اولین نوزاد مبتلا به گلوکوم بعد از این که در دوران جنینی در معرض ویروس زیکا قرار داشت توسط تیم بین المللی محققین گزارش شد. بر اساس گفته محققین در تحقیقات قبلی ارتباط مستقیم بین عفونت زیکا و گلوکوم دیده نشده بود. اما سایر مشکلات بینایی و نواقص ویرانگر مغزی در فرزندانی که مادران شان در حین بارداری به عفونت زیکا مبتلا شده بودند گزارش شده بود.

دکتر Albert Icksang Ko مسئول این تحقیقات از دانشکده بهداشت عمومی نیوهاون عنوان کرد ما نخستین مورد عفونت زیکا را کشف کردیم که طی آن در دوران بارداری محفظه قدامی یا بخش جلویی چشم ها تحت تاثیر ویروس قرار گرفته که بعد از تولد به گلوکوم تبدیل شده است.

آلبرت کو از زمان شیوع زیکا در آپریل 2015 با پزشکان برزیلی همکاری داشته تا درک بهتری از بروز نواقص جنینی در اثر ابتلا به زیکا به دست آید.

در طول دوره تحقیقات، محققین با نوزاد پسر سه ماهه ای مواجه شدند که در دوران جنینی در معرض ویروس زیکا قرار داشت. اگر چه در ابتدای تولد آثار گلوکوم وجود نداشت، اما مدتی بعد در چشم راست دچار تورم، درد و اشک ریزی گردید. پزشکان تشخیص گلوکوم را درباره او دادند و نوزاد برای تخفیف فشار داخل چشم ها تحت جراحی قرار گرفت.

این مورد در تاریخ 30 نوامبر در ژورنال چشم پزشکی(Ophthalmology) منتشر شد.

پزشکان باید بدانند که گلوکوم نیز می تواند علامت دیگری مبنی بر زیکا باشد که باید در نوزادان مانیتور شود. برای درک این که چطور عفونت زیکا منجر به بروز گلوکوم می شود به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

اغلب افراد بالغ که به عفونت زیکا مبتلا می شوند علائم خفیفی را تجربه می کنند. اما نوزادانی که در دوران جنینی مادران شان به زیکا دچار می شوند دچار نواقص شدیدی می شود که شایع ترین آن ها میکروسفالی است، حالتی که در آن مغز به درستی رشد نمی کند و سر به طور غیر نرمالی کوچک است.

نکته تعجب آور این جاست جنینی که در معرض ویروس زیکا قرار دارد ممکن است در ابتدای تولد علائمی را نشان ندهد و به ظاهر نرمال باشد اما کمی بعد علائم میکروسفالی و سایر ناهنجاری هایی مغزی مشخص می گردد.

در آن تحقیق، دانشمندان دریافتند 13 نوزاد در برزیل ابتدای تولد سرهایی با سایز نرمال داشتند اما کمی بعد رشد سر آهسته تر شد. 11 نفر از این نوزادان به میکروسفالی و سایر علائم نورولوژیک دچار شدند که با سندرم زیکا ارتباط داشت.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا طی اخباری عنوان کرد در نوزدانی که مادران شان در دوران بارداری به زیکا مبتلا شده اند، فقدان میکروسفالی در هنگام تولد به معنی کنار گذاشتن احتمال عفونت و یا ناهنجاری های مرتبط با آن نیست.

این یافته ها تاکید می کند که باید نوزادانی که مادران شان در دوران بارداری به زیکا آلوده شده اند، تا حد ممکن به طور مستمر تحت ارزیابی قرار گیرند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا اعلام کرد این یافته ها بر اهمیت تصویربرداری عصبی برای نوزدانی تاکید دارد که در دوران جنینی در معرض زیکا قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش اگر چه این نوزدان به لحاظ وجود ویروس زیکا نتایج مثبتی را نشان دادند اما رشد غیر نرمال سر حداقل تا 5 ماهگی مشخص نشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تاکید دارد که همه و مخصوصا خانم های باردار اقدامات لازم را برای محافظت از نیش پشه ها انجام دهند. آن ها باید از مواد دافع حشرات که حاوی ترکیباتی مانند DEET, picaridin, IR3535، روغن اکالیپتوس لیمو و یا  para-menthane-diol و یا  undecanone-2 هستند استفاده کنند. آن ها باید لباس هایی با آستین های بلند و شلوارهایی بلند استفاده کنند، برای پنجره ها و درها باید از توری استفاده کرد، در صورت امکان می توان از تهویه هوا استفاده کرد و آب های راکد را از بین برد زیرا آب های راکد فضای مناسبی برای تخم گذاری پشه ها محسوب می شود.

در 23 نوامبر گزارش شد 182 مورد از بیش از 4400 مورد ابتلا به عفونت زیکا در آمریکا بر اساس نیش پشه منتقل شده است. فلوریدا و تگزاس از جمله دو ایالتی هستند که گزارش عفونت ناشی از پشه را داشته اند. اگر چه نیش پشه روشی برای انتقال این عفونت است اما در اثر تماس جنسی نیز می تواند منتقل شود.

اغلب عفونت ها در آمریکا در اصل در نواحی آمریکای لاتین و کارائیب گزارش شده است، جایی که عفونت زیکا به صورت اپیدمی در آمده است.

تاریخ انتشار: 1395/09/24
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه