عوامل تشدید کننده اگزما مانند برخی از مواد، خوراکی ها، آب و هوا و شرایطی که ما به طور روزمره با آن ها در ارتباط هستیم ممکن است این وضعیت پوستی را تشدید کنند و توجه به نکاتی در مورد آن ها می تواند در پیشگیری از تشدید اگزمای پوستی موثر باشد. در ادامه به بررسی برخی از این نکات می پردازیم.

دروانا:

عوامل تشدید کننده اگزما: مواد شیمیایی

برخی مواد شیمیایی از جمله عوامل تشدید کننده اگزما هستند که موجب تشدید خارش آن می شوند. برای پیشگیری از تماس پوست با این عوامل تشدید کننده اگزما و در نتیجه کنترل خارش آن اقدامات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در هنگام شستشو و استفاده از مواد شیمیایی دستکش با لایه کتانی بپوشید.
  • از خوشبو کننده های هوا، عطر و یا شمع های معطر استفاده نکنید.
  • از دود سیگار دور بمانید. اگر سیگار می کشید بهتر است آن را ترک کنید.

عوامل تشدید کننده اگزما: آب داغ

استفاده از آب ولرم یا خنک هنگام شستشوی دست ها و حمام کردن به آرامش بیشتر پوست شما کمک می کند و برای اگزمای پوستی مناسب تر هستند. بعد از شستشو بهتر است پوست را با ضربه های آرام حوله به خوبی خشک کنید تا تنها رطوبت کمی در سطح پوست باقی بماند. بلافاصله از مقدار زیادی لوسیون برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. مواد موثره موجود در لوسیون را بخوانید. اگر شما به پشم حساسیت دارید، لانولین به پوست شما آسیب می رساند. در غیر این صورت لانولین می تواند برای تامین رطوبت پوست درگیر اگزما کمک کننده باشد.

عوامل تشدید کننده اگزما: آفتاب، تعریق و ضد آفتاب

دمای هوای بالا و تعریق زیاد شرایط مناسبی برای پوست خصوصا پوست های درگیر اگزما نیستند و از جمله عوامل تشدید کننده اگزما محسوب می شوند. بنابراین در فصول گرم خود را خنک نگه دارید و در سایه حرکت کنید. همیشه از ضد آفتاب بروی پوست خود استفاده کنید. آفتاب سوختگی پوست شما را ملتهب می سازد و می تواند از عوامل تشدید کننده اگزما باشد. اگر شما به ضد آفتاب حساسیت دارید، می توانید از محصولات معدنی مانند زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید برای پیشگیری از اثرات سوء پرتوهای خورشید استفاده کنید.

 عوامل تشدید کننده اگزما: برخی لباس ها

پوشیدن لباس های آزاد و نازک کتانی برای افرادی که دچار اگزما می شوند مناسب خواهد بود. لباس های پشمی و مو دار ممکن است موجب ایجاد خراش در پوست های حساسی مانند پوست درگیر اگزما شوند و از جمله عوامل تشدید کننده اگزما باشند. مواد مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و ریون موجب تعریق بیشتر در شما و در نتیجه تشدید اگزما می گردند. قبل از پوشیدن لباس ها آن ها را بشویید تا مواد شیمیایی یا رنگی که برای نگه داری از آن ها بدون چروک شدن در فروشگاه ها استفاده شده است از لباس ها جدا شوند. اگر مواد شیمیایی موجود در کیسه های پلاستیکی برا شما آزار دهنده هستند، آن ها برای 24 ساعت در هوای آزاد قرار دهید.

عوامل تشدید کننده اگزما: پاک کننده ها، صابون ها و شامپو ها

زمانی که بدن یا لباس های خود را می شویید برای پیشگیری از تشدید اگزما از شوینده های ملایم استفاده کنید. از مواد شوینده ای که برای کودکان و پوست های حساس تولید شده اند مانند محصولات بدون رایحه استفاده کنید. بهتر است مواد شوینده تنها در مقدار مشخص شده مصرف شوند. در صورت نیاز می توانید آن ها دو بار آبکشی کنید. از نرم کننده های لباس معطر دوری کنید. برای حمام کردن، از پاک کننده بدون صابون، ملایم و بدون بو استفاده کنید.

عوامل تشدید کننده اگزما: استرس و اگزما

استرس نیز از مهم ترین عوامل تشدید کننده اگزما محسوب می شود. تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا، مدیتیشن، نفس عمیق در کنترل استرس کمک کننده خواهند بود. اضطراب و استرس موجب مشکلات پوستی مانند اگزما می شوند. زمانی که شما در تنش و ناراحتی قرار دارید، هورمون های استرس در بدن شما موجب التهاب شده و به پوست شما آسیب می رسانند. حتی استرس های فیزیکی مانند زمانی که شما با یک سرماخوردگی مقابله می کنید می تواند هزینه زیادی را برای بدن شما به دنبال داشته باشد. بنابراین به خوبی از خود مراقبت کنید و خواب کافی داشته باشد.

عوامل تشدید کننده اگزما: اگزما و آلرژی

از دیگر عوامل تشدید کننده اگزما می توان به عوامل آلرژی زا اشاره کرد. اگر شما به دانه گرده، پوست حیوانات خانگی، ذرات گرد و غبار و قارچ آلرژی دارید، از قرار گرفتن در معرض آن ها خودداری کنید. خانه را به طور منظم گردگیری کرده و تمیز کنید و رختخواب را هر هفته با آب داغ شستشو دهید. اگر کارهای خاصی پوست شما را تحریک می کنند، از فرد دیگری برای انجام آن ها کمک بگیرید. اگر شما همچنان علائمی از آلرژی را ظاهر می کند با متخصص پوست در مورد راهکارهایی برای رفع آن ها صحبت کنید. 

عوامل تشدید کننده اگزما: مواد غذایی حساسیت زا در اگزما

برخی مطالعات نشان می دهند برخی غذاهای حساسیت زا از عوامل تشدید کننده اگزما خصوصا در کودکان و خردسالان هستند. بادام زمینی، شیر، سویا، گندم، ماهی و تخم مرغ از شایع ترین این عوامل هستند. از آن جایی که کودکان به رژیم غذایی کاملی نیاز دارند، دادن غذاهایی که فکر می کنید عوامل تشدید کننده اگزما هستند را متوقف نکنید. در این مورد با متخصص پوست مشورت کنید. آن ها تست هایی را برای تشخیص حساسیت های غذایی انجام می دهند.

عوامل تشدید کننده اگزما: خشکی هوا و اگزما

آیا اگزمای پوستی شما در فصل زمستان تشدید می شود؟ وسیله گرم کننده موجود در خانه شما را گرم نگه می دارد اما این وسیله می تواند رطوبت موجود در هوا را کاهش دهد. شما باید پوست خود را به طور مرتب مرطوب کنید. اگر شما در ناحیه خشک زندگی می کنید، می توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده نمایید. بهتر است این دستگاه را طبق دستور مشخص شده تمیز کنید. قارچ ها می توانند به دستگاه مرطوب کننده راه یافته و موجب تشدید اگزما در برخی افراد شوند.

عوامل تشدید کننده اگزما: ورزش و تعریق

ورزش کردن گزینه ای بسیار مناسب برای کاهش استرس است. اما عرق ناشی از ورزش می تواند وضعیت پوستی مانند اگزما را بدتر کند. برای خنک کردن خود، استراحت هایی را در طول تمرین داشته باشید، لباس اضافی نپوشید و زمانی که دمای بدن شما بالا می رود آب بنوشید. سعی کنید برخی تمرینات را در خانه یا در موقع خنک تر روز انجام دهید. شنا کردن نیز به خنک شدن شما کمک می کند اما به خاطر داشته باشید دوش گرفتن و مرطوب کردن پوست بعد از شنا ضروری است؛ زیرا کلر موجود در آب پوست درگیر اگزما و به طور کلی پوست بدن را تحریک می کند.

عوامل تشدید کننده اگزما: بزاق دهان کودک

برای جلوگیری از ایجاد پچ های اگزما در گونه ها، چانه، گردن و اطراف دهان کودک خود، این نواحی را قبل خوردن یا خوابیدن کودک به کمک لایه ضخیمی از مرطوب کننده نرم کنید. بزاق او می تواند از عوامل تشدید کننده اگزما باشد.

عوامل تشدید کننده اگزما: عفونت های پوستی

آیا خارش ناشی از اگزما در شما بیش از حد نرمال است؟ آیا پچ های قرمز بیشتری ایجاد شده اند؟ به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر شما به عفونت باکتریایی پوستی یا عفونت قارچی پوستی مانند عفونت استافیلوکوکی یا کاندیدا مبتلا هستید این عامل می تواند موجب تشدید اگزمای پوستی شود. متخصص پوست می تواند آنتی بیوتیک ها را برای رفع عفونت های باکتریایی و داروهای ضد قارچ را برای رفع عفونت های قارچی تجویز نماید.

دکتر محسن خدامی

دکتر محسن خدامی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دکتر محسن خدامی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محسن خدامی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه