکروسفالی در اثر زیکا باشند.

سومین احتمال این است که ترس از نقص فرزند سبب شده خیلی از خانم های برزیلی به بارداری خود خاتمه دهند.

به هر حال بنا به جمع بندی محققین این توضیحات چندان محتمل نیست زیرا مقامات بهداشتی برزیل انتظار تغییر بزرگی را در تعداد تولد های زنده در سال 2016 نداشتند.

اغلب موارد ابتلا به زیکا در آمریکا در مسافرانی اتفاق افتاده است که در سایر کشورها با این ویروس برخورد کرده اند. از 5158 مورد گزارش شده تنها 222 مورد به دلیل انتقال محلی در فلوریدا اتفاق افتاده است. این آمار از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می باشد.

در آمریکا 54 مورد نوزاد ناقص متولد شده در اثر ویروس زیکا وجود داشته و 7 مورد از بارداری ها نیز به دلیل زیکا در آمریکا از بین رفته است اما دوباره تاکید می شود این موارد به افرادی مربوط بوده است که در خارج از کشور با این ویروس برخورد کرده اند. 

گزارش جدید در مورد زیکا در برزیل به صورت آن لاین در 29 مارچ در ژورنال پزشکی نیواینگلند منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/02/16
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه