خلاصه: دریافت واکسن اچ پی وی بدین معنی نیست که خانم ها دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم ندارند.  

واکسن اچ پی وی یکی از موثرترین راههای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است اما متخصصین عنوان می کنند که حتی خانم هایی که واکسن اچ پی وی دریافت کردند همچنان باید تست پاپ اسمیر را جهت غربالگری سرطان دهانه رحم بطور منظم انجام دهند.

نکته قابل توجه این است که سرطان دهانه رحم باعث ایجاد درد یا علائم در زنان مبتلا نمی شود و این موضوع باعث تشخیص دیرهنگام این بیماری می شود و عموما سرطان دهانه رحم در مراحلی تشخیص داده می شود که خیلی دیر شده و درمان موثر نیست. بنابراین انجام تست پاپ اسمیر دارای اهمیت بسیار بسیار بالایی است. زیرا هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده شود، درمان آن موثرتر خواهد بود.

واکسن اچ پی وی و تست پاپ اسمیر

طبق گفته دکتر مارین گاربر مسئول تحقیقات و بازبینی واکسن ها در FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) واکسن اچ پی وی با اسم واکسن گارداسیل 9 که مورد تایید این سازمان است، روش بسیار موثری برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است اما درمان ویروس اچ پی وی یا سرطان دهانه رحم نیست. بنابراین خانم هایی که حتی در برابر ویروس اچ پی وی واکسینه شدند باید تست پاپ اسمیر را بطور روتین انجام دهند.

انجام تست پاپ اسمیر بهمراه تست اچ پی وی دو راه اصلی برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. اگر در نتیجه تست پاپ اسمیر سلول های غیرطبیعی یا پیش سرطانی دیده شود باید پیگیری های لازم جهت تکرار تست پاپ اسمیر، نمونه برداری از دهانه رحم و تست اچ پی وی انجام شود.

نکات قابل توجه

  • غربالگری سرطان دهانه رحم از طریق انجام تست پاپ اسمیر برای تمامی زنان بین سنین 21 سال تا 65 سال ضروری است. در این سنین نیاز است که هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام شود.
  • انجام تست پاپ اسمیر بهمراه تست اچ پی وی هر پنج سال یکبار توصیه می شود.
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه