سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف یک روش تشخیصی درمانی است که در آن امکان مشاهده رکتوم و بخشی از روده بزرگ به نام سیگموئید فراهم می شود. 

دروانا:

سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف یک روش پزشکی است که در آن پزشک از یک لوله باریک و منعطف مجهز به نور و دوربین به نام سیگموئیدوسکوپ برای مشاهده داخل رکتوم و پایین کولون (سیگموئید) استفاده می کند. سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف می تواند تحریکات یا تورم های بافتی، زخم ها، پولیپ ها و سرطان را نشان دهد.

سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف: علت انجام

سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف می تواند پزشک را در یافتن علت علائم بدون دلیل مانند موارد زیر یاری دهد:

  • خونریزی مقعدی
  • تغییر در فعالیت روده شما مانند بروز اسهال
  • درد شکمی
  • کاهش وزن بدون دلیل

پزشکان همچنین از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف برای غربالگری سرطان کولون و رکتال و پولیپ های کولون استفاده می کنند. غربالگری به منظور تشخیص بیماری ها در مراحل اولیه انجام می شود؛ زمانی که احتمال بیشتری برای درمان بیماری وجود دارد.

سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف: آمادگی

برای آمادگی سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف، شما باید با پزشک صحبت کنید، رژیم غذایی خود را تغییر داده و روده خود را پاکسازی کنید.

قبل از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف، در مورد وضعیت پزشکی خود و تمام داروهای نسخه ای و غیر نسخه ای، ویتامین ها و مکمل های مصرفی خود با پزشک صحبت کنید. این داروها شامل:

  • داروهای آرتریت
  • آسپیرین یا داروهای حاوی آسپیرین
  • رقیق کننده های خون
  • داروهای دیابت
  • ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
  • ویتامین هایی که حاوی مکمل آهن هستند.

قبل از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف، پزشک دستوالعمل هایی را برای آمادگی روده به شما می دهد. این دستور العمل بدین منظور است که مدفوع اندک در روده شما باقی بماند یا مدفوعی باقی نماند. این برنامه موجب دفع مدفوع آبکی و شل می گردد. وجود مدفوع در کولون از مشاهده دقیق آن در سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف جلوگیری می کند. شما باید در روز قبل از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف رژیم غذایی مایعات رقیق داشته باشید. در بیشتر موارد شما خوراکی های زیر را خورده یا می نوشید:

  • آبگوشت بدون چربی
  • ژلاتین در طعم های لیمو، لیموشیرین و پرتقال
  • قهوه یا چای رقیق بدون شیر یا خامه
  • نوشیدنی های ورزشی در طعم های لیمو، لیمو شیرین و پرتقال
  • آبمیوه های بدون رنگ مانند آب سیب یا انگور سفید. پزشک مصرف آب پرتقال یا مایعات قرمز یا بنفش را قبل از سیمگموئیدوسکوپی قابل انعطاف توصیه نمی کند.
  • آب

برنامه ای برای آمادگی روده قبل از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف ارائه می شود، موجب اسهال می گردد بنابراین شما باید به توالت دسترسی داشته باشید. برنامه های مختلف آمادگی روده ممکن است ترکیب متفاوتی از مسهل ها (قرص ها یا پودرهایی که در آب یا سایر مایعات حل می شوند) و تنقیه ها باشند. میزان مصرف این ترکیبات قبل از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف در افراد مختلف متفاوت است. پیروی دقیق از برنامه آمادگی روده قبل از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف بسیار اهمیت دارد. در غیر این صورت، پزشک نمی تواند به طور دقیق داخل کولون را مشاهده کند.

سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف: نحوه انجام

پزشک سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف را در مطب، بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام می دهد. در سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف نیازی به داروی بیهوشی یا آرام بخش ندارید و این روش در 20 دقیقه انجام می شود. در سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف از شما خواسته می شود که روی تخت دراز بکشید در حالی که پزشک سیگموئیدوسکوپ را وارد مقعد کرده و آن را به آرامی از راه رکتوم وارد سیگموئید روده می کند. برای مشاهده بهتر داخل روده، بادی به داخل روده پمپ می شود. دوربین تصاویر ویدئویی را از پوشش روده به نمایشگر ارسال می کند و بدین ترتیب پزشک بهتر می تواند بافت پوششی سیگموئید و رکتوم را بررسی کند. در سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف زمانی که سیگموئیدوسکوپ به کولون عرضی می رسد، پزشک به آرامی آن را خارج کرده و مجدد پوشش سیگموئید را معاینه می کند.

در طول سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف، پزشک ممکن است پولیپ ها را برداشته و آن ها برای تست بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند. پولیپ های کولون در بزرگسالان شایع هستند و در اغلب موارد بدون ضرر خواهند بود. با این حال، سرطان کولون در بیشتر موارد از یک پولیپ آغاز می شود؛ برداشت پولیپ در مراحل اولیه راهی موثر در پیشگیری از سرطان کولون است. اگر در سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف پزشک متوجه بافت غیر طبیعی شود، نمونه برداری از بافت روده انجام داده و آن را به آزمایشگاه می فرستد.

در صورت مشاهده بافت ها و ساختارهای غیر طبیعی در سیگموئیدوسکوپی، پزشک انجام تست کولونوسکوپی را توصیه خواهد کرد.

سیگموئیدسوکوپی قابل انعطاف: خطرات

خطرات سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف شامل موارد زیر است:

  • خونریزی
  • سوراخ شدن کولون
  • درد شدید شکمی
  • مرگ (در موارد نادر)

خونریزی و سوراخ شدن روده از شایع ترین عوارض سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف هستند. در بیشتر موارد خونریزی در افرادی اتفاق می افتد که پولیپ آن ها برداشته می شود. پزشک می تواند خونریزی ناشی از سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف را بلافاصله درمان کنند. با این حال، شما ممکن است دو هفته بعد از انجام این روش نیز دچار خونریزی شوید. پزشک خونریزی تاخیری را به کمک کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف مجدد تشخیص داده و درمان می کند. در مواردی جراحی نیز برای درمان سوراخ شدن روده انجام می گیرد. 

دکتر سید مهدی پاکدامن

دکتر سید مهدی پاکدامن

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر سيد مهدي پاكدامن فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بورد تخصصی ناسیونال و تجارب ارزشمند در زمینه بیماری های داخلی، گوارش و کبد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید مهدی پاکدامن
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه