یافته های جدید نشان می دهد برخی ویروس های شایع برخی خانم ها را مستعد ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دو می کند.

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا دریافتند خانم های زیر سن 50 سالگی با وزن نرمال که به عفونت سیتومگالوویروس مبتلا هستند بیشتر در خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارند و این در مقایسه با سایر خانم های شبیه به آنان می باشد.

سندرم متابولیک مجموعی از فاکتورهای خطر برای بیمای قلبی و دیابت می باشد که عبارت است از افزایش چربی شکمی، مقدار غیر مناسب کلسترول، فشار خون بالا و مقدار قند خون بالا.

سیتومگالوویروس، ویروسی هرپس می باشد که تقریبا نیمی از جمعیت آمریکا در سنین بالای 40 سال به آن مبتلا می شوند. معمولا علائمی ندارد به جز این که سیستم ایمنی فرد را تضعیف می کند.

جالب است که خانم های چاق مبتلا به سیتومگالو ویروس کمتر در خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار داشتند و این در مقایسه با خانم های چاقی بود که به این ویروس آلوده نشده بودند. به هر حال خانم های چاق در مقایسه با خانم هایی با وزن نرمال کمتر در خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار داشتند.

Shannon Fleck-Derderian از دپارتمان اطفال UCSF عنوان کرد احتمال این که خانم های آلوده به سیتومگالوویروس به سندرم متابولیک دچار شوند به شدت متغیر بوده و به فاکتورهای مختلفی مانند وجود یا عدم وجود و شدت چاقی بستگی دارد.

محققین عنوان کردند که سندرم متابولیک ممکن است طولانی اثر بوده التهابی با شدت اندک را ایجاد کند. محققین تاکید کردند که عفونت سیتومگالوویروس با سایر شرایط التهابی مانند بیماری التهابی روده و بیماری عروق خونی ارتباط دارد.

در این تحقیق محققین داده های بیش از 2500 نفر را در سرتاسر دنیا در سنین 20 و 49 سال از سال 1999 تا 2004 را مورد بررسی قرار دادند. ارتباط ها بین عفونت سیتومگالو ویروس و علائم سندرم متابولیک در شرکت کنندگان مورد مقایسه قرار گرفت و در چهار گروه دسته بندی شد: افرادی با وزن نرمال، افراد دارای اضافه وزن، چاق و افراد به شدت چاق.

بعد از در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند سن، قومیت و فقر، محققان دریافتند نزدیک به 5 درصد خانم هایی با وزن نرمال آلوده به سیتومگالوویروس حداقل سه فاکتور خطر مربوط به سندرم متابولیک را دارند. اما چنین ارتباطی برای خانم هایی با وزن نرمال که آلوده نبودند کمتر از یک درصد بود.

بیش از 27 درصد خانم های آلوده به سیتومگالوویروس مقدار کمتری اچ دی ال (چربی خوب) داشتند و این در مقایسه با 19 درصد خانم هایی با وزن نرمال بود که به ویروس آلوده نبودند.

 

جالب است که 56 درصد خانم های به شدت چاق آلوده به ویروس سه یا بیش از سه فاکتور مربوط به سندرم متابولیک را داشتند. این در مقایسه با 83 درصد خانم های به شدت چاقی بود که به این ویروس دچار نبودند.

در خانم های خیلی چاق مبتلا به ویروس هم چنین مقدار اچ دی ال بیشتر و تری گلیسرید کمتر بودند، تری گلیسرید ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهد.

محققین جمع بندی کردند که سیتومگالویروس ممکن است خانم های خیلی چاق را از سندرم متابولیک در امان دارد.

هیچ ارتباطی در بین مردان مشاهده نشد.

Janet Wojcicki متخصص اطفال و اپیدمیولوژی در UCSF عنوان کرد خانم هایی که به شدت چاق هستند ممکن است به لحاظ متابولیکی متفاوت از بقیه باشند و عفونت سیتومگالوویروس ممکن است نوعی محافظت را برای آن ها در پی داشته باشد.

به هر حال برای درک این ارتباط ها به تحقیقات بیشتری نیاز است و باید یادآور شد در این تحقیق علت این ارتباط مشاهده نشد.

این یافته ها در تاریخ بیست و سوم فوریه در ژورنال چاقی منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/01/28
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه