محققین ادعا کردند کودکانی که از طریق سزارین متولد می شوند در خطر ابتلا به چاقی در دوران کودکی قرار دارند.
در مقایسه با کودکانی که به طریق واژینال یا طبیعی متولد می شوند، به نظر می رسد کودکان متولد شده از طریق سزارین 40 درصد بیشتر در خطر اضافه وزن و چاقی در زمانی که به 7 سالگی می رسند، قرار دارند.
بنا به گفته رهبر این تحقیقات نوئل مولر متخصص اپیدمیولوژی از بالتیمور، این ریسک در کودکانی که از طریق سزارین و از مادرانی چاق و یا دچار اضافه وزن متولد می شوند حتی بیشتر است و 70 تا 80 درصد می باشد.
او افزود ما هم چنین دریافتیم که ارتباط محافظتی از طریق زایمان واژینال در بین مادرانی که دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، قوی است و این نشان می دهد که زایمان واژینال در بین خانم های چاق و یا خانم های مبتلا به اضافه وزن می تواند به کاهش انتقال چاقی بین نسل ها کمک کند.
فرزندان میکروب های مفید را در حین زایمان و به هنگام عبور از کانال زایمان از مادرشان دریافت می کنند. مولر و همکاران بر این باورند که این میکروب ها می تواند کودک را علیه چاقی محافظت کند.
مولر گفت شواهد سازگاری وجود دارد که نشان می دهد فرزندان متولد شده از طریق زایمان طبیعی در مقایسه با کودکان متولد شده از طریق سزارین، میکروب های متفاوتی در روده شان دارند. تفاوت عملکرد این باکتری ها می تواند در فرایندهای متابولیکی که فرد را مستعد چاقی می کند و یا او را از چاقی محافظت می کند، نقش داشته باشد.
چاقی دوران کودکی در طول سی سال گذشته در آمریکا بیش از دو برابر شده است. درصد چاقی در بین کودکان 6 تا 11 سال از 7 درصد در سال 1980 به 18 درصد در سال 2012 رسیده است.
در این تحقیق محققین داده های به دست آمده از بیش از 1400 زایمان را در بوستون مورد آنالیز قرار دادند. حدود 57 درصد خانم هایی که از طریق سزارین زایمان کرده بودند چاق بوده و 53 درصد آن هایی که زایمان واژینال انجام داده بودند نیز چاق بودند.
محققین بررسی کردند آیا تفاوتی بین وزن فرزندان آن ها تا سن 7 سالگی وجود داشته است یا خیر.
بر اساس گزارش محققین کودکان متولد شده از طریق سزارین با افزایش ریسک چاقی رو به رو بودند.
این یافته ها در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا در نیو اورلئان ارائه گردید. تحقیقات ارائه شده در این نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.
یکی از متخصصین اعلام کرد این یافته ها منطقی است.
دکنر استفان دانیل مسئول اطفال دانشکده پزشکی کلورادو عنوان کرد ما می دانیم فرزندان متولد شده از طریق سزارین در مقایسه با زایمان واژینال از فلور متفاوتی برخوردارند و نشان داده شده است که میکروبیوم (طیف ارگانیسم ها در بدن یا بخشی از بدن) می تواند نقشی را در ایجاد چاقی ایفا کند.
مولر عنوان کرد تیم تحقیقاتی او در حال حاضر مشغول بررسی کارآزمایی های بالینی هستند که طی آن فرزندان متولد شده از طریق سزارین در معرض باکترهای سالم واژن مادرشان قرار بگیرند. این کارآزمایی ها می تواند تایید کند که ارتباط مشخص شده در این تحقیق درست است.
مولر عنوان کرد ما می خواهیم ببینیم آیا مصرف میکروب واژن در کودکانی که از طریق سزارین متولد شده اند می تواند تاثیرات مفیدی بر سلامت را به دنبال داشته باشد یا خیر.
دکتر Aaron Caughey مسئول زنان و زایمان از دانشگاه پورتلند عنوان کرد راهی دیگر برای تست این ارتباط بررسی کودکان متولد شده از طریق زایمان اورژانسی و به دنبال وضع حملی دشوار می باشد.
او گفت فکر می کنم فرزندان متولد شده از مادرانی که بعد از وضع حملی طولانی، همراه با پارگی غشا سزارین انجام می دهند باید کلونی باکتری را دریافت کرده و احتمالا کمتر در خطر ابتلا به چاقی قرار دارند و این در مقایسه با فرزندان متولد شده از مادرانی است که سزارین کوتاهی داشته اند. او ادامه داد من تا به حال ندیده ام که چنین مطالعه ای انجام شود، شاید انجام آن بتواند به پاسخ این سوال کمک کند.
مولر و دانیل در عین حال یادآور شدند که والدین کودکان متولد شده از طریق سزارین نباید تصور کنند که فرزندشان محکوم به چاقی در زندگی می باشد.
دانیل گفت من فکر نمی کنم این موضوع تعیین کننده سرنوشت کودک باشد. این نکته تنها یک فاکتور خطری است که قطعیتی را به دنبال ندارد.
بنا به گفته مولر، نشان داده شده است که شیردهی مادر می تواند به کاهش ریسک چاقی در کودک کمک کند. دانیل گفت علاوه بر آن والدین می توانند روی رژیم غذایی و ورزش به عنوان راهی برای کمک به پیشگیری از چاقی در فرزندان شان تمرکز کنند.
مولر این چنین جمع بندی کرد " خانم هایی که سزارین انجام می دهند نباید احساس نا امیدی کنند زیرا راه های زیادی برای کاهش ریسک بروز چاقی وجود دارد."

تاریخ انتشار: 1395/09/04
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه