پولیپ معده توده ای از سلول ها در پوشش داخلی معده است که انواع مختلفی دارد. پولیپ معده در مواردی به سرطان تبدیل شده و در موارد دیگر سرطانی نمی شود. در این مقاله علائم، علل، تشخیص و درمان پولیپ معده به عنوان یک بیماری گوارشی مورد بررسی قرار می گیرد. 

دروانا:

پولیپ معده توده ای از سلول ها است که در پوشش داخلی معده ایجاد می شود. پولیپ معده نادر است و معمولا موجب بروز نشانه ها و علائم نمی شود. پولیپ های معده اغلب زمانی شناسایی می شوند که شما برای علت دیگری معاینه می شوید. در بیشتر موارد پولیپ معده سرطانی نمی شود. اما برخی انواع پولیپ معده خطر بروز سرطان معده در آینده را افزایش می دهند. بسته به نوع پولیپ معده، درمان شامل برداشتن پولیپ یا بررسی تغییرات آن خواهد بود.

پولیپ معده: علائم

پولیپ معده معمولا نشانه و علامتی را ظاهر نمی سازد. اما اگر پولیپ معده بزرگ شود، ایجاد زخم های باز در سطح آن از علائم پولیپ معده است. در موارد نادر، پولیپ معده ممکن است حفره بین معده و روده کوچک را مسدود کند. نشانه ها و علائم پولیپ معده شامل موارد زیر می باشند:

  • درد یا احساس ناراحتی زمانی که شکم خود را فشار می دهید.
  • تهوع
  • وجود خون در مدفوع
  • آنمی

پولیپ معده: چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما به طور پیوسته دچار خون در مدفوع یا سایر نشانه ها و علائم پولیپ معده می گردید، به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه نمایید.

پولیپ معده: علت

پولیپ معده در پاسخ به آسیب به پوشش معده ایجاد می گردد. علت پولیپ معده شامل موارد زیر می باشد:

  • التهاب مزمن معده. یا همان گاستریت؛ شرایطی که موجب تشکیل پولیپ های هایپرپلاستیک و آدنوماها می شود. احتمال این که پولیپ های هایپرپلاستیک به سرطان تبدیل شوند پایین است؛ در حالی که اندازه بزرگ تر از 1 سانتی متر خطر را بیشتر می کند. آدنوما ها نوع دیگری از پولیپ معده با شیوع کمتر هستند اما احتمال سرطانی شدن آن ها بیشتر است به همین دلیل اغلب برداشته می شوند.
  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی. این سندرم ژنتیکی نادر دیگر علت پولیپ معده است که موجب تبدیل نوع خاصی از سلول های پوشش معده به نوع خاصی از پولیپ معده به نام پولیپ های غده فوندیک می شود. زمانی که پولیپ معده تحت تاثیر این سندرم ایجاد گردد باید برداشته شود؛ زیرا احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد.
  • استفاده مرتب از داروهای معده. پولیپ های معده غده فوندیک در میان افرادی شایع هستند که به طور مرتب از داروهای مهار کننده پمپ پروتونی به منظور کاهش اسید معده استفاده می کنند. این نوع پولیپ معده عموما کوچک است و نگرانی به دنبال ندارد. پولیپ معده غده فوندیک با قطر 1 سانتی متر موجب خطر اندکی برای ایجاد سرطان می شود بنابراین قطع مصرف مهارکننده های پمپ پروتونی یا برداشت پولیپ معده توصیه می شود.

پولیپ معده: تشخیص

تست ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص پولیپ معده شامل موارد زیر می باشند:

  • آندوسکوپی که برای به تصویر کشیدن داخل معده و در نتیجه تشخیص پولیپ معده به کار می رود.
  • نمونه برداری بافتی (بیوپسی) که در آن بخشی از بافت در طول آندوسکوپی برداشته شده و برای تشخیص پولیپ معده تحت آنالیزهای آزمایشگاهی قرار می گیرد.

پولیپ معده: درمان

درمان پولیپ معده بسته به انواع پولیپ های معده انتخاب می شود:

  • پولیپ معده کوچک که آدنوما نیست. این نوع پولیپ معده نیازی به درمان ندارد. این پولیپ معده عموما موجب بروز نشانه ها و علائمی نمی شود و در موارد نادر موجب سرطان می گردد. پزشک معاینه دوره ای را توصیه می کند به گونه ای که پولیپ های در حال رشد یا پولیپ هایی که موجب بروز نشانه یا علامت شده اند برداشته شوند.
  • پولیپ معده بزرگ. در این موارد درمان پولیپ معده با برداشت آن انجام می گیرد. بیشتر پولیپ های معده به کمک آندوسکوپی برداشته می شوند.
  • آدنوماها. این نوع از پولیپ های معده می توانند سرطانی شوند و درمان آن ها از طریق برداشت با آندوسکوپی انجام می گیرد.
  • پولیپ معده ناشی از پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی. درمان پولیپ معده در این موارد با برداشتن معده انجام می گیرد؛ زیرا احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد.

درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری

اگر شما در اثر وجود عفونت هلیکوباکتر در معده دچار گاستریت شده باشید، پزشک درمان با آنتی بیوتیک ها را توصیه می کند. درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری ممکن است پولیپ معده هایپرپلاستیک را برطرف سازد و همچنین از بازگشت پولیپ معده جلوگیری کند. 

دکتر محمدرضا لبانی مطلق

دکتر محمدرضا لبانی مطلق

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر محمدرضا لباني مطلق فوق تخصص گوارش و کبد دارای 9 سال سابقه پزشکی و طبابت و تجارب ارزشمند در زمینه بیماری های داخلی، گوارش و کبد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا لبانی مطلق
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه