بیوپسی یک تست تشخیصی در پزشکی است که در آن نمونه بافتی از قسمت های مختلف بدن گرفته می شود. در این مقاله می خواهیم انواع بیوپسی و موارد استفاده آن را بررسی کنیم. 

دروانا:

بیوپسی چیست؟

تست بیوپسی یک روش پزشکی است که شامل برداشتن نمونه کوچک از بافت بدن برای بررسی زیر میکروسکوپ می باشد. نمونه بافتی تقریبا از هر بخشی از بدن گرفته می شود که می تواند شامل پوست، اندام ها و سایر ساختارها باشد. اصطلاح بیوپسی به اقدام به نمونه برداری و خود نمونه بافتی اطلاق می شود.

بیوپسی: چه زمان مورد نیاز است؟

تست بیوپسی می تواند برای بررسی ناهنجاری ها که ممکن است به صورت های زیر باشند انجام شود:

  • عملکردی. مانند مشکلات کبدی یا کلیوی
  • ساختاری. مانند تورم یک اندام خاص

زمانی که بعد از روش بیوپسی نمونه بافتی در زیر میکروسکوپ مشاهده می شود، سلول های غیر عادی ممکن است مشخص شوند که می تواند در تشخیص یک شرایط خاص کمک کننده باشد. اگر یک وضعیت تاکنون در شما تشخیص داده شده باشد، تست بیوپسی همچنین می تواند برای ارزیابی شدت (برای مثال میزان التهاب) و درجه آن (برای مثال شدت یک سرطان) کمک کننده باشد. این اطلاعات به دست آمده از بیوپسی برای انتخاب درمان مناسب و ارزیابی نحوه پاسخ دهی فرد به یک نوع درمان خاص مفید خواهند بود. روش بیوپسی همچنین برای کمک به تعیین روند بهبودی بیمار انجام می گیرد. نمونه هایی از شرایطی که انجام تست بیوپسی در آن ها کمک کننده خواهد بود شامل موارد زیر هستند:

  • سرطان
  • التهاب برای مثال در کبد (هپاتیت) یا کلیه (نفریت)
  • عفونت برای مثال در غدد لنفاوی
  • شرایط مختلف پوستی

معاینات بالینی به تنهایی نمی توانند در تشخیص سرطانی بودن یک توده یا غده بر روی پوست یا داخل بدن شما کمک کننده باشند که در این موارد انجام تست بیوپسی مناسب خواهد بود.

بیوپسی: انواع بیوپسی

انواع بیوپسی بسیار گوناگون هستند که برای تشخیص طیف وسیعی از شرایط پزشکی قابل انجام هستند. انواع بیوپسی شامل موارد زیر می باشند:

  • بیوپسی پانچ که در آن یک وسیله مخصوص یک حفره کوچک در پوست ایجاد می کند تا برای بررسی یک وضعیت پوستی نمونه بافتی تهیه شود.
  • بیوپسی سوزنی که در آن یک سوزن توخالی مخصوص که با تصویربرداری پرتو ایکس، سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آی آی هدایت می شود، برای گرفتن نمونه بافتی از یک اندام یا بافتی در زیر پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بیوپسی آندوسکوپیک به عنوان یکی از انواع بیوپسی از یک آندوسکوپ برای برداشتن بافت برای مثال از معده در طول گاستروسکوپی استفاده می کند.
  • بیوپسی اکسیژنال به عنوان یک روش بیوپسی یک روش جراحی است که در آن بخش بزرگی از بافت برداشته می شود.
  • بیوپسی پری اپراتیو نوعی روش بیوپسی است که در صورت رضایت بیمار در طول جراحی انجام می شود. در برخی شرایط، نمونه گرفته شده سریعا مورد آنالیز قرار می گیرد تا در پیشروی روند جراحی و یا نیاز به درمان بیشتر کمک کننده باشد.

انواع انجام تست بیوپسی به محلی که نمونه برداری بافتی از آن انجام می شود بستگی دارد. قبل از روش بیوپسی، تصویربرداری سی تی اسکن یا ام آر آی برای تعیین محل دقیق نمونه برداری انجام می گیرد. بعد از این که نمونه بافتی گرفته شد، این نمونه برای تشخیص ماهیت مشکل در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد و در این صورت یک تشخیص دقیق حاصل می شود. نوع رنگ ها و تست هایی که هنگام بررسی بافت در زیر میکروسکوپ استفاده می شوند به وضعیت پزشکی تحت بررسی بستگی دارد.

بیوپسی: ریکاوری

در بیشتر موارد بیوپسی به بی حسی موضعی نیاز دارد که بعد از آن نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد. اما زمانی که روش بیوپسی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد، معمولا بیمار یک شب در بیمارستان بستری می شود. بیشتر انواع بیوپسی زمانی که بی حسی عمل می کند بدون درد هستند با این حال درد ناشی از تست بیوپسی به محل انجام آن نیز بستگی دارد. شما ممکن است درد کمی را تجربه کنید که با مصرف داروهای ضد درد به توصیه پزشک قابل درمان است. در برخی موارد بیوپسی به بخیه زدن و پانسمان نیاز دارد.

بیوپسی: نتایج

زمان دریافت نتایج بیوپسی به فوریت شرایط بیمار و قوانین بیمارستان بستگی دارد. نتایج تست بیوپسی معمولا ظرف چند روز در دسترس خواهند بود. اما پیش بینی آن دشوار است؛ زیرا ممکن است بعد از ارزیابی اولیه نمونه بافتی به تست های بیشتری نیاز باشد. اگر تست بیوپسی در طول جراحی انجام شود، در برخی موارد یک روش فرآوری دیگر به نام انجماد بخشی نیز انجام می شود. این روش اطلاعات اولیه را در اختیار پزشک قرار می دهد که او را در انتخاب روش درمانی مناسب یاری می دهد. در مواردی تست بیوپسی ممکن است بی نتیجه باشد؛ بدین معنی که نتایج مشخص و دقیقی با انجام آن به دست نیاید. در این موارد، روش بیوپسی تکرار شده و یا تست های دیگری برای تایید تشخیص انجام می گیرند. 

دکتر محمد علی اسدپور متخصص داخلی عنوان می دارند تست بیوپسی یک روش تشخیصی مطمئن برای تشخیص انواع بیماری هاست که می تواند کمک زیادی در انتخاب روش درمان و یا بررسی سیر بهبود بیماری یا پاسخ به درمان داشته باشد. همچنین یک روش مطمئن، بیماریابی یا اسکرینینگ بخصوص در بیماری های دستگاه گوارش می باشد.

دکتر محمد علی اسدپور
دكتر محمد علي اسدپور متخصص داخلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد علی اسدپور عضو انجمن متخصصین کبد و گوارش ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد علی اسدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه