خانم هایی که به صورت چرخشی در شیفت های شب کار می کنند ممکن است در خطر ابتلا به بیماری های قلبی باشند.

Celine Vetter مسئول این تحقیقات گفت ما دریافتیم افزایش دوره کاری در شیفت شب ممکن است با افزایش متوسط ریسک بیماری های قلبی ارتباط داشته باشد که به نظر می رسد بعد از قطع کردن شیفت کاری این شرایط افت می کند.

در این تحقیق نشان داده شد در مقایسه با خانم هایی که به طور چرخشی شب کار نیستند، افزایش ریسک 15 تا 18 درصدی در خانم های شب کار وجود دارد.

وتر افزود اما بعد از ترک شیفت شب کاری و با گذشت زمان، ریسک بیماری های قلبی کم می شود. قبلا از این فرضیه حمایت می شد که بیماری عروق کرونری قلب با شیفت کاری ارتباط دارد و در طول زمان وقتی فرد از کار کردن دست می کشد، خطر بیماری های قلبی نیز کم می شود.

در این تحقیق شیفت کار چرخشی به این صورت تعریف شد که علاوه بر شیفت روزانه، سه یا بیش از سه شیفت شب در ماه وجود داشته باشد.

این گزارش در تاریخ 26 آپریل در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

وتر عنوان کرد در حالی که علت این مشاهدات اثبات نشد اما نتایج به دست آمده در راستای یافته های قبل است.

او افزود ممکن است برنامه های کاری متفاوت ریسک متفاوتی داشته باشد و ما در مورد برنامه های دقیق هم چنین ساعت شروع و پایان کار اطلاعات کمی داریم. در مورد جزئیات هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم درک بهتری از جنبه های مختلف شیفت کاری داشته باشیم.

محققین گفتند مشخصات فردی مانند کرنوتایپ (ریتم بیولوژیکی افراد) و تغییر در الگوهای خواب آنها و کیفیت می تواند بر این ریسک تاثیر داشته باشد.

وتر گفت اگر چه تعدادی کمی از خانم ها این افزایش ریسک را داشتند و حتی اگر ریسک قطعی کم باشد و سهم شیفت کاری در بیماری کرونری قلب در حد متوسط باشد اما باید توجه داشت که این فاکتوری قابل اصلاح است و با تغییر برنامه کاری می توان از بروز بیماری  عروق کرونری قلب پیشگیری کرد.

برای دقیق تر شدن تاثیر شیفت کاری بر بیماری های قلبی، وتر و همکارانش داده های نزدیک به 189000 خانم را جمع آوری کردند که در مرحله یک و دو مطالعه Nurses' Health Study  حضور داشتند. همه این خانم ها مدت زمانی از عمر خودشان را در که در شیفت های چرخشی شبانه گذشته بود را گزارش کردند.

این خانم های وضعیت سلامت قلب خود را نیز گزارش گردند برای مثال آیا آنژیوگرام آنها درد قفسه سینه مربوط به قلب را نشان میدهد، آیا حمله قلبی و جراحی مانند آنژیوپلاستی، بای پس قلب و یا استنت گذاری را داشته اند.

محققین از سوابق پزشکی و گواهی فوت افراد استفاده کردند تا گزارشات آنها را تایید کنند. این خانم ها پرسش نامه ای را درباره فاکتورهای خطر شناخته شده برای بیماری قلبی را دو تا چهار سال یک بار تکمیل می کردند و این روند در طول دوره 24 ساله این تحقیق ادامه داشت. یافته ها نشان داد در طول این زمان، بیش از 10000 خانم به بیماری قلبی دچار شدند.

برای جداسازی تاثیر شیفت کاری، محققین تعدادی فاکتور خطر شناخته شده برای بیماری قلبی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی ضعیف، فقدان فعالیت فیزیکی و وزن را در نظر گرفتند. حتی بعد از کنترل این فاکتورها، افزایش متوسط ریسک بروز بیماری های قلبی در ارتباط با افزایش دوره  شیفت کار چرخشی شبانه مشاهده شد.

دکتر Gregg Fonarow گفت قبلا نشان داده شده که شیفت چرخشی شبانه با افزایش ریسک دیابت و بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد. فونارو متخصص قلب از دانشگاه کالیفرنیاست که در این تحقیق شرکت نداشت.

او گفت مکانیسم پشت این ارتباط هنوز به مطالعه بیشتری نیاز دارد، همچنین باید در مورد استراتژی هایی برای کاهش این خطر تحقیقات بیشتری انجام شود.

تاریخ انتشار: 1395/02/22
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه