آندوسکوپی در کودکان یک روش تشخیصی درمانی است که برای تشخیص برخی مشکلات گوارشی و نمونه برداری از بافت دستگاه گوارش فوقانی در کودکان انجام می گیرد.

دروانا:

آندوسکوپی در کودکان چیست؟

در آندوسکوپی در کودکان یا آندوسکوپی مجاری گوارشی فوقانی، یک اسکوپ (لوله نازک و منعطف که دارای نور و دوربین است) برای معاینه دیواره مجاری گوارشی فوقانی کودک به کار می رود. مجاری گوارشی فوقانی که با آندوسکوپی در کودکان بررسی می شود شامل مری، معده و دوازدهه (قسمت ابتدایی روده کوچک) می باشد. آندوسکوپی در کودکان برای بررسی مشکلاتی مانند خونریزی، تورم، پولیپ ها، زخم های گوارشی یا عفونت انجام می گیرد. آندوسکوپی در کودکان اغلب برای یافتن علت درد شکمی، مشکل در بلع یا تهوع و استفراغ انجام می شود. آندوسکوپی در کودکان همچنین ممکن است برای برداشتن اجسام خارجی مانند اسباب بازی یا سکه بلعیده شده کاربرد داشته باشد.

آندوسکوپی در کودکان: آمادگی کودک

پزشک فوق تخصص گوارش اطفال در مورد زمان خودداری از خوردن و آشامیدن قبل از انجام آندوسکوپی در کودکان توصیه های لازم را ارائه می دهد. اگر آندوسکوپی در اواخر روز انجام شود، شما می توانید 2-4 ساعت قبل از آن مایعات رقیق به کودک بدهید. مایعات شفافی شامل آب، محلول های آبرسانی خوراکی و آبمیوه های بدون تکه های میوه می باشند. از دادن مایعات قرمز یا بنفش به کودک قبل از آندوسکوپی خودداری کنید. از دادن شیر مادر به کودک 4 ساعت قبل از آندوسکوپی بپرهیزید.

پزشک شما را در مورد داروهای مصرفی در روز قبل از آندوسکوپی در کودکان راهنمایی می کند. اگر کودک شما شش ساله یا بزرگ تر است، برای کاهش استرس، مراحل آندوسکوپی را برای او شرح دهید. این کار تحمل و همکاری او طی مراحل آندوسکوپی در کودکان را افزایش می دهد. قبل از شروع آندوسکوپی ، پزشک یک داروی آرام بخش به کودک می دهد.

آندوسکوپی در کودکان: روش انجام

برای آندوسکوپی در کودکان، کودک داروی آرام بخش وریدی یا بیهوشی عمومی دریافت می کند. داروی آرام بخش وریدی موجب احساس خواب آلودگی در کودک شده و بدین ترتیب در طول آندوسکوپی آرام خواهد بود. بیهوشی عمومی باعث به خواب رفتن کامل کودک شده و او در طول آندوسکوپی احساس درد نمی کند. پزشک ممکن است از شما بخواهد تا زمانی که کودک در اتاق آندوسکوپی هوشیار است در آن جا باشید. این کار اضطراب کودک در طول آندوسکوپی را کاهش داده و به همکاری او به پزشک کمک می کند.

در آندوسکوپی در کودکان، کودک ممکن است یک داروی بی حس کننده گلو نیز دریافت کند. در آندوسکوپی از یک وسیله دهانی پلاستیکی برای باز نگه داشتن دهان و محافظت از دندان ها و زبان استفاده می شود. برای آندوسکوپی، پزشک آندوسکوپ را به آرامی از راه دهان او وارد کرده و به سمت گلو پیش می برد. در آندوسکوپی ، کودک ممکن است احساس فشار و نه احساس درد داشته باشد. آندوسکوپ جلوی تنفس کودک را نمی گیرد.

در حین آندوسکوپی، پزشک تصاویری را در صفحه نمایشگر مشاهده می کند. و عکس هایی را به کمک آندوسکوپ می گیرد و نواحی غیر عادی را بررسی می کند. برای آندوسکوپی، پزشک به آرامی هوا را وارد مجاری گوارشی می کند تا به طور واضح این مجاری را مشاهده کند. طی آندوسکوپی، پزشک نمونه بافتی برمی دارد و آن را برای تست به آزمایشگاه ارسال می کند. آندوسکوپی در کودکان در برداشت اجسام خارجی، تومورها یا پولیپ ها که مجاری گوارشی فوقانی کودک را مسدود کرده اند نیز کاربرد دارد. در آندوسکوپی در کودکان، پزشک ممکن است ابزاری را از طریق آندوسکوپ برای درمان خونریزی یا قرار دادن استنت، وارد نماید. زمانی که آندوسکوپی در کودکان به پایان می رسد، آندوسکوپ به آرامی خارج می شود.

آندوسکوپی در کودکان: بعد از آندوسکوپی

بعد از آندوسکوپی در کودکان، کودک ممکن است احساس نفخ، پری یا ناراحتی یا انبساط در شکم داشته باشد. کودک ممکن است تا 24-36 ساعت بعد از آندوسکوپی در گلوی خود احساس درد داشته باشد. کودک ممکن است گاز وارد شده به داخل شکم خود را خارج نماید. برای کمک به خروج گاز بعد از آندوسکوپی در کودکان، قدم زدن یا دراز کشیدن به پهلو چپ کمک کننده خواهد بود.

دکتر مجید صداقت

دکتر مجید صداقت

فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی کودکان
جناب آقای دکتر مجید صداقت متخصص کودکان و نوزادان، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی کودکان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استادیار دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مجید صداقت
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه