بر اساس یافته های جدید، توانایی زیکا در آسیب به مغز جنین گستره تر از آن چیزی است که قبلا تصور می کردیم.

در یکی از تحقیقات نشان داده شد شش درصد نوزادان متولد شده از مادران آلوده به زیکا در آمریکا دچار یک یا بیش از یک مورد از نواقص مربوط به این ویروس شده اند. در تحقیق انجام شده در برزیل مشخص گشت 46 درصد فرزندان متولد شده از مادران آلوده در این کشور جان خود را از دست داده و یا دچار نقص به هنگام تولد شده اند.

محققین عنوان کرده اند خیلی از کودکان متولد شده در آمریکا ممکن است مادامی که به یک سالگی نزدیک می شوند برخی نواقص در آن ها تشخیص داده شود زیرا شواهد نشان داده است که این ویروس می تواند بعد از تولد نیز به مغز کودک آسیب برساند. شیوع زیکا نخستین بار در آپریل 2015 در برزیل گزراش شد، در حالی که در آمریکا گزارش آن تا سال 2016 وجود نداشت.

تاثیرات مخرب زیکا بر بروز نواقص در نوزدان (مانند میکروسفالی که در آن سر نوزاد از حد معمول کوچک تر است) می تواند در سه ماهه اول بارداری ایجاد شود. به هر حال این آسیب می تواند در سه ماهه دوم و سوم بارداری اتفاق بیفتد. حتی زمانی که نوزاد نرمال به نظر می رسد علائم مربوط به زیکا می تواند در ماه های بعد ظاهر شود.

Margaret Honein از مرکز ملی کنترل و پیشگیری از نقائص هنگام تولد و معلولیت رشدی عنوان کرد برخی از نواقص عبارتند از ناهنجاری های مغزی با یا بدون میکروسفالی، بروز نقص در لوله عصبی، سایر ناهنجاری های مغزی یا ناهنجاری های چشمی هم چنین ناشنوایی می تواند در نتیجه آسیب به سیستم عصبی مرکزی اتفاق بیفتد.

یکی از مشکلاتی که در ارتباط با زیکا وجود دارد این است که خانم می تواند بدون این که بداند به زیکا آلوده باشد زیرا ممکن است فرد علائمی نداشته باشد.

این گزارش به صورت آنلاین در تاریخ 14 دسامبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

آنالیز داده های حاصل از U.S. Zika Pregnancy Registry نشان داد در بین بیش از 400 خانمی که احتمالا به زیکا آلوده شده بودند، 6 درصد نوزادانی داشتند که به برخی نواقص مربوط به زیکا دچار بودند. در بین خانم هایی که در سه ماهه اول بارداری آلوده شده بودند، 11 درصد جنین و یا نوزادانی داشتند که به نقص دچار شده بود و این با تخمین های قبلی سازگار بود.

بر اساس گفته های Honein 18 نوزادی که به میکروسفالی دچار شدند 4 درصد نوزدانی را تشکیل می دادند که به نقص در هنگام تولد دچار شده بودند. این درصد بیشتر از درصد بروز میکروسفالی در کل آمریکا بود که کمتر از یک درصد در سال بود. او افزود یافته های آمریکا باید از این نظر مورد توجه قرار داشته باشد که نوزادان به دنیا آمده از مادران آلوده می توانند میکروسفالی را ماه ها بعد از تولد نشان دهند و بنابراین نوزادان بیشتری در آمریکا قبل از رسیدن به سن یک سالگی برخی علائم و نواقص مغزی را نشان خواهند داد. او توضیح داد که ما هر روز نکات بیشتر و بیشتری را در مورد میزان این ریسک در می یابیم. اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

در دومین تحقیقی که در 15 دسامبر در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شد محققین دریافتند در بین خانم های برزیلی بروز نقص در هنگام تولد یا مرگ جنین در 46 درصد از 125 بارداری در خانم های آلوده به زیکا اتفاق افتاده است و این نرخ بسیار بالاتر از تصورات قبلی بود.

بر اساس گفته دکتر کرین نیلسن این نواقص می تواند در هر زمانی از دوران بارداری آغاز شود و می تواند ماه ها بعد خود را نشان دهد. دکتر نیلسن متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیاست.

در گروه مورد مطالعه در برزیل، 9 مرگ نوزاد در خانم های آلوده به زیکا در طول بارداری گزارش شد که 5 مورد از آن ها در سه ماهه اول آلوده شده بودند.

مرگ جنین یا ناهنجاری های اتفاق افتاده در 46 درصد نوزادانی که مادران آن ها آلوده به زیکا بودند گزارش شد اما در کمتر از 12 درصد خانم های غیر آلوده نیز گزارش شد.

در بین نوازدان متولد شده از مادران آلوده به زیکا، 42 درصد دچار میکروسفالی، کلسیفیکاسیون های مغزی یا ضایعات مغزی، ضایعاتی در شبکیه، ناشنوایی، مشکلاتی در تغذیه و سایر عوارض بودند.

نیلسن عنوان کرد این بدان معناست که میکروسفالی شایع ترین عارضه زیکا نیست و فقدان این شرایط به معنی نرمال بودن فرزند نیست. مشکلاتی وجود دارد که به هنگام تولد مشخص نمی شود. نوزاد ممکن است نرمال به نظر برسد اما ممکن است تا شش ماهگی این طور نباشد و حتی ممکن است گرادیان کاملی از مشکلات وجود داشته باشد.

نیلسن ادامه داد بر این اساس ریسک بارداری غیر نرمال در صورت آلوده شدن به زیکا به 50 درصد نزدیک می شود. هم چنین متذکر شد این نتایج بسیار جدی و هشدارانه است.

بر اساس گفته محققین، ریسک بروز نواقص به هنگام تولد در همه مراحل عفونت در دوران بارداری عبارت است از: 55 درصد در سه ماهه اول، 51 درصد در سه ماهه دوم و 29 درصد در سه ماهه سوم.

دکتر بیل مولر استادیار طب اطفال در دانشگاه شیکاگو عنوان کرد این مشاهدات نشان می دهد همه خانم های بارداری که در معرض زیکا قرار دارند باید غربالگری های لازم را انجام دهند. خانم هایی که به مناطق آلوده به زیکا سفر می کنند باید به لحاظ وجود عفونت غربالگری های لازم را انجام دهند. خانم های باردار نباید به مناطق آلوده سفر کنند و یا در صورتی که مجبور به مسافرت هستند باید احتیاط های لازم را به عمل بیاورند.

هم چنین از آن جایی که زیکا می تواند بین شرکای جنسی نیز منتقل شود اگر شریک جنسی مرد به مناطق آلوده مسافرت می کند برای پیشگیری از انتقال عفونت باید از کاندوم استفاده شود.

مولر هم چنین توضیح داد تاخیر در باردار شدن تا هشت هفته بعد از بازگشت خانم از مناطق آلوده باید مورد توجه باشد یا اگر شریک جنسی مرد به مناطق آلوده مسافرت کند در آن صورت باید بازه شش ماهه در نظر گرفته شود تا ریسک بروز ناهنجاری ها در فرزند به حداقل برسد.

تاریخ انتشار: 1395/10/14
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه