تیرگی زیر چشم حالت شایعی در میان افراد مختلف است. حلقه های سیاه زیر چشم ممکن به صورت موقت ظاهر شوند، با افزایش سن آشکار گردند و یا علامتی از کم خوابی باشند. در ادامه با علل تیرگی زیر چشم و درمان حلقه های سیاه دور چشم آشنا می شویم.

دروانا:

حلقه های سیاه زیر چشم

تیرگی زیر چشم یا در واقع حلقه های سیاه زیر چشم وضعیتی شایع در میان مردان و زنان است. تیرگی زیر چشم عموما با کیسه ها و حلقه های تیره همراه هستند که موجب می شوند سن شما بیش از آنچه در واقعیت است به نظر آید. هر چه تیرگی زیر چشم تشدید شود، رفع آن دشوار تر خواهد بود.

در حالی که تیرگی زیر چشم ممکن است در همه افراد ظاهر شود، حلقه های سیاه زیر چشم در افراد زیر شیوع بیشتری دارند:

  • افراد مسن
  • افرادی که زمینه ژنتیکی دارند.
  • افرادی که نژادی به غیر سفید دارند (احتمال بروز تیرگی زیر چشم در افردی با تون پوستی تیره تر بیشتر است)

در حالی که خستگی منطقی ترین علت تیرگی زیر چشم است، فاکتورهای بسیاری وجود دارند که موجب تشکیل حلقه های سیاه زیر چشم می شوند. در بیشتر موارد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و نیازی به پیگیری درمانی نیست.

علت تیرگی زیر چشم

علل متعددی برای تشکیل حلقه های سیاه زیر چشم وجود دارد و در زیر به برخی از شایع ترین علل تیرگی زیر چشم اشاره می کنیم:

خستگی

خوابیدن زیاد، خستگی بیش از حد و یا بیدار شدن چند ساعت زود تر از زمانی که به طور طبیعی از خواب بیدار می شوید موجب تشکیل حلقه های سیاه زیر چشم می شوند. کمبود خواب نیز می تواند موجب شدن کدر و پژمرده شدن پوست شود و عروق خونی و بافت های تیره نزدیک به پوست را آشکار تر سازد. کمبود خواب همچنین موجب تشکیل مایع در زیر چشم ها و پفی شدن ظاهر آن ها می گردد. در نتیجه، تیرگی زیر چشم و حلقه های سیاه دور چشم در واقع ممکن است سایه هایی از پلک های پف کرده باشند.

سن

افزایش سن عامل دیگری در تیرگی زیر چشم و تشکیل حلقه های سیاه دور چشم است. همچنان که سن شما بالاتر می رود، پوست نازک تر می گردد. با افزایش سن همچنین پوست چربی و کلاژن مورد نیاز برای حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. بدین ترتیب عروق خونی تیره زیر پوست آشکار تر شده و موجب تیرگی زیر چشم می گردند.

آسیب چشمی

تماشا کردن تلویزیون و مانیتور کامپیوتر به طور قابل ملاحظه ای به چشم ها آسیب می رسانند. این آسیب موجب بزرگ شدن عروق خونی اطراف چشم ها می شود. در نتیجه، پوست اطراف چشم ها تیره شده و حلقه های سیاه زیر چشم شکل می گیرند.

آلرژی ها

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم نیز از علل تیرگی زیر چشم هستند. زمانی که شما به یک آلرژی دچار شده اید، بدن شما در پاسخ به عوامل آلرژی زا هیستامین آزاد می کند. این ماده علاوه بر ایجاد علائمی چون خارش، قرمزی و پف کردن چشم ها، موجب گشاد شدن عروق خونی و آشکار شدن آن ها در پوست زیر چشم می گردد. حال تیرگی زیر چشم ظاهر می شود. آلرژی ها همچنین با ایجاد علائمی چون خارش می توانند موجب خاراندن شدید و خراش برداشتن پوست اطراف چشم ها شوند. این عمل تیرگی زیر چشم را تشدید می کند، موجب التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی می گردد و سایه های تیره ای در زیر چشم ها ایجاد می کند.

دهیدراتاسیون

دهیدراتاسیون از جمله شایع ترین علل تیرگی زیر چشم است. زمانی که بدن شما مقدار کافی آب دریافت نمی کند، پوست اطراف چشم ها پژمرده شده و گودی زیر چشم ایجاد می شود. این حالت به علت نزدیک بودن پوست دور چشم به استخوان زیر آن ایجاد می شود.

قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید

قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید موجب تولید مقدار زیادی ملانین (رنگدانه ای که عامل رنگ پوست است) در پوست می شود. نور خورشید موجب تیره شدن پوست خصوصا در اطراف چشم ها شده و تیرگی زیر چشم را به دنبال دارد.

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز نقش مهمی در تشکیل حلقه های سیاه دور چشم و تیرگی زیر چشم دارد. تیرگی زیر چشم یک مشخصه وراثتی است که ممکن است در کودکی مشاهده شود با افزایش سن تشدید شده یا تدریجا بهبود یابد. زمینه ژنتیکی سایر بیماری ها مانند بیماری تیروئید نیز می تواند موجب تیرگی زیر چشم شود.

درمان تیرگی زیر چشم

علاوه بر برخی درمان های خانگی تیرگی زیر چشم، برخی روش های زیبایی پوست به منظور درمان موثر و پایدار حلقه های تیره زیر چشم به کار گرفته می شوند. برخی از این روش ها تیرگی ناشی از حلقه های دور چشم را کاهش می دهند. برخی از رایج ترین روش های زیبایی پوست که برای درمان تیرگی زیر چشم به کار می روند عبارتند از:

  • پیلینگ شیمیایی برای کاهش پیگمنتاسیون
  • لیزر تیرگی زیر چشم برای لایه برداری پوست و افزایش سفتی آن
  • تاتوهای درمانی برای تزریق رنگدانه به داخل نواحی نازک پوست
  • فیلرهای بافتی به منظور پوشاندن عروق خونی و ملانین که موجب تغییر رنگ پوست شده اند.
  • برداشتن چربی و پوست اضافه و نرم و صاف تر کردن سطح پوست
  • قرار دادن ایمپلنت های چربی و یا مواد مصنوعی

قبل از انجام هر یک از روش های زیبایی پوست، در مورد گزینه های موجود با متخصص پوست مشورت کنید.

 

دکتر سعید پیروزی

دکتر سعید پیروزی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر سعيد پيروزي، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه شهید بهشتی تهران، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده : توسط دکتر سعید پیروزی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه