یافته های جدید نشان می دهد برخی خانم های مبتلا به سرطان تخمدان پیشرفته می توانند نتایج بهتری را دریافت کنند، اگر داروهای شیمی درمانی به طور مستقیم وارد حفره شکمی شده همچنین به واسطه تزریق درون وریدی نیز وارد جریان خون شود.

نتایج کارآزمایی بالینی نشان می دهد در خانم هایی که برای برداشت توده های سرطانی جراحی انجام داده اند، ترکیب شیمی درمانی درون حفره شکمی و تزریق وریدی پیشرفت سرطان تخمدان را کاهش می دهد و از روش شیمی درمانی با تزریق وریدی تنها، موثرتر است.

نزدیک به 77 درصد خانم هایی که این درمان ترکیبی را دریافت کرده بودند حداقل نه ماه تاخیر در پیشرفت سرطان شان به دست آمد، حال آن که این آمار در خانم هایی که روش تزریق وریدی تنها را دریافت کرده بودند، کمتر از 58 درصد بود.

به طور کلی میزان بقا در این گروه ها به ترتیب 59 ماه و 38 ماه بود. اما محققین گفتند این تفاوت آماری چندان معنی دار نبوده است.

میزان بقا بدون پیشرفت بیماری در هر دو گروه مشابه بود، اما در گروهی که تنها شیمی درمانی IV (تزریق وریدی) دریافت می کردند بیش از 11 ماه بود حال آن که در گروهی که شیمی درمانی ترکیبی را دریافت می کردند 12.5 ماه بود.

بر اساس گفته دکتر Don Dizon مسئول انکولوژی زنان در بیمارستان Rhode Island که خود در این تحقیق حضور نداشت، آمارهای به دست آمده انجام شیمی درمانی ترکیبی را در برخی بیماران تایید می کند.

Dizon توضیح داد خانم ها ابتدا شیمی درمانی معمول را برای کاهش اندازه تومور انجام می دهند و سپس برای برداشت توده جراحی می کنند.

او عنوان کرد ابتدا شکافی روی شکم ایجاد می شود تا اجازه ورود مستقیم دارو به حفره شکم فراهم شود. این افراد همچنین شیمی درمانی به روش IV را نیز دریافت می کنند. او ادامه داد بنده فکر می کنم این روش انتخاب ارزشمند برای آن دسته از بیمارانی است که قبل از جراحی شیمی درمانی اولیه انجام می دهند. و فکر می کنم لازم است این انتخاب درمانی به بیماران توضیح داده شود.

بنا به گفته دکتر هلن مکی (Helen Mackay) محققین هم چنان این بیماران را دنبال خواهند کرد تا بتوانند مزایای این شیمی درمانی ترکیبی را دریابند. دکتر هلن مکی سرپرست بخش انکولوژی پزشکی و هماتولوژی مرکز سرطان Sunnybrook Odette در تورنتو است.

دکتر مکی گفت اگر ما بتوانیم بازماندگان را در بلند مدت شناسایی کنیم امیدواریم بتوانیم بهتر پیش بینی کنیم که چه بیمارانی از این رویکرد درمانی واقعا سود می برند.

انجمن سرطان آمریکا عنوان می کند تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان تا سال 2016 در مورد حدودا 22280 خانم انجام خواهد گرفت و حدود 14240 خانم نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست خواهند داد. سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین خانم هاست.

در این کارآزمایی جدید حدود 200 خانم حضور داشتند که ابتدا تحت شیمی درمانی قرار گرفته تا میزان تومور کوچک شده و سپس برای حذف تومور اقدام به جراحی کرده بودند. سپس آنها به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، یک گروه شیمی درمانی IV را دریافت می کرد و گروه دیگر شیمی درمانی ترکیبی را دریافت می کردند.

محققین این یافته ها را در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی واقع در شیکاگو ارائه داده اند.

دکتر لینوس چوآنگ Linus Chuang توضیح می دهد این انتخاب درمانی جدید سبب می شود تا داروی شیمی درمانی مستقیما به سلول های سرطانی وارد شود بدون این که لازم باشد از طریق جریان خون وارد شود. او خود متخصص علوم باروری و جنیکولوژی در نیویورک است.

دکتر چوانگ متذکر شد 9 مورد از 10 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان در ابتدای تشخیص، سرطان شان محدود به فضای شکمی است. رساندن دارو مستقیما به حفره شکم می تواند با افزایش غلظت سایتوتوکسیک هایی که علیه تومور عمل می کنند، اثر بخشی را تقویت کند.

محققین عنوان کردند این تکنیک امکان ارسال دوز بالاتر به تومور را فراهم می آورد ضمن این که عوارض جانبی نیز کاهش می یابد.

میزان بروز عوارض جانبی شدید در بین خانم هایی که شیمی درمانی ترکیبی دریافت می کردند کمتر بود(16 درصد در مقابل 23 درصد)، اما این تفاوت به لحاظ آماری چندان معنی دار نبود.

تاریخ انتشار: 1395/03/24
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه