تحقیقی جدید که بر روی 91 کودک برزیلی متمرکز بود نشان داد ویروس زیکا می تواند سبب بروز میکروسفالی شود.

در میکروسفالی، فرزند متولد شده سری کوچک تر از حد نرمال دارد و مغزش به اندازه کافی رشد نکرده است. هزاران مورد عفونت مادرزادی ناشی از زیکا در آمریکای لاتین و مخصوصا برزیل ثبت شده است.

در ماه آپریل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عنوان کرد که در حقیقت عفونت مادر با این ویروس سبب میکروسفالی نوزاد می شود. در تحقیقات الگوهای سازگاری مرتبط با عفونت زیکا با میکروسفالی به دست آمده است، این یافته ها برخاسته از مطالعات کالبدشکافی نوزاد و جنین است.

این تحقیق جدید در 15 سپتامبر در Lancet Infectious Diseases منتشر شد و به نظر می رسد شواهد روشن تری را ارائه می دهد.

در این تحقیق 30 نوزاد متولد شده مبتلا به میکروسفالی از اواسط ژانویه و اوایل ماه می در هشت بیمارستان عمومی در ایالت پرنامبوکو واقع در شمال شرقی برزیل حضور داشتند. تیم محققین برزیلی و انگلیسی متذکر شدند که تحقیقات قبلی استانداردهای طلایی را در روش مقایسه نوزادان مبتلا به میکروسفالی با گروه شاهد همسان اما سالم دنبال نکرده بودند.

در این تحقیق، نرخ بروز عفونت زیکا بین هر نوزاد متولد شده با میکروسفالی در مقایسه با دو فرزند سالم متولد شده در صبح روز بعد در همان بیمارستان مورد مقایسه قرار گرفت.

بر اساس تست های به دست آمده از نمونه های خونی و مایع مغزی نخاعی هم چنین تست خونی حاصل از مادران نشان داده شد عفونت زیکا در نوزادان دچار میکروسفالی شایع تر است.

برای مثال، نمونه خون 80 درصد مادرانی که فرزندان شان دچار میکروسفالی بودند به لحاظ وجود ویروس زیکا مثبت بود، در حالی که این آمار برای مادران گروه شاهد تنها 64 درصد بود.

دکتر Thalia Velho Barreto de Araujo از دانشگاه فدرال پرنامبوکو در رسیف طی اخباری عنوان کرد وقتی ما تاییدیه آزمایشگاهی عفونت زیکا را در نوزادان مبتلا به میکروسفالی با نوزادان گروه شاهد مورد مقایسه قرار دادیم دریافتیم نیمی از افراد مبتلا به میکروسفالی دچار عفونت زیکا هستند، در حالی که هیچ یک از افراد گروه شاهد دچار عفونت نبودند.

این تحقیق هم چنان ادامه دارد و محققین می خواهند این بررسی را برای 200 مورد بیمار و 400 مورد گروه شاهد انجام دهند. آن ها تاکید کردند که یافته های این تحقیق در حد مقدماتی قرار دارد.

محققین افزودند میزان اطمینان به تست خون و مایع مغزی نخاعی برای غربالگری زیکا در نوزادان هنوز نامشخص است. آن ها گفتند شاید به همین دلیل است که نتیجه تست 19 مورد از نوزادان مبتلا به میکروسفالی (حدود 59 درصد) برای عفونت زیکا مثبت نبود.

دو تن از متخصصین اطفال عنوان کردند میکروسفالی یکی از شرایطی است که به عفونت زیکا منتقل شده از مادر مربوط است.

دکتر Patricia Brasil از برزیل و Karin Nielsen-Saines از دپارتمان اطفال دانشگاه کالیفرنیا عنوان کردند بر اساس دانش ما به نظر می رسد میکروسفالی یکی از اثرات جانبی احتمالی است که در اثر ابتلا به این عفونت توسط مادر به فرزند ایجاد می شود. به هر حال احتمال بروز طیفی از اختلالات در میان است.

تاریخ انتشار: 1395/07/11
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه