دکتر روزبه میرشکاری متخصص پوست، مو و زیبایی به سوالاتی پیرامون تشخیص و درمان اگزمای پوستی پاسخ داده و توضیحاتی ارائه نموده اند.

دروانا:

تشخیص اگزمای پوستی چگونه انجام می شود؟

اگزما ضایعه پوستی است که با خارش، قرمزی، تورم گاه توام با خشکی و خشنی و ضخامت پوست که در اثر تماس پوست با ماده محرک مثل مواد شوینده یا سیمان یا تماس با مواد حساسیت زا مثل زیورآلات و مواد فلزی حاوی نیکل و بعضی از گیاهان ایجاد می شود. تشخیص قطعی اگزما توسط معاینه و شرح حال بیمار و در صورت لزوم انجام بعضی از تست های پوستی است که با صلاحدید متخصص پوست توصیه می گردد.

آیا اگزما واگیردار است؟ برای مثال آیا بر اساس تماس با ضایعات اگزما به این بیماری دچار خواهیم شد؟

اگزما بیماری پوستی است که مسری (واگیردار) نیست مگر اینکه در کنار آن یا همراه آن بیماری پوستی واگیرداری وجود داشته باشد. پس اگزما بخودی خود واگیردار نیست.

آیا اگزما درمان قطعی دارد؟

در صورت رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک اگزما کنترل می شود در غیر این صورت احتمال برگشت (عود) ضایعات وجود دارد در مجموع در صورت درمان توصیه شده توسط پزشک و رعایت موارد لازم توسط بیمار بیماری خطرناکی محسوب نمی گردد پس درمان قطعی همیشه در مورد آن صدق نمی کند.

آیا درمان اگزما با کورتون انجام می گیرد؟

کورتون یا ترکیبات کورتیکو استروئید که داروهای ضد التهاب هستند چه به شکل ترکیبات موضعی (مثل پماد یا کرم و لوسیون و ...)، و چه به شکل تزریقی یا خوراکی جزئی از مجموعه داروهایی هستند که در کنار بقیه داروها در صورت لزوم توسط پزشک برای درمان اگزما به کار می رود و در صورت رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک از طرف بیماران می توانند بدون عارضه و در عین حال مفید و موثر باشند.

دکتر روزبه میرشکاری

دکتر روزبه میرشکاری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر روزبه میرشکاری متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دارای بیش از 19 سال سابقه تخصصی پزشکی و 3 سال سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر روزبه میرشکاری
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه