در طول آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، یک لوله نازک و منعطف به نام سیگموئیدوسکوپ وارد رکتوم بیمار می شود. یک دوربین کوچک در نوک لوله یا همان سیگموئیدوسکوپ امکان مشاهده درون رکتوم و بیشتر قسمت های سیگموئید روده بزرگ را برای پزشک فراهم می کند. در ادامه، با علل انجام، خطرات و آمادگی برای سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر بیشتر آشنا می شویم.

دروانا:

سیگموئیدوسکوپی چیست؟

سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یک تست تشخیصی است که برای بررسی بخش پایینی روده بزرگ (کولون) مورد استفاده قرار می گیرد. در طول آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، یک لوله نازک و منعطف به نام سیگموئیدوسکوپ وارد رکتوم بیمار می شود.

یک دوربین کوچک در نوک لوله یا همان سیگموئیدوسکوپ امکان مشاهده درون رکتوم و بیشتر قسمت های سیگموئید (قسمتی به طول 61 سانتی متر) از روده بزرگ را برای پزشک فراهم می کند. در صورت لزوم، در طول یک آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر نمونه های بافتی (بیوپسی ها) از بخش انتهایی روده بزرگ بیمار گرفته می شود.

سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر امکان مشاهده تمام کولون را برای پزشک فراهم نمی کند. در نتیجه، هر نوع سرطان یا پولیپی که نواحی بالاتر قرار داشته باشند در سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر به تنهایی تشخیص داده نمی شود.

علل سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر

متخصص داخلی ممکن است انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر به دلایل زیر توصیه کند:

بررسی نشانه های و علائم گوارشی: آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر به پزشک در یافتن علل احتمالی درد شکمی، خونریزی رکتومی، تغییراتی در عادات روده، اسهال مزمن و سایر مشکلات روده ای کمک می کند.

غربالگری سرطان کولون: اگر بیمار سن 50 یا بالاتر داشته باشد و فاکتور خطری به غیر سن برای ابتلا به سرطان کولون نداشته باشد (که بیمار را در معرض خطر متوسط قرار می دهد) متخصص داخلی انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف را هر پنج سال یکبار به منظور غربالگری سرطان کولون توصیه می کند.

سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یک گزینه برای غربالگری سرطان کولون است اما گزینه های دیگری نیز بدین منظور وجود دارند که امکان مشاهده کولون را به طور کامل در اختیار پزشک قرار می دهند. بیمار می تواند در مورد گزینه های موجود با پزشک متخصص داخلی مشورت کند.

خطرات سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر

آزمایش سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف خطرات کمی به دنبال دارد. برخی از عواقب سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر که ندرت اتفاق می افتند شامل موارد زیر است:

  • خونریزی از محلی که نمونه برداری بافتی (بیوپسی) انجام شده است.
  • یک شکاف در دیواره کولون یا رکتوم

آمادگی برای سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر

قبل از انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، بیمار باید کولون خود را تخلیه کند. باقی ماندن هر ماده ای در کولون بیمار ممکن است تصاویر به دست آمده از کولون و رکتوم را برای پزشک ناواضح سازد.

پزشک دستورالعمل هایی را به منظور تخلیه روده در اختیار بیمار قرار می دهد. ممکن است از بیمار درخواست شود موارد زیر را در نظر داشته باشد:

  • در نظر داشتن رژیم غذایی خاص قبل از تست سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر: عموما بهتر است بیمار روز قبل از تست چیزی نخورد. نوشیدنی ها تنها به نوشیدنی های رقیق مانند آب، آبگوشت، نوشیدنی های گازدار و چای و قهوه بدون شیر یا خامه محدود می شود. بیمار نباید در نیمه شب قبل از سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر چیزی خورده یا بیاشامد.
  • مصرف ملین در شب قبل از آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر: بیمار می تواند ملین را در فرم قرص یا محلول استفاده کند.
  • استفاده از یک کیت تنقیه: در برخی موارد، بیمار ممکن است از یک کیت تنقیه غیر نسخه ای (در شب قبل از تست یا چند ساعت قبل از سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر) برای تخلیه کولون استفاده کند. در شرایطی ممکن است بیمار از دو کیت تنقیه قبل از انجام سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر استفاده کند.
  • تنظیم داروهای مصرفی: بیمار باید پزشک را از داروهای مصرفی خود حداقل یک هفته قبل از سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر آگاه سازد خصوصا در مواردی که بیمار به دیابت مبتلا است، از داروهای یا مکمل هایی استفاده می کند که دارای آهن هستند و یا از آسپیرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند. ممکن است به تنظیم دوز داروی مصرفی یا قطع موقتی دارو نیاز باشد.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه