نگرانی والدین در مورد رشد سریع فرزندان خود معمول است؛ اما تحقیقی کوچک نشان داد در برخی موارد این نکته می تواند با سوء استفاده جنسی ارتباط داشته باشد.

محققین دانشگاه ایالت پنسیلوانیا داده های حاصل از 84 دختر با سابقه سوء استفاده جنسی و 89 دختر که سابقه چنین سوء استفاده ای نداشتند را با هم مقایسه کردند. محققین دریافتند دخترانی که دچار سوء استفاده شده اند در مقایسه با افراد گروه شاهد 8 تا 12 ماه زودتر وارد دوران بلوغ می شوند.

مسئول این تحقیقات جنی نول عنوان کرد اگر چه تفاوت یک ساله در کل زندگی انسان ها تاثیر چندانی ندارد اما تسریع فرایند بلوغ می تواند نگرانی هایی را در پی داشته باشد، از جمله مشکلات رفتاری، مشکلاتی در سلامت روانی و هم چنین تاثیراتی بر باروری. نول خود مسئول شبکه Child Maltreatment Solutions در Penn State می باشد.

به طور معمول رشد جسمی و ذهنی کودکان پشت سر هم اتفاق می افتد.

دکتر نول در اخبار دانشگاه عنوان کرد موقعیت های پر استرس مانند سوء استفاده جنسی می تواند منجر به افزایش هورمون های استرس شود که همین امر می تواند آغاز بلوغ را نسبت به جدول زمانی بیولوژیک استاندارد به جلو بیاندازد.

محققین دریافتند رویش مو در ناحیه تناسلی در دخترانی که به لحاظ جنسی مورد سوء استفاده قرار می گیرند در مقایسه با دخترانی که چنین شرایطی را ندارند یک سال زودتر اتفاق می افتد هم چنین رشد پستان در آن ها در مقایسه با گروه شاهد هشت ماه زودتر اتفاق می افتد.

محققین متذکر شدند بلوغ زورس می تواند تاثیرات طولانی مدتی بر سلامت (هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ روانی) داشته باشد. 

دکتر نول توضیح داد به دلیل افزایش زمان مواجه با استروژن، رشد فیزیکی زودرس می تواند با نگرانی هایی در مورد سرطان تخمدان و سینه ارتباط داشته باشد. او افزود علاوه بر این بلوغ زودرس می تواند در افزایش نرخ افسردگی، سوء مصرف مواد، ریسک پذیری جنسی و بارداری نوجوانان دخالت داشته باشد.

این تحقیق اثبات نکرد که بد رفتاری جنسی عامل مستقیمی در بلوغ زودرس می باشد. اما محققین عنوان کردند داده ها را بر اساس سایر فاکتورهایی که می تواند بر رشد اولیه تاثیر داشته باشد، تنظیم کرده اند. آن ها باور دارند که سوء استفاده جنسی و هورمون های استرس مرتبط با آن می تواند علتی برای بلوغ زودرس دختران باشد.

این یافته ها اخیرا در ژورنال سلامت نوجوانان (Adolescent Health) منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/02/13
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه