جواب آزمایش پاپ اسمیر، نتایج غیر نرمال با هدف معرفی گزینه های پیش رو در درمان ضایعات پیش سرطانی در جواب آزمایش پاپ اسمیر تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

غربالگری سرطان دهانه رحم احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. غربالگری سرطان دهانه رحم معمولا شامل تست پاپ اسمیر و در برخی موارد انجام تست اچ پی وی می باشد که در آن وجود ویروس پاپیلومای انسانی بررسی می گردد. اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر نتایج غیر نرمالی را نشان دهد در آن صورت نیاز به انجام تست های تشخیصی و برخی درمان ها خواهد بود. بسته به نوع سلول هایی که در جواب آزمایش پاپ اسمیر و تست های دیگر به دست آمده ناهنجاری های غیر نرمال با نام نئوپلازی اینترااپیتلیال سرویکس (CIN) و یا آدنوکارسینومای در جا خوانده می شود. سطح بیرونی دهانه رحم متشکل از سلول های سنگفرشی می باشد. ضایعات پیش سرطانی که بر این سلول ها تاثیر می گذارد CIN خوانده می شود. این تغییرات می تواند خفیف، متوسط و یا شدید باشد. کانال دهانه رحم نیز از سلول های گلاندولار پوشیده شده است. ضایعات پیش سرطانی که در این ناحیه و در جواب آزمایش پاپ اسمیر مشخص می شود نیز به اختصار AIS نامیده می شود. اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر نتایج غیر نرمالی نشان دهد در آن صورت ممکن است کولپوسکوپی انجام شود. کولپوسکوپی در مطب متخصص زنان و حین معاینه لگن انجام می گیرد. در طول کولپوسکوپی دهانه رحم معاینه شده و در صورت لزوم نمونه برداری از نواحی مشکوک انجام می شود. همچنین در برخی موارد ممکن است کورتاژ اندوسرویکال نیز انجام شود. این روش نیز نوعی نمونه برداری از سلول های کانال دهانه رحم می باشد. نتایج بیوپسی و کورتاژ به دنبال جواب آزمایش پاپ اسمیر نشان می دهد آیا فرد به ضایعات پیش سرطانی و یا سرطان در دهانه رحم مبتلا می باشد یا خیر. گزینه هایی که به دنبال دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر و کولپوسکوپی وجود دارد شامل مواردی مانند کرایوسرجری، لیزر، نمونه برداری مخروطی یا روش LEEP خواهد بود. لازم به ذکر است به دنبال دریافت نتیجه CIN1 در جواب آزمایش پاپ اسمیر و نمونه برداری ها معمولا نیازی به درمان نیست و تنها ضروری است روند پیشرفت این ضایعات در طول زمان مانیتور گردد. زمانی که جواب آزمایش پاپ اسمیر چندان نگران کننده نباشد اما نتایج تست اچ پی وی مثبت بوده باشد گزینه های زیر تعریف می گردد:

  • جواب آزمایش پاپ اسمیر : خانم های 25 سال به بالا باید پاپ اسمیر و تست اچ پی وی را یک سال بعد تکرار کنند. اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر دوباره غیر نرمال باشد کولپوسکوپی انجام می شود. اگر CIN1 به مدت 2 سال وجود داشته باشد باید تست هایی برای پیگیری انجام شده و یا درمان قابل قبولی صورت گیرد.
  • جواب آزمایش پاپ اسمیر : درمورد خانم های 21 تا 24 ساله پیگیری تنها با استفاده از پاپ اسمیر انجام می شود. تست اچ پی وی در این گروه سنی توصیه نمی شود زیرا اغلب موارد عفونت اچ پی وی در طول زمان برطرف می شود و احتمال تبدیل ضایعات به ضایعاتی با درجه بالا یا سرطان بسیار اندک می باشد. اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر ضایعاتی با درجه بالا را نشان دهد در آن صورت کولپوسکوپی باید انجام شود.

اگر در ضایعات CIN 1 که در جواب آزمایش پاپ اسمیر مشخص می شود شواهدی از ASC-H و یا HSIL دیده شود توجه به نکات زیر اهمیت می یابد:

  • خانم های 25 ساله و بالاتر سه گزینه پیش روخواهند اشت: 1) انجام پاپ اسمیر و تست اچ پی وی در طول یک سال بعد از دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر و سپس بعد از دو سال 2) بازبینی مجدد نتایج جواب آزمایش پاپ اسمیر و بیوپسی توسط متخصص دیگر یا 3) درمان فوری با استفاده از روش هایی مانند بیوپسی مخروطی و یا روش LEEP.
  • خانم های 21 تا 24 ساله باید پاپ اسمیر و کولپوسکوپی را هر 6 ماه انجام دهند. اگر در جواب آزمایش پاپ اسمیر نتیجه HSIL مشخص شود و یا در بیوپسی ضایعاتی با درجه بالا نشان داده شود ممکن است نیاز به درمان با استفاده از نمونه برداری های عمیق تر وجود داشته باشد.

اگر در جواب آزمایش پاپ اسمیر و نمونه برداری ها ضایعات CIN2 یا CIN3 مشخص گردد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در طول زمان افزایش خواهد یافت. در خانم های 25 سال به بالا درمان با تخریب و برداشت نواحی غیر نرمال انجام می شود. در مورد خانم های 21 تا 24 ساله مانیتور مکرر با استفاده از پاپ اسمیر و انجام تست اچ پی وی همچنین کولپوسکوپی اهمیت دارد. در برخی موارد ضایعاتی با درجه بالا در این گروه سنی خود به خود برطرف می شود. خانم های باردار نیز با دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر و غیر نرمال بودن نتایج باید درمان را به تعویق بیاندازند. لازم به ذکر است برخی درمان ها ممکن است احتمال بروز برخی عوارض را در زایمان های آینده به همراه داشته باشد.

دکتر لیلا عطارزاده

دکتر لیلا عطارزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ليلا عطارزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین دارای مدارک تکمیلی سونوگرافي و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا عطارزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه