دروانا:

نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان چیست؟  

نمونه برداری یا بیوپسی غده لنفاوی نگهبان روش جراحی است که با استفاده از آن مشخص می شود آیا سرطان به سیستم لنفاوی وارد شده است یا خیر. بیوپسی غده لنفاوی نگهبان عموما برای ارزیابی سرطان پستان و یا ملانوما (نوعی سرطان پوست) به کار می رود.

نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان شامل تزریق ماده ای ردیاب می باشد که به جراح کمک می کند تا موقعیت نود نگهبان در طول جراحی را بیابد. نودهای نگهبان برداشته شده و در لابراتوآر مورد آنالیز قرار می گیرند. اگر نودهای نگهبان عاری از سرطان باشد بنابراین می توان نتیجه گرفت سرطان هنوز منتشر نشده و برداشت غدد لنفاوی بیشتر غیر ضروری می باشد.

اگر بعد از بیوپسی غده لنفاوی نگهبان، ارزیابی ها علائمی مبنی بر سرطان را نشان دهد بنابراین در این صورت غدد لنفاوی بیشتری برداشته می شود تا پزشک مشخص کند سرطان پوست یا سرطان سینه تا چه حد در بدن گسترده شده است.

نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان چرا انجام می شود؟

بیوپسی یا نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان در مورد افرادی توصیه می شود که به برخی از انواع سرطان مبتلا هستند. بیوپسی غده لنفاوی نگهبان انجام می شود تا مشخص شود آیا سلول های سرطانی به سیستم لنفاوی حمله کرده اند یا خیر.

بیوپسی غده لنفاوی نگهبان برای افراد مبتلا به سرطان سینه و ملانوما (نوعی سرطان پوست) انجام می شود.

برخی اوقات بیوپسی غده لنفاوی نگهبان در مورد سایر سرطان ها مانند:

  • سرطان کولون
  • سرطان مری
  • سرطان سر و گردن
  • سرطان ریه سلول های غیر کوچک
  • سرطان معده
  • سرطان تیروئید نیز انجام می شود.

بیوپسی یا نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان عموما روشی بی خطر و مطمئن است. اما همانند هر جراحی دیگری، نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان نیز خطرات خودش را به دنبال دارد. برخی خطرات نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان عبارت است از:

  • خونریزی
  • درد یا سوزش در محل بیوپسی
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک در اثر رنگی که مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لنف ادما (Lymphedema): شرایطی که در آن عروق لنفاوی به اندازه کافی مایع لنفاوی را از یک منطقه بدن خالی نمی کند و سبب تجمع مایع و تورم می شود.

خطر ایجاد لنف ادما بعد از نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان:

از آن جایی که در نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان تنها غدد لنفاوی اندکی برداشته می شود، ریسک لنف ادما به دنبال این جراحی بسیار اندک است. در منطقه ای که بیوپسی غده لنفاوی نگهبان انجام می شود هنوز ده ها لنف دیگر وجود دارد که می توان به طور موثری فرایند مایع لنفاوی را پردازش کند. اما اگر غدد لنفاوی زیادی از یک منطقه برداشته شود در آن صورت احتمال بروز لنف ادما وجود خواهد داشت.

آمادگی برای انجام بیوپسی غده لنفاوی نگهبان:

برای پیشگیری از عوارض بیهوشی پزشک احتمالا از بیمار می خواهد تا برای مدتی از خوردن و نوشیدن قبل از جراحی نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان، پرهیز کند.

مراحل انجام بیوپسی یا نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان:

اولین قدم در نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان تعیین محل غده نگهبان می باشد. دو گزینه برای تعیین محل غده نگهبان وجود دارد:

  • محلول رادیواکتیو: در این روش محلول رادیواکتیو ضعیفی نزدیک تومور تزریق می شود. این محلول توسط سیستم لنفاتیکی جذب و به غده لنفاوی نگهبان می رسد. این تزریق چند ساعت قبل و یا یک روز قبل از انجام بیوپسی انجام می شود.
  • رنگ آبی: پزشک ممکن است رنگ آبی بی ضرری را در نزدیکی تومور تزریق کند. این رنگ توسط سیستم لنفاوی جذب شده و به غده لنفاوی نگهبان می رسد و آن را به رنگ آبی نشان می دهد. این تزریق درست قبل از برداشت غده لنفاوی نگهبان انجام می شود.

بعد از انجام تزریق موقعیت غده لنفاوی نگهبان توسط جراح مشخص می شود. برخی جراحان از هر دو تکنیک در یک جراحی استفاده می کنند.

معمولا در طول بیوپسی غده لنفاوی نگهبان بیهوشی عمومی انجام می شود بنابراین بیمار در حین انجام بیوپسی در حالت هشیار قرار ندارد.

اگر تزریق محلول رادیواکتیو قبل از جراحی انجام شده باشد جراح با استفاده از دستگاه دستی کوچکی به نام آشکار ساز گاما محل تجمع رادیواکتیو و غده لنفاوی نگهبان را تعیین می کند. نود نگهبان برای بررسی علائم سرطان زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار می گیرد.

در برخی موارد بیوپسی غده لنفاوی نگهبان و انجام جراحی به منظور برداشت سرطان همزمان انجام می شود. در برخی موارد نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان می تواند قبل یا بعد از برداشت سرطان انجام شود.

بعد از انجام نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان بیمار به اتاق ریکاوری منتقل شده و مانیتور می شود. در صورتی که نیازی به جراحی بیشتر نباشد بیمار همان روز مرخص خواهد شد.

این که چند وقت بعد می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید بستگی به موقعیت بیمار دارد. در این مورد پزشک بیمار را یاری خواهد کرد.

اگر بیوپسی غده لنفاوی نگهبان به عنوان بخشی از جراحی به منظور برداشت سرطان انجام شود در این صورت، مدت بستری شدن شما در بیمارستان بر اساس گستردگی جراحی تعیین خواهد شد.

نتایج انجام نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان:

اگر بررسی غده لنفاوی نگهبان علائمی از سرطان را در پی نداشته باشد ارزیابی های بیشتری انجام نخواهد شد. اگر به درمان های بیشتری نیاز باشد پزشک از این اطلاعات استفاده خواهد کرد و برای درمان سرطان برنامه ریزی می کند.

اگر غدد لنفاوی نگهبان حاوی سرطان باشد پزشک برداشت غدد لنفاوی بیشتری را توصیه خواهد کرد تا گستردگی سرطان در غدد لنفاوی را تعیین کند.

در برخی موارد غدد لنفاوی نگهبان می تواند توسط پاتولوژیست در حین جراحی بررسی شود. اگر جراح این اطلاعات را داشته باشد در حین جراحی می تواند غدد لنفاوی بیشتری را فورا خارج سازد. به این ترتیب نیازی نیست تا جراحی دیگری برای برداشت غدد لنفاوی بیشتر ترتیب داده شود.

برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه