روش آندوسکوپی شامل مجموعه ای روش ها برای تشخیص و درمان برخی شرایط و بیماری ها است. در این مقاله برخی از موارد استفاده آندوسکوپی بررسی می شود. 

دروانا:

روش آندوسکوپی

روش آندوسکوپی در ابتدا برای مشاهده بخش هایی از بدن که به روش دیگری قابل مشاهده نیستند، توسعه یافت. علاوه بر این، روش آندوسکوپی در حال حاضر استفاده های دیگری همچون پیشگیری، شناسایی اولیه، تشخیص، تعیین مرحله و درمان سرطان نیز دارد.

روش آندوسکوپی: پیشگیری و غربالگری سرطان

برخی از انواع روش آندوسکوپی برای بررسی سرطان در بیمارانی که علائمی ندارند به کار می رود. برای مثال کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی برای غربالگری سرطان کولون و رکتوم به کار می روند. این انواع روش آندوسکوپی همچنین در پیشگیری از سرطان کمک کننده هستند؛ زیرا این امکان را به متخصص داخلی و گوارش می دهند که پولیپ ها را که احتمال سرطانی شدن آن ها وجود دارد، شناسایی کرده و بردارد.

شناسایی اولیه سرطان

روش آندوسکوپی در برخی مواقع می تواند برای شناسایی اولیه سرطان به کار رود؛ قبل از این که فرصتی برای رشد یا گسترش سرطان وجود داشته باشد.

بررسی علل علائم

زمانی که بیمار با علائم خاصی به پزشک مراجعه می کند، روش آندوسکوپی می تواند برای یافتن علت علائم به کار رود. برای مثال:

  • لارینگوسکوپی برای مشاهده تارهای صوتی در افرادی با خشونت صدا طولانی مدت
  • آندوسکوپی فوقانی در افراد با مشکل در بلع
  • کولونوسکوپی در افراد مبتلا به آنمی با علت نامشخص
  • کولونوسکوپی در افرادی با وجود خون در مدفوع

بررسی مشکلات مشاهده شده در تصویربرداری

تست های تصویربرداری مانند تصویربرداری اشعه ایکس و سی تی اسکن می توانند تغییرات فیزیکی ایجاد شده در بدن را نشان دهند. اما این تست ها تنها اطلاعاتی در مورد اندازه، شکل و موقعیت مشکل ارائه می دهند. متخصص گوارش از روش آندوسکوپی برای مشاهده جزئیات بیشتر مانند رنگ و ساختار سطحی استفاده می کند. روش های جدید آندوسکوپی که بزرگنمایی بیشتری دارند از لحاظ کارآمدی بیشتر در تشخیص سرطان و سایر سلول های غیر طبیعی در سطوح داخلی بدن، در حال بررسی هستند.

روش آندوسکوپی: تشخیص و تعیین مرحله سرطان

نمونه برداری بافتی

بیشتر انواع روش آندوسکوپی، آندوسکوپ ها ابزاری در انتهای خود دارند که پزشک به کمک آن می تواند نمونه ای از بافت مورد نظر تهیه کند. این عمل در روش آندوسکوپی، بیوپسی نامیده می شود. نمونه ها از نواحی مشکوک برداشته می شوند و سپس در زیر میکروسکوپ برای وجود سلول های سرطانی بررسی می گردند. بیوپسی معمولا بهترین راه برای فهم این که یک توده یا تغییر سرطان است یا خیر، خواهد بود.

تصاویر بهتر

روش آندوسکوپی با وارد کردن آندوسکوپ به بخش هایی از بدن، تصاویری از آن ها تهیه می کند. برخی از انواع روش آندوسکوپی می تواند به بهتر و دقیق تر شدن تصویر برداری سونوگرافی یا اشعه ایکس در نواحی که دسترسی کامل به آن ها امکان پذیر نیست، کمک کند. این عمل در یافتن مرحله سرطان در بیمار کمک کننده است.

نگاهی دقیق تر

در برخی از انواع روش آندوسکوپی، میزان پراکندگی سرطان تعیین می شود. توراکوسکوپی و لاپاروسکوپی به عنوان نمونه ای از روش آندوسکوپی در بررسی این که سرطان به داخل قفسه سینه یا شکم راه یافته است یا خیر، مورد استفاده قرار می گیرند. پزشک تنها با ایجاد شکاف کوچکی بر روی پوست می تواند از این روش آندوسکوپی برای مشاهده داخل بدن استفاده کند.

روش آندوسکوپی: درمان سرطان

تخریب یا برداشتن سلول های سرطانی

روش آندوسکوپی می تواند برای برداشتن یا تخریب سلول های سرطانی به کار گرفته شود. در این استفاده از روش آندوسکوپی، ابزار خاصی از طریق آندوسکوپ وارد شده و توده های کوچک را جدا می کند. پزشکان در روش آندوسکوپی همچنین از ابزاری مانند لیزر در نوک آندوسکوپ استفاده می کنند که توده ها را بسوزانند.

جراحی برای برداشتن سرطان

بسیاری از انواع ابزار های مورد استفاده در روش آندوسکوپی این امکان را به پزشکان می دهند که جراحی با تهاجم کمتر انجام دهند. این روش جراحی لاپاروسکوپی نام دارد. به جای ایجاد یک برش بزرگ در جراحی، در این روش آندوسکوپی چندین شکاف کوچک معمولا در شکم یا قفسه سینه ایجاد می شود. ابزار بلند و نازکی از طریق این برش ها وارد بدن شده و به ناحیه مورد نظر می رسند. یک دوربین به یکی از این میله ها متصل است که حین جراحی تصویری را از داخل بدن در صفحه نمایشگر نمایش می دهد.

روش آندوسکوپی: رفع علائم سرطان پیشرفته

روش آندوسکوپی به عنوان درمان حمایتی (درمانی برای کاهش یا کنترل علائم) در برخی سرطان ها که با جراحی درمان نمی شوند، به کار می رود. برای مثال، ابزار وارد شده از طریق آندوسکوپ می توانند انسداد های موجود در ریه ها یا مجاری گوارشی را برطرف سازند. اگر یک تومور موجب تنگ شدن راه های هوایی شده باشد، روش آندوسکوپی با قرار دارند یک استنت در داخل این راه هوایی آن را باز می کند.

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه