اگزما یک بیماری پوستی شایع است که با خارش و قرمزی پوست همراه است. هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است اما نوردرمانی اگزما از جمله روش هایی است که برای رفع علائم اگزما به کار می رود. در این مقاله به بررسی روش انجام فتوتراپی اگزما و عوارض آن می پردازیم.

دروانا:

 اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی است که موجب قرمزی و خارش پوست می گردد. اگزما در کودکان شیوع بالایی دارد اما این بیماری می تواند در هر سنی اتفاق افتد. اگزمای پوستی طولانی مدت و مزمن بوده و به صورت دوره ای عود می کند. اگزما ممکن است با آسم یا تب یونجه همراه باشد.

درمان قطعی برای اگزما شناخته نشده است. اما برخی روش های درمانی و مراقبتی می تواند خارش ناشی از اگزما را برطرف کرده و از عود بیماری پیشگیری کنند. برای مثال، اقداماتی همچون استفاده کردن از صابون های قلیایی، مرطوب کردن مرتب پوست و استفاده از کرم ها یا پمادهای درمانی در رفع علائم اگزما موثر هستند. در ادامه با نوردرمانی اگزما به عنوان یک روش درمانی برای این عارضه پوستی آشنا می شویم.

نور درمانی چیست؟

نور درمانی یا همان فتوتراپی از نوع خاصی از نور برای درمان مشکلات پوستی استفاده می کند. نوردرمانی برای درمان انواع اگزما و دیگر مشکلات پوستی به کار گرفته می شود؛ از جمله این بیماری ها اگزما (درماتیت آتوپیک)، درماتیت تماسی، درماتیت سبورئیک، اگزمای دیس هیدروتیک و اگزمای سکه ای هستند.

رایج ترین انواع نوردرمانی برای اگزما استفاده از پرتو فرابنفش نوع B با نوارهای باریک است. در این نوع نوردرمانی اگزما، از دستگاه خاصی برای منتشر ساختن پرتو فرابنفش نوع B که بهترین نوع پرتوهای طبیعی خورشید برای درمان اگزما هستند، استفاده می شود.

نوردرمانی اگزما با پوتو فرابنفش نوع B با پرتوهای عریض، درمان ترکیبی فتوتراپی اگزما با فرابنفش نوع A در کنار پسورالن از دیگر انواع نوردرمانی اگزما هستند که در شرایط خاص برای درمان اگزما مورد استفاده قرار می گیرند.

نوردرمانی اگزما موارد زیر کمک کننده است:

  • کاهش خارش
  • بهبود التهاب
  • افزایش تولید ویتامین دی
  • تسریع مقابله با باکتری ها در پوست

فتوتراپی اگزما برای درمان اگزمایی که تمام بدن را درگیر گرده است (پراکنده) و اگزمای موضعی (برای مثال در دست ها و پاها) که به کمک درمان های موضعی بهبود نیافته اند، به کار می رود.

حدود 70 درصد از افراد مبتلا با دریافت نوردرمانی اگزما بهبود می یابند. برخی افراد دریافته اند که نور درمانی برای اگزما بیماری را برای مدت طولاتی بعد از درمان در حالت خاموش قرار می دهد.

روش نور درمانی اگزما

  • برای انجام فتوتراپی اگزما، یک روغن چرب کننده بر روی پوست شما مالیده می شود و شما با پوشیدن لباس زیر و زدن عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها آماده انجام نور درمانی اگزما می شوید.
  • دستگاه فتوتراپی اگزما برای مدت کوتاهی (حدود چند ثانیه تا چند دقیقه) فعال می شود و برای درمان اگزما در تمام بدن یا تنها در نواحی درگیر به کار می رود.
  • داده های به دست آمده از پاسخ شما به نوردرمانی اگزما به دقت ثبت می شود و شدت نور در هر بار درمان اگزما با نوردرمانی افزایش می یابد.
  • بعد از گذشت چند ماه از نوردرمانی برای اگزما، در برخی مواقع دفعات مراجعه به متخصص پوست تا یک یا دو بار در هفته کاهش می یابد.
  • اگر ضایعات پوست در حال بهبودی باشند، به منظور بررسی وضعیت درمان اگزما، نور درمانی اگزما برای مدتی متوقف می شود.
  • در صورت موفقیت آمیز بودن نور درمانی اگزما، برخی بیماران ممکن است چرخه درمانی را تکرار کرده یا برای حفظ نتایج فتوتراپی اگزما یک یا دو بار در هفته به متخصص پوست مراجعه کنند.
  • زمانی که نوردرمانی برای اگزما به کار گرفته می شود، بهبودی همانند روش های درمانی دیگر به سرعت حاصل نمی شود. به طور کلی برای مشاهده بهبودی علائم اگزما، به یک تا دو ماه درمان پایدار به کمک نوردرمانی اگزما نیاز است.

عوارض نوردرمانی اگزما

به طور کلی، نوردرمانی همچون نوردرمانی اگزما روش ایمنی در نظر گرفته می شود. عوارض فتوتراپی اگزما عبارتند از:

  • آفتاب سوختگی
  • پیری پوست
  • ملانوما
  • سردرد و تهوع (در نوردرمانی اگزما با فرابنفش نوع A و پسورالن)
  • آب مروارید در اثر محافظت ناکافی از چشم ها در طول فتوتراپی اگزما
دکتر اسدالله کیانی

دکتر اسدالله کیانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر اسدالله كياني متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و دارای مقالات ارزشمند در ژورنال های داخلی و خارجی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر اسدالله کیانی
برگرفته از: وبسایت https://nationaleczema.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه