طی یک کارآزمایی بالینی جدیدی که انجام گرفته، نشان داده شده بر خلاف نگرانی های معمول خانم های باردار که سن بالایی دارند اگر نزدیک موعد زایمان، القای زایمان در آن ها انجام می شود، لزوما با افزایش خطر انجام سزارین مواجه نیستند.

محققین انگلیسی دریافتند که افرادی که برای نخستین بار مادر شده و زایمان شان در هفته 39 ام بارداری القا می شود، در خطر انجام سزارین و یا سایر خطراتی که خودشان و یا جنین شان را تهدید می کند، قرار نخواهند داشت.

این بررسی در تاریخ 3 مارچ در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شد و نشان می دهد که القای زایمان بی خطر تر از آن چیزی است که پزشکان تصور می کنند.

اما یک پرسش هم چنان باقی است: آیا وقتی خانمی می تواند یک بارداری سالمی داشته باشد، انجام این کار نفعی در پی دارد؟

بر اساس گفته دکتر ویلیام گروبمن متخصص زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی Feinberg واقع در شیکاگو شواهد واضحی در این باره در دست نیست.

او گفت تحقیق انجام شده بسیار خوب است اما نمی تواند منجر به تغییرات عظیمی در عمل شود.

القای زایمان تنها در برخی شرایط توصیه می شود برای مثال زمانی که خانم به شرایط خاصی دچار است که او و یا فرزندش را در خطر قرار داده است و یا در صورتی که بارداری بیش از 42 هفته به طول انجامد(بازه بارداری کامل حدود 40 هفته طول می کشد).

بر اساس گفته کنگره زنان و زایمان آمریکا یا ACOG، القای زایمان به دلایل غیر پزشکی نیز می تواند انجام شود برای مثال زمانی که خانم در جایی دور از بیمارستان زندگی می کند، اما باید توجه داشت القای زایمان نباید قبل از هفته 39 ام بارداری انجام شود.

این کارآزمایی جدید روشی را تست کرده که استاندارد نبوده است، بر اساس گفته گروبمن تلاش برای القای زایمان در خانم های بالای 35 سال انجام شده که در انتظار اولین فرزند خود بوده اند اما بارداری سالمی داشته اند.

به لحاظ نظری، القای زایمان در طول هفته 39 ام بارداری می تواند مانع از مرده زایی شود. بر اساس گفته های دکتر کیت واکر تحقیقات قبلی نشان داد خانم های باردار که سن بالایی دارند و مخصوصا آن هایی که برای اولین بار مادر می شوند، بیشتر در خطر مرده زایی قرار دارند.

اما حتی با وجود این افزایش خطر احتمال مرده زایی کم است. بنابراین این نکته مطرح می شود که آیا القای زایمان می تواند  منافع دیگری در پی داشته باشد که بر عوارض و خطرات احتمالی آن غلبه کند (از جمله عدم موفقیت در زایمان که می تواند به لزوم سزارین منجر شود).

برای یافتن پاسخ این پرسش ها واکر و همکارانش از دانشگاه ناتینگهام 619 خانم بالای 34 سال باردار را مورد بررسی قرار دادند که برای اولین بار مادر می شدند. نیمی از افراد به صورت تصادفی انتخاب شدند تا در هفته 39 ام بارداری تحت القای زایمان قرار گیرند در حالی که بقیه افراد منتظر ماندند تا به طور طبیعی مادر شود، یا اگر القای زایمان در آن ها انجام شد به دلیل وجود مشکل خاصی بوده است.

در پایان، نشان داده شد خانم هایی که  القای برنامه ریزی شده ای داشتند در خطر انجام سزارین نبودند. یک سوم خانم ها در هر دو گروه در خطر انجام سزارین قرار گرفتند.

از سوی دیگر، القای زایمان منجر به تفاوتی در سلامت مادر و نوزاد نشد.

اما واکر گفت این آزمون به اندازه ای بزرگ نبود تا بتوان روی عوارض نادر نتیجه گیری داشت. در هیچ کدام از گروه ها کسی با مرده زایی تاخیری مواجه نشد.

بر اساس گفته واکر باید در مورد کاهش احتمال مرده زایی کارآزمایی های بزرگتری  انجام شود.

گروبمن گفت در حال رهبری کردن کارآزمایی جدیدی می باشد که در آن 6000 خانم حضور دارند که بازه های سنی شان متفاوت بوده و همگی برای اولین بار باردار شده اند.

او توضیح می دهد در این کارآزمایی تلاش بر آن است اثبات شود آیا القای زایمان می تواند منفعتی را برای خانم هایی که بارداری سالمی را دارند در پی داشته باشد یا خیر. اما در حال حاضر افراد نباید به طور معمول از پزشک شان بخواهند که در هفته 39 بارداری القای زایمان در مورد شان انجام شود. مگر آن که دلیل پزشکی در این میان وجود داشته باشد. به منظور اطمینان از سلامت نوزاد القای زایمان هرگز نباید قبل از هفته 39 ام بارداری انجام شود.

واکر اذعان کرد مشخص نیست اما برخی خانم ها که برای اولین بار می خواهند مادر شوند و سن بالایی نیز دارند ممکن است نخواهند برای نتایج کارآزمایی های بیشتر منتظر بمانند. اگر القای زایمان در هفته 39 ام بارداری انجام شود، مادران می توانند آرامش خاطر داشته باشند که القای زایمان خطر  سزارین و یا سایر احتمالات را افزایش نمی دهد. در این کارآزمایی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد القای زایمان می تواند انتخاب آگاهانه ای باشد.

در ایالات متحده آمریکا و بر اساس آمار مربوط به سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها،  بعد از دو دهه که نرخ القای زایمان به طور پیوسته رو به افزایش گذاشته بود، در حال حاضر کمی رو به کاهش است. در سال 2012 حدود 23 درصد همه بارداری های تک قلو به صورت القایی انجام شد.

تاریخ انتشار: 1395/01/16
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه