بر اساس یافته های به دست آمده از تحقیقات روی موش ها، خانم ها در مقایسه با مردان بیشتر در خطر ابتلا به عفونت زیکا هستند.

دانشمندان دریافته اند که این ویروس پاسخ ایمنی واژن را به تاخیر می اندازد. بر اساس توضیحات دانشمدان موسسه گلدستون، این تاخیر سبب می شود تا ویروس نامشخص باقی بماند در نتیجه جنین بیشتر در خطر ابتلا به عفونت قرار دارد.

Shomyseh Sanjabi محقق موسسه گلدستون در اخباری گفت تحقیقات ما از بررسی های اپیدمیولوژیک پشتیبانی می کند و نشان می دهد خانم ها بیشتر در خطر ابتلا به عفونت زیکا قرار دارند.

او افزود سرکوب پاسخ ایمنی واژن می تواند نگران کننده باشد زیرا به ویروس فرصت بیشتری می دهد تا گسترش یافته و در صورت باردار بودن یا باردار شدن در طول این دوران، به سمت جنین نیز کشیده شود.

ویروس زیکا معمولا با نیش پشه منتقل می شود اما می تواند از طریق نزدیکی جنسی نیز انتقال یابد. در اغلب افراد این علائم خفیف است. اما عفونت در طول بارداری می تواند سبب نقص شدید در فرزند و از جمله میکروسفالی شود، حالتی که مغز و سر نوزاد به طور غیر معمولی کوچک می شود.

ابتلا به عفونت زیکا مادر عمدتا در برزیل با شیوع میکروسفالی فرزند همراه بوده است، شیوع زیکا در اپریل 2015 در آمریکای جنوبی اتفاق افتاد.

در این تحقیق محققین موش های ماده را به صورت واژینال و هم با استفاده از نیش پشه به زیکا آلوده کردند.

به طور معمول زمانی که سلول ها آلوده شدند اینترفرون آزاد می کردند، مولکول هایی که خط اول سیستم دفاعی محسوب می شوند. اینترفرون سپس با ویروس مبارزه می کند، سیستم ایمنی تقویت شده و برای حمله آماده می شود.

به هر حال در این تحقیق بعد از سه روز مشاهده شد موش هایی که در اثر نیش پشه به زیکا دچار شده بودند پاسخ ایمنی قوی تری در مقایسه با موش هایی داشتند که به صورت واژینال به عفونت دچار شده بودند. در حقیقت، محققین گزاش کردند که موش هایی که به لحاظ واژینال آلوده شده اند اینترفرون قابل تشخیصی نداشتند و میزان بالایی از ویروس در واژن آن ها یافت شد.

Shahzada Khan محقق فوق دکترا در لابراتوآر Sanjab عنوان کرد ما بسیار متعجب شدیم که پاسخ اینترفرون را در واژن شاهد نبودیم.

او ادامه داد اینترفرون اولین قدم در پاسخ ایمنی است و این که ما به سختی آن را در واژن تشخیص دادیم بسیار هشدار دهنده است. بدون اینترفرون باقی سیستم ایمنی نمی تواند به طور موثری عمل کند و این سبب می شود بدن برای مبارزه با عفونت به مشکل برخورد.

سیستم ایمنی موش هایی که به لحاظ واژینال آلوده شده بودند با ویروس مبارزه نکردند تا زمانی که وریروس به بافت لنفوئیدی منتشر شد و این پروسه یک هفته بعد اتفاق افتاد. موش در نهایت زیکا را از سیستم ایمنی خود پاک کرد اما اثرات ویروس هنوز در واژن بود.

محققین دریافتند به هر حال با استفاده از داروی ضد التهاب می توان علیه ویروس عمل کرد، به این ترتیب آزادسازی اینترفرون تقویت شده و موش قادر است ظرف چند روز ویروس را از بدن خود پاک کند.

برای تعیین این که آیا این رویکرد می تواند خانم ها را از انتقال جنسی ویروس زیکا در امان دارد به تحقیقات بیشتری نیاز است. به هر حال تحقیق با حیوانات همیشه قابل تعمیم به انسان نیست.

تحقیقات در واقع نشان می دهد که ویروس زیکا می تواند ماه ها در منی مردان باقی بماند. برای کمک به پیشگیری از این انتقال در طول نزدیکی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا توصیه می کند مردانی که به مناطق آلوده به زیکا سفر می کنند به مدت شش ماه برای داشتن نزدیکی از کاندوم استفاده کنند حتی اگر علائم عفونت را نداشته باشند.

این یافته های جدید در 16 نوامبر در ژورنال  Experimental Medicine منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/09/08
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه