اولین ژنوم کامل ژنتیکی حاصل از نمونه ویروس زیکا که از مایع منی به دست آمده بود توسط محققین ایجاد شد.

ویروس زیکا که توسط پشه منتقل می شود عموما بیماری خفیف و گذرایی را ایجاد می کند اما در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. این بدان دلیل است که عفونت مادر می تواند منجر به بروز میکروسفالی در نوزاد شود، در صورت برزو میکروسفالی سر و مغز نوزاد به طور غیر معمولی کوچک خواهد شد.

در حالی که نیش پشه راه انتقال متداول این ویروس است اما در مواردی انتقال ویروس از طریق نزدیکی جنسی نیز مطرح شده است.

به هر حال دانشمندان با دشواری این ویروس را از مایع منی مردی که به این عفونت دچار شده بود جدا کردند و نتایج آن در تاریخ 13 اکتبر در ژورنال Genome Announcements منتشر شد.

بری اتکینسون از بهداشت عمومی انگلستان در اخبار ژورنال عنوان کرد جداسازی ویروس زیکا از مایع منی چالش بزرگی بود و اطلاعات کمی در این مورد در دسترس بود، بنابراین روش هایی که اتخاذ کردیم توانست الگویی را در اختیار دیگران قرار دهد.

او و همکارانش روی نمونه منی مردی بریتانیایی کار کردند که در دوره نقاهت عفونت قرار داشت. محققین توانستند زیکا را از مایع منی ایزوله کرده و اولین سکانس ژنومی این ویروس را به دست آورند.

اتکینسون گفت ما پرسش های بی پاسخ زیادی در مورد این موضوع داریم که ویروس زیکا چطور می تواند از طریق ارتباط جنسی منتقل شود، در حالی که ویروس های مشابه آن چنین نیستند. ممکن است پاسخ این پرسش ها همگی در ژنوم این ویروس نهفته باشد، اما قبل از این که دانشمندان بتوانند هر گونه تغییری را بررسی کنند به توالی خیلی بیشتری از مایع منی نیاز داریم. او خاطر نشان کرد این نخستین باری است که ژنوم ویروس زیکا از مایع منی ایزوله شده، اما ما هنوز به چیزهای بیشتری نیاز داریم. به هر حال روش موفقیت آمیزی که ما آن را طی کرده ایم می تواند برای دیگران هم موثر باشد.

اخیرا در فرانسه تحقیقی منتشر شد که نشان می داد ویروس زیکا می تواند مدت ها در مایع منی و اسپرم باقی بماند.

این گزارش به صورت آن لاین در تاریخ 29 سپتامیر در Lancet Infectious Diseases منتشر شد. دانشمندان در موسسه ای در فرانسه (که مشابه موسسه ملی بهداشت آمریکا می باشد و INSERM نام دارد) و همین طور محققینی از دانشگاه تولوز نمونه های خون، ادرار و مایع منی مردی 32 ساله که علائم عفونت زیکا را نشان می داد جمع آوری کردند.

حدود یک ماه بعد از عفونت، محققین شواهدی را مبنی بر وجود ویروس در همه نمونه ها یافتند. اما چهار ماه بعد ویروس هم چنان در مایع منی وجود داشت. وقتی آن ها نمونه های منی را با استفاده از میکروسکوپ مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند زیکا در 3.5 درصد اسپرم مرد وجود دارد.

نتایج مشابهی نیز در دو بیمار دیگر به دست آمد و در دو ماه بعد از عفونت ویروس در همه نمونه ها باقی بود و چهار ماه بعد ویروس هم چنان در مایع منی وجود داشت.

توصیه اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا این است مردانی که به عفونت زیکا دچار شده اند و یا آن هایی که در معرض الودگی قرار دارند باید حداقل تا شش ماه از باردار کردن شریک جنسی خود اجتناب کنند.

در حالی که اپیدمی شدن زیکا در آمریکای جنوبی و کارائیب جریان دارد، اما 105 انتقال محلی در فلوریدا اتفاق افتاده است. به هر حال اغلب موارد ابتلا به عفونت زیکا در آمریکا در ارتباط با بیمارانی بوده است که به خارج از 48 ایالت آمریکا سفر داشته اند.

تاریخ انتشار: 1395/08/13
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه