مقامات بهداشتی آمریکا عنوان کردند خانم های باردار آلوده به ویروس زیکا 20 برابر بیشتر در خطر تولد نوزادانی هستند که به برخی نواقص دچارند.

مارگارت هانین مسئول بخش نقائص هنگام تولد در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا عنوان کرد زمانی که به ناهنجاری های مغزی و میکروسفالی نگاه می کنیم می بینیم شیوع آن در مقایسه با زمانی که ویروس زیکا وارد آمریکا شود 30 برابر بیشتر شده است.

فرزندانی که با نقص میکروسفالی متولد می شوند سرشان بیش از حد کوچک است و مغز به درستی نمی تواند رشد کند. در اپریل 2015 پشه ناقل ویروس زیکا برای نخستین بار منجر به انتشار زیکا در آمریکا جنوبی شد، درست در همان زمان هزاران کودک نیز دچار میکروسفالی شدند. بخش بزرگی از این نوزادان در برزیل بودند اما در حال حاضر نیز نتایج عفونت زیکا در دوران بارداری را می توانیم در آمریکا ببینیم.

هانین تاکید کرد روند رو به رشد این نواقص بسیار قابل توجه و بزرگ است.

او ادامه داد" باید تاکید کرد تاثیرات مخرب ویروس زیکا می تواند هم بر خانم های باردار و هم بر فرزندان آن ها باشد و نکته مهم پیشگیری از ویروس زیکا در دوران بارداری است".

به هر حال مهم است که توجه داشته باشیم زمانی که همه خانم های باردار در آمریکا را در نظر می گیریم، ریسک قطعی این نواقص هنوز کوچک است.

دکتر جانت کراگان از بخش نواقص هنگام تولد در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا متذکر شد در این گزارش محققین تنها ناهنجاری های فیزیکی که هنگام تولد ظاهر می شود را در نظر داشتند. اگر چه ویروس زیکا می تواند مشکلاتی را بعد از تولد ایجاد کند، اما با این حال کراگان باور ندارد که آن ها تا به امروز حدی از مشکلات را رسیدگی کرده باشند. او عنوان کرد ما احساس نمی کنیم که داده هایی را در مورد محدوده کامل نتایجی که می تواند اتفاق بیفتد در اختیار داریم.

هانین افزود دنبال کردن نوزادانی که دچار هر گونه نقص و ناتوانی که ممکن است در ابتدا شناخته نشود اما بعدا تاثیرات عمیقی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد.

برای پرداختن به این ایده که ویروس زیکا تا چه حد ریسک نقص به هنگام تولد را افزایش می دهد محققین شیوع ناهنجاری های مغزی از جمله میکروسفالی، نقص در لوله عصبی و سایر ناهنجار های مغزی اولیه، نقص چشمی و نقص در سیستم عصبی مرکزی را در بین نوزادان متولد شده در سال های 2013 و 2014 و قبل از انتشار ویروس زیکا را در آمریکای جنوبی مورد بررسی قرار دادند.

محققین دریافتند که 3 نوزاد از هر 1000 تولدی که انجام شده دچار چنین نقص هایی بوده اند.

اما یافته ها نشان داد در سال 2016 نسبت فرزندانی که این نواقص را داشته و از مادران مبتلا به زیکا متولد شده اند حدود 6 درصد بوده است (تقریبا 60 نوزاد از هر 1000 نوزاد).

به منظور بررسی شیوع نواقص به هنگام تولد قبل از انتشار زیکا، محققین سه برنامه را در ماساچوست، کارولینای شمالی و جورجیا تنظیم کردند که میزان بروز نواقص را دنبال می کرد. محققین باور دارند شیوع نواقص در این منطقه ها معرف کل آمریکا می باشد.

به منظور ارزیابی تاثیرات زیکا، محققین تعداد پایه را با تعداد نواقص در بین خانم های باردار مبتلا به زیکا مقایسه کردند و این مقایسه بر اساس لیست به دست آمده از مرکز ثبت بارداری زیکا انجام شد.

محققین دریافتند 747 نوزاد و جنین با یک یا بیش از یک مورد از این نواقص در این سه ایالت متولد شده اند و ناهنجاری های مغزی از جمله میکروسفالی جز شایع ترین موارد گزارش شده است.

این گزارش در 3 مارچ در گزارش هفتگی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا منتشر شد.

هانین عنوان کرد در حال حاضر بیش از 1500 خانم باردار در آمریکا با شواهد احتمالی مربوط به عفونت ویروس زیکا حضور دارند و بالغ بر 50 نوزاد و جنین نیز به یکی از نواقص مربوط به زیکا دچارند.

برای پیشگیری از آلوده شدن به زیکا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های توصیه می کند خانم های باردار از سفر به مناطق آلوده به زیکا بپرهیزند.

اگر یک خانم باردار ناچار به سفر به این مناطق می باشد و یا اگر در چنین مناطقی زندگی می کند باید با پزشک خود صحبت کرده و اقدامات لازم را به منظور پیشگیری از نیش پشه ها انجام دهد، هم چنین انتقال جنسی این ویروس را نیز باید در تنظیم اقدامات پیشگیرانه در نظر گرفت.

دکتر جیل رابین از برنامه سلامت زنان در نیوهاید پارک توصیه می کند خانم هایی که قصد باردار شدن دارند به این مناطق سفر نکنند و با مردانی که ممکن است در معرض زیکا قرار گرفته باشند نیز نزدیکی نداشته باشند.

اگر در مناطق آلوده به زیکا زندگی می کنید خودتان را با پوشیدن لباس مناسب و استفاده از ترکیبات دافع حشرات از نیش حشرات محافظت کنید هم چنین غربالگری های لازم به منظور بررسی ویروس را انجام دهید، حتی اگر علائمی نداشته باشید.

تاریخ انتشار: 1396/01/12
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه