در این مطلب سعی کردیم به تمامی نکات مهم و کاربردی در مورد بوتاکس معده بپردازیم و همچنین به سراغ دکتر مسعود شریفیان رضوی، تنها فوق تخصص گوارش که بوتاکس معده در مشهد انجام می­دهند، رفتیم و در طی یک مصاحبه اختصاصی با ایشان به جواب­های علمی برای سوالاتمان رسیدیم.

دروانا:

بوتاکس معده یکی از جدیدترین  روش­های  درمان چاقی است که این روزها به دلیل مزایا و نتایج موفقی که برای بیماران داشته، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، ممکن است برای شما هم سوالات زیادی در مورد بوتاکس معده بوجود آمده باشد که بدنبال پاسخ­های علمی آن­ها از دیدگاه  یک متخصص هستید.

در این مطلب سعی کردیم به تمامی نکات مهم و کاربردی در مورد بوتاکس معده بپردازیم و همچنین به سراغ دکتر مسعود شریفیان رضوی، بهترین فوق تخصص گوارش که بوتاکس معده در مشهد انجام می­دهند، رفتیم و در طی یک مصاحبه اختصاصی با ایشان به جواب­های علمی برای سوالاتمان رسیدیم. همچنین تجربه­های بیمارانی که بوتاکس معده در مشهد انجام داده­اند را شنیدیم.

پس اگر شما هم در مورد بوتاکس معده سوالات زیادی در ذهنتان دارید، با دروانا در این مطلب همراه شوید.

شناخت بوتاکس معده

بوتاکس که از باکتری Clostridium botulinum تهیه می­شود، در حوزه پزشکی کاربردهای بیشتری به جز بحث­های زیبایی پیدا کرده است. امروزه یکی از این کاربردها درمان برخی اختلالات گوارشی و درمان چاقی است. در طی این روش، بوتاکس به لایه داخلی معده تزریق می­شود و با فلج کردن عضلات معده باعث تاخیر در تخلیه غذای موجود در معده و احساس پری معده می شود. همچنین این روش باعث سرکوب سلول­های ترشح کننده هورمون اشتها (گارلین) می­شود که در نتیجه اشتها را کاهش می­دهد. 

مدت زمان انجام تزریق بوتاکس معده نسبتا کوتاه است و بستگی به تعداد نقاط تزریق و سرعت پزشک دارد ولی در کل تقریبا 15 تا 30 دقیقه زمان می­برد. در طی این روش، پزشک متخصص بوتاکس را به نقاط خاص در عضلات معده تزریق می­کند. انتخاب نقاط تزریق به شرایط پزشکی شما و به تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. گاهی ممکن است نیاز باشد چند ماه بعد مجددا درمان تکرار شود و تزریق بوتاکس دوباره انجام شود.

مزایای کاربرد­ بوتاکس معده

  •  روش درمانی موثر و کم تهاجم: یکی از مزیت­های اصلی بوتاکس معده این است که روشی غیر­جراحی و کم­هزینه است. در واقع یک روش کم­تهاجمی موثر برای لاغری محسوب می­شود و عوارض روش­های جراحی را ندارد. این روش به وسیله اندوسکوپی انجام می­شود و نیاز به بستری در بیمارستان ندارد.

عوارض بوتاکس معده

وقتی صحبت از یک روش درمانی و حتی داروها می­شود، یکی از مهم­ترین و اصلی­ترین دغدغه­های بیماران عوارض جانبی آن است. از آنجاییکه هدف اصلی دروانا افزایش سطح آگاهی جامعه و اطلاع رسانی دقیق و علمی است، در اینجا سعی کردیم تمامی عوارض بوتاکس معده را دقیق و بی طرفانه مطرح کنیم. اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که بوتاکس معده توسط یک پزشک فوق تخصص گوارش و مجرب انجام شود، احتمال بروز عوارض ناچیز است و قرار نیست این عوارضی که لیست شده اند را تجربه کنید.

طبق تحقیقات و گزارشات پزشکی، برخی از عوارض احتمالی بعد از بوتاکس معده عبارتند از:

  1. درد و ورم معده: شایع­ترین عوارض بوتاکس معده، احساس درد و ایجاد ورم در ناحیه تزریق است که این مشکل موقتی بوده و به سرعت برطرف می­شود و برای بیمارانی که تجربه بوتاکس معده داشته­اند کاملا قابل تحمل بوده است.
  2. مشکلات گوارشی موقت: تعداد اندکی از بیمارانی که بوتاکس معده انجام داده­اند گزارش کردند که مشکلات گوارشی موقتی را تجربه کرده اند که شامل درد معده، تهوع و یا اسهال بوده است. نکته مهم اینجاست که این عوارض بسیار کوتاه مدت بوده است و به تدریج برطرف می­شود.
  3. آلرژی: برخی از بیمارانی که بوتاکس معده انجام داده­اند به بوتاکس واکنش حساسیتی نشان دادند. علائم این حساسیت عبارتند از: خارش، قرمزی یا التهاب پوست. علائم این واکنش حساسیتی براحتی با دارودرمانی قابل کنترل و درمان است.
  4. تاری دید، دوبینی  و ضعف عضلانی از دیگر عوارض احتمالی بوتاکس معده هستند و این عوارض موقتی و قابل کنترل است.

مراقبت­های بعد از بوتاکس معده

بعد از انجام بوتاکس معده باید به نکات مراقبتی زیر توجه کنید:

  • استراحت و محدود کردن فعالیت­ها: بعد از تزریق بوتاکس معده موقتا باید از انجام فعالیت­های بدنی شدید خودداری کنید و حداقل به مدت 24  ساعت پس از تزریق استراحت داشته باشید.
  • پیگیری وضعیت و نتایج با پزشک: بعد از انجام بوتاکس معده توصیه می­شود حتما پیگیری­های بعدی را با پزشکتان انجام دهید و برای بررسی­های دوره­ای تحت نظر پزشک باشید.
  • توجه به رژیم غذایی: بعد از انجام بوتاکس معده محدودیت هایی در مورد مصرف برخی مواد غذایی و میزان مصرف دارید. بنابراین پزشک ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی شما ایجاد کند.

نکته قابل توجه در مورد بوتاکس معده

بسیار مهم است که قبل از اقدام به انجام بوتاکس معده، درباره این روش درمانی و تاثیرگذاری آن برای مشکل خود با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در این صورت نه تنها تاثیرگذاری این روش درمانی بسیار بیشتر می­شود، بلکه احتمال بروز عوارض جانبی آن به صفر خواهد رسید.

مصاحبه اختصاصی دروانا با دکتر مسعود شریفیان رضوی، فوق تخصص گوارش و کبد در مشهد

همیشه شنیدن تجربیات بالینی در مورد روش­های درمان و تاثیرات آن هم از دیدگاه پزشک متخصص و هم تجربه بیماران، بسیار کمک کننده است. پس در ادامه می­توانید بوتاکس معده را از دیدگاه دکتر شریفیان و بیماران ایشان بررسی کنید. دکتر شریفیان بهترین و تنها پزشک فوق تخصص در مشهد هستند که بوتاکس معده را بصورت حرفه­ای انجام می­دهند.

دکتر شریفیان به سوالات ما در مورد بوتاکس معده پاسخ داده­اند:

  • آقای دکتر، بوتاکس معده چگونه انجام می شود؟

-بوتاکس معده روشی غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی هست / اینکار بوسیله اندوسکوپی انجام می­شود.

  • آیا این روش درد زیادی دارد؟

-خیر ، انجام این کار مطلقا همراه با درد نیست.

  • برای درمان چه بیماری هایی از بوتاکس معده استفاده می­کنید؟

از بوتاکس معده برای درمان چاقی، درمان آشالازی، درمان فیشر مقعد و درمان گاستروپارزی استفاده می­کنیم.

  • آیا بوتاکس معده برای لاغری موثر است؟

بله، برای کسانی که چاقی بسیار شدید ندارند، بوتاکس معده بسیار موثر است.

  • چقدر احتمال بروز عوارض وجود دارد؟

در صورت رعایت توصیه­های پزشک­، احتمال بروز عوارض اندک است.

  • تجربیات بیمارانتان از انجام بوتاکس معده چگونه بوده؟ چند درصد نتایج مثبتی را دریافت کردند و از این روش رضایت داشتند؟

نتیجه گیری از روش بوتاکس معده به همکاری بین پزشک و بیمار­، رعایت منظم داروها و اعتدال در مصرف مواد غذایی و همچنین به پایه متابولیسم افراد بستگی دارد.

  • بعد از انجام بوتاکس معده باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

به مدت 48 ساعت فقط رژیم مایعات سرد تا ولرم قابل استفاده است و پس از آن هرگونه رژیم کم کالری و هرگونه فعالیت ورزشی مجاز است.

  • هزینه بوتاکس معده چقدر است؟

با توجه به برند بوتاکس استفاده شده هزینه بوتاکس معده متفاوت خواهد بود.  

برای مشاهده پروفایل دکتر مسعود شریفیان رضوی در مشهد و تماس با ایشان، به لینک زیر مراجعه نمایید.

 


دکتر مسعود شریفیان رضوی

دکتر مسعود شریفیان رضوی

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر مسعود شريفيان رضوي فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای 19 سال سابقه پزشکی و تجارب ارزشمند در زمینه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه گوارش و کبد، انجام آندوسکوپی، کولونوسکوپی و بالون لاغری معده می باشند.
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه