مطالعات جدید نشان می دهد با تاکید بر غذاهای سالم نه تنها از غذاهای مضر دور می شوید بلکه احتمال بروز حملات قلبی و سکته نیز کاهش می یابد.

محققین عادات غذایی هزاران فرد مسن مبتلا به بیماری های قلبی را از سراسر جهان مورد آنالیز قرار دادند و نتایج به دست آمده بسیار غافلگیر کننده بود.

دکتر رالف استوارت متخصص قلب در بیمارستان شهر اوکلند واقع در نیوزیلند گفت خوردن یک وعده غذایی سالم اثرات محافظت کننده ای در پی دارد اما خوردن غذاهای ناسالم به نظر نمی رسد منجر به بروز آسیبی شود.

متخصصین تغذیه با بخش دوم موافق نبودند اما تاکید کردند به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

در این تحقیق نزدیک به 100 نفر  غذای سالم مصرف کرده و از رژیم مدیترانه ای استفاده می کردند، این افراد با کسانی مقایسه شدند که رژیم وسترن استفاده می کردند و نتایج نشان داد بروز حملات قلبی، سکته و یا قلب در گروه اول کمتر بود.

رژیم مدیترانه ای سرشار از میوه ها، سبزیجات، ماهی و غذاهای فرآوری نشده است. رژیم وسترن عبارت است از دسرهای شکر دار، غذاهای سرخ شده و گوشت که همگی آنها به گفته استوارت غذاهای مضر محسوب می شود.

او گفت به طور سنتی مشاوره های مربوط به رژیم غذایی بر اجتناب از مصرف غذاهای ناسالم تاکید می کند، اما به لحاظ کاهش خطر، افزایش مصرف غذاهای سالم به جای اجتناب از مصرف غذاهای مضر می تواند مفیدتر باشد. فقدان غذاهای سالم در رژیم غذایی خیلی از افراد خود مسئله مهمی است. به هر حال غذاهای ناسالم ریسک چاقی مخصوصا در جوانان را افزایش می دهد و چاقی مشکل بزرگی است. وقتی شما به بیماری قلبی مبتلا می شوید، چیزهای دیگر ممکن است از رژیم غذایی مهم تر باشد.

این گزارش در تاریخ 25 آپریل در ژورنال  European Heart Journal منتشر شد.

در این تحقیق، استوارت و همکارانش بیش از 15000 نفر را از 39 کشور مورد بررسی قرار دادند، این افراد پرسش نامه هایی را در ارتباط با شیوه زندگی تکمیل کردند، این افراد به هنگام ثبت نام در این آزمون از داروی آنتی کلسترول darapladib استفاده می کردند. همه آن ها بیماری قلبی پایداری داشتند و میانگین سنی آنان 67 سال بود. کمپانی داروسازی GlaxoSmithKline در سرمایه گذاری مالی این تحقیق مشارکت داشت.

از شرکت کنندگان پرسیده می شد چند بار در هفته از غذاهایی مانند گوشت، ماهی، لبنیات، غلات یا غلات فراوری شده، سبزیجات، میوه ها، دسر، شکلات، نوشیدنی های قند دار، غذاهای سرخ شده و الکل استفاده می کردند.

تقریبا بعد از 4 سال پیگیری، حدود 7 درصد آن هایی که بیشترین امتیاز را در پایبندی به رژیم مدیترانه ای داشتند (بیشترین مقدار غذاهای سالم را استفاده می کردند) دچار حمله قلبی شده سکته کرده و یا جان خود را از دست دادند و این در مقایسه با 11 درصد از کسانی بود که کمترین امتیاز را در دنبال کردن رژیم غذایی سالم داشتند.

به هر حال استوارت عنوان کرد شواهدی مبنی بر آسیب در گروهی که مقدار متوسطی از غذاهای ناسالم استفاده می کردند (مانند کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای سرخ شده، قند ها و دسر ها) به دست نیامد.

اما یک متخصص تغذیه به این یافته ها اعتراض کرد.

سامنتا هالر متخصص تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک عنوان کرد، گفتن این که باید بر مصرف غذاهای سالم تاکید کرده و اهمیت محدود کردن مصرف غذاهای ناسالم را نادیده بگیریم، بسیار نامعقول است. به طور کلی غذاهای موجود در رژیم مدیترانه ای، می تواند شامل حموس، ماست، خیار، سیر، روغن زیتون، پاستا، مغزیجات، حبوبات، ماهی، میوه تازه، سالادها و سبزیجات تازه و یا کباب شده مانند کدو سبز، سیب زمینی و بادمجان باشد.

این تحقیق رژیم غذایی مدیترانه ای را با برخی خواص مفید برای سلامتی ارتباط می دهد و این یک شیوه زندگی و یا رژیم مخصوص نیست.

در مقابل رژیم وسترن شامل غذاهای حجیمی مانند گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، کربوهیدرات هایی مانند شیرینی ها و غلات شیرین، غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی های شیرین است.

هلر ادامه داد خیلی از تحقیقات نشان داده است که الگوی رژیم غذایی وسترن با افزایش ریسک بیماری قلبی، چاقی، بیماری خود ایمنی، سرطان، دیابت، اختلالات مربوط به دستگاه گوارشی مانند بیماری Crohn و زوال روانی ارتباط دارد.

دکتر Gregg Fonarow متخصص قلب از دانشگاه کالیفرنیا گفت نتایج این تحقیق چندان محکم نیست. این یافته ها بر مبنای پرسشنامه های مربوط به رژیم غذایی است و برای تایید این جمع بندی ها به  انجام کارآزمایی بالینی نیاز داریم. به هر حال کارآزمایی های بالینی که به ارزیابی رژیم های مختلف برای پیشگیری و یا درمان بیماری های قلبی پرداخته، نتایج ناامید کننده ای را همراه داشته است.

استوارت نیز هشدار داد این تحقیق به این معنا نیست که افراد می توانند غذاهای ناسالم را مکررا مصرف کنند. محققین نتوانسته اند اندازه و مقدار غذاهای مصرف شده را به دقت تعیین کنند، او گفت این یافته ها می تواند به واسطه فقدان داده های جزئی در مورد رژیم غذایی تا حدی منحرف باشد.

تاریخ انتشار: 1395/02/19
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه