چرا زایمان برای خانم ها دشوار و دردناک است؟ محققین تئوری جدیدی را مطرح کردند: تکامل به نفع بقای لگن کوچک در خانم ها و نوزادانی بزرگ پیش می رود.

محققین گفتند ممکن است افزایش انجام سزارین در دهه های اخیر در فاصله بیشتر بین اندازه نوزادان و لگن مادران شان نقش داشته باشد. در حقیقت، محققین برآورد کردند که استفاده منظم از سزارین منجر به افزایش 10 تا 20 درصدی فاصله بین عرض لگن زنان و سایز نوزدان شده است.

سرپرست این تحقیقات Philipp Mitteroecker از دپارتمان بیولوژی نظری در دانشگاه وین اتریش عنوان کرد تکامل حتی در جوامع مدرن جریان دارد.

محققین گفتند لگن خانم ها با وجود تکامل کوچک باقی مانده است.

Wenda Trevathan متخصص انسان شناسی از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو گفت ابعاد سر نوزاد و شانه ها بسیار نزدیک شده و حتی از اندازه کانال زایمان مادر تجاوز می کند. این نکته ای است که متفاوت از سایر پستانداران می باشد.

او ادامه داد انقباضات زایمان برای اغلب پستانداران دردناک است. اما من فکر می کنم می توان گفت زایمان انسان طولانی تر دردناک تر و دشوار تر از زایمان های کوتاهی است که در سایر پستانداران اتفاق می افتد.

تئوری نشان می دهد که خانم ها برای راه رفتن روی دو پا به لگن هایی کوچک نیاز دارند. اما شواهد تجربی برای این ادعا بسیار ضعیف است. در تحقیق جدیدی که انجام شد Mitteroecker و همکارانش مدلی ریاضیاتی را ایجاد کردند، آن ها باور دارند که تکامل به نفع نوزادانی بزرگتر پیش رفته است زیرا به بقای گونه کمک می کند.

او گفت داده های پزشکی نشان می دهد که نوزادان بزرگتر نرخ بقای بیشتری داشته و کمتر تحت تاثیر بیمار های شدید قرار می گیرند.

محققین هم چنین به زایمان های سزارین نیز توجه داشته اند.

بر اساس کتابخانه ملی پزشکی آمریکا سزارین صدها سال است که در حال انجام است، اما در ابتدا این جراحی بر روی مادران مرده به منظور نجات فرزند شان انجام می گرفت.

هیچ مدرکی دال بر این مطلب وجود ندارد که جولیوس سزار در اثر سزارین به دنیا آمده باشد، اگر چه این روش بعد از او به نام سزارین معروف شد.

در سال های اخیر، نرخ سزارین در جهان رشد کرده است، اگر چه این بحث وجود دارد که چه تعداد از این سزارین ها واقعا ضروری بوده است. بر اساس آمار موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی، تقریبا یک مورد از هر سه زایمان در آمریکا توسط سزارین انجام می شود.

Trevathan عنوان کرد اگر خانم ها این ایده را داشته باشند که فرزندان بزرگتر به معنی سلامت بهتر است ممکن است انتخاب کنند که از طریق جراحی زایمان خود را انجام دهند تا فرزندان بزرگتری داشته باشند.

او ادامه داد ریسک این فرم زایمان، در صورتی که ضرورت پزشکی وجود نداشته باشد، برای مادر و فرزند بسیار بالاست، مخصوصا زمانی که ایمنی مادام العمر کودک مورد نظر باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که سیستم ایمنی نوزاد می تواند در اثر زایمان واژینال تقویت شود زیرا در اثر این زایمان فرزند می تواند باکتری های مفیدی را از کانال زایمان مادر به دست بیاورد.

محققین برآورد کردند که رشد سزارین در 60 سال گذشته با ایجاد فاصله بیشتر بین سایز لگن و سایز نوزادان بر تکامل تاثیر گذاشته است.

به هر حال دشوار است که قضاوت کنیم نرخ عوارض زایمان واقعا چقدر افزایش یافته است.

Mitteroecker عنوان کرد گام بعدی تحول انسان چیست؟ پیش بینی آن آسان نیست. اما من فکر نمی کنم روزی بیاید که همه کودکان برای تولد به سزارین نیاز داشته باشند.

این تحقیق در 5 دسامبر در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/09/23
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه