تشخیص هپاتیت سی به کمک آزمایش خون انجام می گیرد. در ادامه با اهمیت تست هپاتیت سی و نتایج حاصل از آن آشنا می شویم.

دروانا:

هپاتیت سی می تواند یک بیماری خطرناک کبدی محسوب شود که در اثر عفونت ناشی از ویروس هپاتیت سی ایجاد می شود. هپاتیت سی یک بیماری خاموش نامیده می شود؛ زیرا افراد ممکن است به ویروس آلوده شده باشند اما از وجود آن آگاه نباشند. امروزه در اغلب افرادی که به عفونت هپاتیت سی آلوده شده اند امکان پاکسازی و رفع ویروس هپاتیت سی وجود دارد اما در برخی افراد مبتلا، عفونت به صورت مزمن و در تمام طول عمر ادامه می یابد. در طول زمان، هپاتیت سی مزمن می تواند موجب بروز مشکلات جدی همچون آسیب کبدی، نارسایی کبد و حتی سرطان کبد گردد.

چه کسانی باید تست هپاتیت سی را انجام دهند؟

  • افرادی که اعتیاد تزریقی برای مدت زمان کوتاه یا سال های طولانی دارند.
  • هر فردی که به شرایط خاص پزشکی همچون بیماری مزمن کبدی، اچ آی وی یا ایدز مبتلا است.
  • هر فردی که قبل از سال 1992 میلادی خون یا پیوند عضو دریافت کرده است.
  • هر فردی که تست های کبدی غیر طبیعی یا بیماری کبدی دارد.
  • کارکنان مراکز درمانی که از طریق سرنگ یا جراحت با یک شی تیز در معرض خون قرار می گیرند (در صورتی که فردی که با خون او آلوده شده اند دچار هپاتیت باشد).
  • فردی که تحت همودیالیز قرار دارد.
  • فردی که از مادر مبتلا به عفونت هپاتیت سی متولد شده است.

تنها راه تشخیص هپاتیت سی انجام آزمایش است. تشخیص سریع این عفونت جان افراد مبتلا را نجات میدهد.

علت اهمیت تست هپاتیت سی چیست؟

  • بسیاری از افراد به این عفونت مبتلا هستند اما از آن آگاهی ندارند.
  • 8 نفر از هر 10 نفر که به عفونت هپاتیت سی مبتلا میشوند دچار بیماری مزمن و طولانی مدت میگردد.
  • افراد مبتلا به بیماری هپاتیت سی اغلب علائمی ندارند. بسیاری از افراد برای سال های طولانی با این عفونت به زندگی خود ادامه می دهند بدون این که احساس ناخوشی داشته باشند.
  • هپاتیت سی یکی از علل اصلی سرطان کبد و انجام پیوند کبد است.
  • امروزه روش های جدید درمان هپاتیت سی در دسترس هستند که موجب پاکسازی ویروس می گردند.

تست هپاتیت سی

پزشکان از آزمایش خونی به نام تست آنتی بادی هپاتیت سی برای تشخیص آلودگی به هپاتیت سی استفاده می کنند. برخی مواقع تست آنتی بادی هپاتیت سی تست ضد ویروس هپاتیت سی نام می گیرد که آنتی بادی هایی که بر علیه این ویروس تولید شده اند را شناسایی می کند. آنتی بادی ها مواد شیمیایی هستند که هنگام بروز عفونت به جریان خون آزاد می شوند.

تست آنتی بادی هپاتیت سی منفی یا غیر فعال: تست آنتی بادی منفی یا غیر فعال بدین معنی است که فرد به هپاتیت سی مبتلا نیست. با این حال، اگر فرد طی شش ماه گذشته در معرض ویروس هپاتیت سی قرار گرفته باشد، باید مجددا تست آنتی بادی هپاتیت سی را انجام دهد.

تست آنتی بادی هپاتیت سی مثبت یا فعال: تست آنتی بادی مثبت یا فعال بدین معنی است که آنتی بادی های ویروس هپاتیت سی در خون دیده شدند و فرد به این ویروس آلوده شده است. زمانی که فرد به ویروس هپاتیت سی آلوده است، در همه مواقع آنتی بادی ها را در خون خود دارد. این وضعیت در مواقعی که ویروس هپاتیت سی پاکسازی شده است نیز وجود دارد. تست آنتی بادی فعال لزوما بدین معنی نیست که فرد به عفونت هپاتیت سی مبتلا است. او باید تحت معاینات بیشتری قرار گیرد و تستهای دیگری برای تشخیص هپاتیت سی انجام دهد.

از جمله تست های خونی که برای تشخیص هپاتیت سی انجام می گیرند تست PCR است؛ مثبت بودن نتیجه نشان می دهد که فرد در حال حاضر به هپاتیت سی مبتلا است و باید برای دریافت درمان مناسب به پزشک متخصص مراجعه نماید. منفی بودن این تست نیز بدین معنی است که فرد به این عفونت دچار نشده است.

دکتر مهرداد اسماعیل زاده

دکتر مهرداد اسماعیل زاده

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر مهرداد اسماعيل زاده متخصص بیماری های عفونی و تب دار از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دکتر مهرداد اسماعیل زاده دارای مدرک بهداشت عالی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (MPH) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مهرداد اسماعیل زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی