آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می شود. در این مقاله مروری بر آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی خواهیم داشت. 

دروانا:

آپاندیس کیسه کوچکی است که از روده بزرگ آویزان می باشد. اگر آپاندیس مسدود یا متورم شود امکان رشد باکتری در آن افزایش می یابد. آپاندیسیت به عفونت و تورم آپاندیس اشاره دارد که خونرسانی به دیواره آپاندیس را کاهش می دهد و منجر به مرگ بافتی می شود همچنین احتمال پارگی آپاندیس نیز وجود دارد. پارگی آپاندیس سبب آزاد شدن باکتری و مدفوع به داخل حفره شکمی می شود. پارگی آپاندیس منجر به بروز پریتونئیت می شود. پریتونئیت عفونتی است که سرتاسر حفره شکمی را در بر می گیرد. احتمال بروز آپاندیسیت اغلب در افراد 10 تا 30 ساله مطرح می باشد. ولی در هر سنی می تواند ایجاد شود. انجام جراحی آپاندکتومی که منجر به برداشتن آپاندیس می شود یکی از دلایل شایع جراحی در کودکان می باشد. علائم آپاندیسیت عبارت است از درد شکمی که معمولا از نواحی اطراف ناف آغاز شده و به سمت قسمت تحتانی و راست شکم منتشر می شود، از دست دادن اشتها، تب پایین، تهوع و در برخی موارد استفراغ، همچنین اسهال یا یبوست. برخی از اختلالات گوارشی مانند بیماری روده التهابی، آدنیت مزانتریک (بزرگ شدن غدد لنفاوی مزوی روده)، بیماری التهابی لگن، عفونت های ادراری، دیورتیکولیت و یا یبوست نیز ممکن است علائم مشابه آپاندیسیت را به دنبال داشته باشد. بنابراین انجام تست هایی مانند اسکن های شکمی، معاینه رکتوم، معاینه لگن، آزمایش ادرار و در برخی موارد انجام الکتروکاردیوگرام (در افراد مسن برای اطمینان از این که درد ایجاد شده با قلب ارتباطی ندارد) در تشخیص نهایی ما را یاری خواهد کرد.

آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی

همانطور که عنوان شد خارج کردن آپاندیس با استفاد از جراحی آپاندکتومی نامیده می شود. انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی و جراحی باز خواهد بود. انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی مزیت هایی مانند کاهش احتمال چسبندگی روده بعد از عمل و کاهش احتمال ابتلا به عفونت، کوتاه شدن زمان بستری شدن در بیمارستان، ریکاوری کوتاه تر و درد کمتر را به دنبال دارد. البته برای کاهش بیشتر نرخ بروز عفونت پیش از انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی از آنتی بیوتیک استفاده می شود. انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی در موارد ساده آپاندیسیت بسیار متداول است. در آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی جراح 1 تا 3 برش کوچک را در شکم ایجاد خواهد کرد. سپس با استفاده از یکی از برش های ایجاد شده گاز دی اکسید کربن وارد شکم می شود. این فرایند در انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی کمک می کند تا آپاندیس با وضوح بهتری مشخص گردد. دستگاهی به نام لاپاراسکوپ که مجهز به دوربین و نور می باشد از طریق برش دیگری که ایجاد شده وارد می گردد. لاپاراسکوپ ساختاری شبیه به تلسکوپ دارد. با استفاده از لاپاراسکوپ در آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی جراح قادر به رویت داخل شکم خواهد بود. در نهایت ابزار جراحی نیز از طریق برش دیگری که ایجاد شده وارد بدن می گردد. پس از انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی موضع استریل شده و گاز دی اکسید کربن خارج می گردد. در پایان انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی برش های ایجاد شده با استفاده از بخیه یا بانداژی مشابه با چسب بسته می شود. در برخی موارد ممکن است آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی آغاز شود اما در طول فرایند نیاز به انجام جراحی باز وجود داشته باشد. لازم به ذکر است در جراحی آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی از بیهوشی عمومی استفاده می شود. به علت نیاز به ورود مقدار زیاد گاز CO2 به داخل شکم معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود. همچنین توجه داشته باشید در انجام آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی ممکن است درد در ناحیه شانه ها احساس شود. این درد به دلیل وارد شدن گاز کربن دی اکسید در شکم خواهد بود. در این شرایط برای کاهش گاز در بدن پیاده روی کنید.

دکتر حسن حسن زاده
دكتر حسن حسن زاده متخصص جراحی عمومی در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حسن حسن زاده دارای 19 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه انجام جراحی های عمومی و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حسن حسن زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.facs.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه