تعریف:

این سندرم همچنین تحت عنوان سندرم Stein-Levanthal، خوانده می شود و عبارت است از: نوعی اختلال بدون تخمک گذاری که با افزایش سطوح آندروژن، سنتز مداوم استروژن و افزایش سطوح LH سرم، همراه با کاهش سطوح FSH، مشخص می شود.

اتیولوژی:

نامشخص است. افزایش ترشح آندروژن از تخمدان ها، سبب افزایش حساسیت هیپوفیز نسبت به هورمون آزاد کننده گنادوتروپین می شود. همچنین افزایش ترشح آندروژن از آدرنال، در برخی افراد دیده شده است. افزایش ترشح LH، منجر به افزایش بیشتر ترشح آندروژن خواهد شد. سیکل معیوب اختلال در عملکرد تخمدان، آدرنال، هیپوتالاموس و هیپوفیز منجر به ایجاد اختلالات هورمونی و مقاومت اکتسابی و یا ارثی نسبت به انسولین خواهد شد،(انسولین نوعی هورمون گنادوتروفیک است که با تاثیر بر FSH و LH سبب ایجاد اختلال در عملکرد تخمدان خواهد شد).

ریسک فاکتور ها:

سابقه خانوادگی مثبت.

اپیدمیولوژی:

در افراد مبتلا به مشکلات ناباروری و یا مشکلات تخمک گذاری، دارای شیوعی معادل با 75 درصد است. در 5 تا 10 درصد از زنان، قبل از یائسگی دیده می شود.

شرح حال:

آمنوره، خون ریزی غیرطبیعی رحم، چاقی، هیرسوتیسم، علائم مردانگی، سقط مکرر، شکست در لقاح، آکنه

معاینه بالینی:

چاقی، هیرسوتیسم، در اغلب موارد معاینه بالینی نرمال است.

پاتولوژی:

تخمدان ها اغلب بزرگ بوده و حاوی کیست های فولیکولار متعدد و کوچک هستند(این کیست ها، از فولیکول های تخمدان منشا گرفته و به وسیله سلول های گرانولوزا پوشانیده می شوند). تخمدان ها فاقد فولیکول های غالب بوده و افزایش ضخامت استرومای تخمدان ها، به ویژه در نواحی محیطی دیده می شود، افزایش سطح استروژن، منجر به هیپرپلازی آندومتر خواهد شد.

ارزیابی ها:

افزایش سطوح LH سرم، سطوح FSH سرم طبیعی است. نسبت LH به FSH افزایش می یابد (به میزان بیش از 3 به 1)، افزایش سطوح استروژن، افزایش تستوسترون، کاهش پروتئین اتصال یابنده به استروئید، افزایش سطوح پرولاکتین، تست مثبت چالش پروژسترون، در سونوگرافی تخمدان ها به صورت بزرگ شده دیده می شوند، انجام لاپاراسکوپی جهت رد پاتولوژی لگن ضروری است.

درمان:

درمان طبی: داروهای ضدبارداری خوراکی، پروژسترون(برای مهار سنتز استروژن و برای القاء خونریزی طبیعی)، OCP در ترکیب با سیپروترون استات نوعی آنتی آندروژن(برای درمان هیرسوتیسم)، آنتی استروژن کلومیفن(برای درمان ناباروری)، استفاده از متفورمین(برای درمان اختلالات متابولیک و اندوکرین) موثر است. کاهش وزن و افزایش سیکل قاعدگی.

درمان جراحی: هیسترکتومی، آخرین خط درمان برای اختلالات قاعدگی است. جراحی لاپاراسکوپیک تخمدان، نظیر رزکسیون لبه ها، استفاده از لیزر(برای درمان ناباروری).

سایر روش های درمانی: حفظ وزن طبیعی بدن(پیشگیری از مقاومت انسولینی)، تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی، روش های زیبایی برای درمان هیرسوتیسم. 

عوارض:

هیرسوتیسم، عوارض روانی، افزایش ریسک کانسر آندومتر(افزایش میزان سنتز استروژن)، افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی، ناباروری، سقط مکرر.

پیش آگهی:

با درمان مناسب بسیاری از علائم کنترل می شوند، با وجود این، درمان هیرسوتیسم ممکن است دشوار باشد. ناباروری ممکن است نیازمند توجهات بیشتر باشد.

منبع:
  • کتاب: مروری سریع بر بیماری های زنان و مامایی
  • نوشته: میشا داتا، لوئیس رندال، نانومی هولمز
  • ترجمه: دکتر سارا آرین مهر
  • زیر نظر: دکتر فاطمه قائم مقامی ( استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران)

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه