میخچه و پینه عموما بر روی پاها (میخچه پا)، دست ها و انگشتان دست و پا ایجاد می گردند. پینه ها و میخچه های پوستی می توانند ناخوشایند باشند. فشار و اصطکاک ناشی از فعالیت های مکرر موجب ایجاد و رشد میخچه ها و پینه ها می شوند. در صورت داشتن میخچه یا پینه های پوستی، توصیه های پزشک متخصص پوست را در مورد مراقبت مناسب از این عارضه های پوستی دنبال کنید.

دروانا:

پینه ها و میخچه های پوستی لایه های ضخیم و سخت شده از پوست هستند که زمانی که پوست می خواهد از خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت کند، ایجاد می شوند. میخچه و پینه عموما بر روی پاها (میخچه پا)، دست ها (پینه دست) و انگشتان دست و پا (میخچه بین انگشتان پا) ایجاد می گردند. پینه ها و میخچه های پوستی می توانند ناخوشایند و آزار دهنده باشند و نیاز به درمان میخچه را ایجاد کنند. در بسیاری از افراد، رفع عامل اصطکاک یا فشار در پوست، موجب از بین رفتن پینه ها و میخچه های پوستی می شود.

اگر فرد به دیابت و یا سایر شرایطی که موجب کاهش خون رسانی به پاها می شود، مبتلا باشد، در معرض خطر بیشتری برای عواقب ناشی از میخچه ها و پینه ها قرار دارد. در صورت داشتن میخچه یا پینه های پوستی، توصیه های پزشک متخصص پوست را در مورد مراقبت مناسب از این عارضه های پوستی دنبال کنید.

علائم میخچه ها و پینه ها

شما ممکن است یک میخچه یا پینه داشته باشید اگر متوجه شرایط زیر در پوست خود شوید:

  • یک ناحیه زبر و ضخیم در پوست
  • یک برآمدگی برجسته و سفت
  • احساس تیر کشیدن و درد در زیر پوست
  • پوسته پوسته شدن، خشکی و چرب شدن پوست

میخچه ها و پینه های دو شرایط پوستی متفاوت از هم هستند.

میخچه ها پوستی: این ضایعات از پینه ها کوچک تر بوده و دارای یک مرکز سفت است که با پوست ملتهب احاطه شده است. میخچه ها عموما در نواحی از پاها (میخچه پا) ایجاد می شوند که وزن بدن را تحمل نمی کنند مانند نوک و اطراف انگشتان و حتی بین انگشتان (میخچه بین انگشتان پا). میخچه ها همچنین ممکن است در نواحی تحمل کننده وزن در پاها نیز ظاهر شوند. میخچه ها زمانی که تحت فشار قرار می گیرند دردناک خواهند بود.

پینه ها: این ضایعات پوستی به ندرت دردناک خواهند بود. پینه ها معمولا در کف پاها مخصوصا در زیر پاشنه (پینه کف پا)، کف دست ها (کف دست) یا روی زانو ها (پینه زانو) ایجاد می شود. پینه ها در شکل و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند و اغلب بزرگ تر از میخچه ها خواهند بود.

علت میخچه ها و پینه های پوستی

فشار و اصطکاک ناشی از فعالیت های مکرر موجب ایجاد و رشد میخچه ها و پینه ها می شوند. برخی از عوامل اعمال کننده این فشار و اصطکاک موارد زیر هستند:

  • پوشیدن کفش های نامناسب: پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند نواحی از پاهای شما را تحت فشار قرار می دهند. اگر کفش ها گشاد باشند، پاهای شما دائما در کفش سر خورده و دچار اصطکاک می شود. پای شما ممکن است در برابر یک درز یا دوخت در داخل کفش دچار ساییدگی شود.
  • نپوشیدن جوراب: پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب موجب ساییدگی در پاهای شما می شود. پوشیدن جوراب هایی که اندازه پای شما نیستند نیز مشکل ساز خواهند شد.
  • وسایل بازی یا استفاده از ابزار دستی: پینه های دستان شما می توان در اثر استفاده مکرر از وسایل بازی، استفاده از ابزار دستی و نوشتن ایجاد شوند.

درمان میخچه - درمان پینه

درمان پینه ها و میخچه های پوستی در درجه اول از طریق حذف عاملی که موجب فشار و اصطکاک بر روی پوست می شود، انجام می گیرد. شما می توانید میخچه ها و پینه ها را به کمک استفاده از کفش مناسب، پد های محافظتی و سایر اقدامات مراقبت از خود برطرف سازید.

اگر یک میخچه یا پینه علی رغم انجام اقدامات فردی ماندگار و دردناک شد، باید به دنبال درمان دارویی میخچه و پینه تحت نظر پزشک متخصص پوست باشید:

  • جدا کردن پوست اضافی: پزشک متخصص پوست می تواند پوست ضخیم شده را جدا کرده و یا یک میخچه بزرگ را به کمک چاقوی کوچک جراحی بتراشد. سعی نکنید این را خودتان انجام دهید؛ زیرا ممکن است موجب عفونت گردد.
  • داروهای از بین برنده پینه: پزشک متخصص پوست ممکن است پچ حاوی 40 درصد سالیسیلیک اسید را برای رفع پینه و میخچه تجویز نماید. پزشک شما را در مورد میزان تعویض این پچ آگاه می سازد. پزشک متخصص پوست ممکن است استفاده از سنگ پا، سوهان ناخن و یا یک تکه سنگ را قبل از چسباندن پچ به شما توصیه کند. همچنین ژل سالیسیلیک اسید را برای استفاده در نواحی بزرگ تر تجویز نماید.
  • تجهیزات جانبی برای کفش: اگر ناهنجاری زمینه ای در پاهای بیمار دیده شود، پزشک متخصص پوست پدهایی را برای قرار دادن در کفش ها و پیشگیری از تکرار میخچه ها و پینه ها توصیه می نماید.
  • جراحی: در موارد نادر، پزشک ممکن است برای اصلاح و تنظیم استخوانی که عامل ایجاد اصطکاک است، جراحی را به شما پیشنهاد دهد.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه