اگزمای پوستی ممکن است در چندین قسمت از بدن شما ایجاد شود و انواع مختلف اگزما علائم متفاوتی را نیز ظاهر می کنند. اگر شما دچار اگزمای صورت شوید، پلاک های قرمز، برآمدگی های کوچک و پوسته پوسته شدن پوست از جمله علائم اگزمای صورت محسوب می شوند. شما به کمک متخصص پوست می توانید علائم اگزمای صورت را کنترل کرده و کاهش دهید.

دروانا:

 اگزما چیست؟

اگزما یک شرایط پوستی است که در آن پوست قرمز، پوسته پوسته و خارش دار می شود. متخصصین پوست این حالت را درماتیت آتوپیک می نامند. اگزمای پوستی ممکن است در چندین قسمت از بدن شما ایجاد شود و انواع مختلف اگزما علائم متفاوتی را نیز ظاهر می کنند. اگر شما دچار اگزمای صورت شوید، پلاک های قرمز، برآمدگی های کوچک و پوسته پوسته شدن پوست از جمله علائم اگزمای صورت محسوب می شوند. اگر پوست خود را بیش از حد بخارانید، تیره تر، ضخیم تر و عفونی خواهد شد.

متخصصین پوست علت اگزما را به طور دقیق نمی دانند اما تصور بر این است که بسیاری از افراد با زمینه ژنتیکی ابتلا به اگزمای پوستی متولد می شوند. شما با در نظر داشتن اقداماتی می توانید اگزمای صورت را کنترل کنید.  

درمان اگزمای صورت

اگزمای صورت مانند سایر انواع اگزما قابل درمان نیست اما ممکن است گاها ظاهر شده و از بین برود. همچنین اگزمای صورت ممکن است سال ها ظاهر نشود. شما به کمک متخصص پوست می توانید علائم اگزمای صورت را کنترل کرده و کاهش دهید. در زیر به برخی از راه های رفع اگزمای صورت اشاره می کنیم:

  • کرم های استروئیدی: این داروها بخش اصلی درمان اگزمای صورت هستند. کرم غیر نسخه ای هیدروکورتیزون می تواند به رفع قرمزی و خارش ناشی از اگزمای صورت کمک کند. برای تخفیف علائم اگزمای صورت می توانید از این کرم یک یا دو بار در روز برای چندین هفته استفاده کنید. اگر این دارو در درمان اگزمای صورت موثر واقع نشود، شما به استروئید نسخه ای قوی تری نیاز دارید. از داروهای استروئیدی قوی تنها برای مدت کوتاهی استفاده کنید؛ زیرا این داروها پوست شما را نازک می کنند.
  • مهار کننده های کلسی نورین: متخصص پوست ممکن است دسته ای از داروها را به عنوان جایگزین برای داروهای استروئیدی در درمان اگزمای صورت تجویز نماید. این داروها که در فرم کرم و پماد وجود دارند، مواد شیمیایی که اگزمای صورت را در شما تشدید می کنند، مهار می نمایند. این داروها اختصاصا برای درمان اگزمای صورت شامل اگزمای پلک ها، گردن و چین خوردگی های پوستی به کار می روند.
  • بررسی قارچ: در صورتی که اگزمای صورت در اثر عفونت قارچی ایجاد شده باشد، پزشک پماد ها یا کرم های ضد قارچ را برای درمان اگزمای صورت تجویز می کند. در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک یا اگزمای صورت، نوعی از قارچ ها که به طور طبیعی روی پوست وجود دارند، به میزان زیادی روی گردن یا سر یافت می شود.
  • پرتو درمانی (درمان با پرتو فرابنفش): در صورتی که اگزمای صورت در شما متوسط یا شدید باشد و یا داروهای موضعی موثر واقع نشوند، پرتو درمانی برای درمان اگزمای صورت تجویز می گردد. در نظر داشته باشید که درمان طولانی مدت با این روش، احتمال سرطان پوست را بالا می برد.

اقداماتی که شما می توانید انجام دهید

  • مرطوب کردن. بهترین راه برای پیشگیری از خشکی پوست و در نتیجه بروز اگزمای پوستی، استفاده از پماد ها و کرم ها غلیظ (و نه لوسیون های رقیق) است. مرطوب کردن پوست را بهتر است بلافاصله بعد از شستن صورت انجام دهید. اگر با استفاده از پماد ها احساس چربی بر روی پوست صورت خود می کنید می توانید تنها شب ها از پماد استفاده کنید.
  • شستشوی ملایم. استفاده از صابون پوست را تحریک می کند، شستشوی پوست صورت تنها با آب نیز کافی نخواهد بود خصوصا اگر پوست چرب باشد. بهتر است برای پیشگیری از اگزمای صورت، از یک پاک کننده ملایم غیر صابونی برای شستن صورت استفاده کنید.
  • رطوبت و دمای هوای مناسب. صورت خود را با آب خنک و نه داغ بشویید و مدت زمان شستشو را به حداقل برسانید. از قرار گرفتن در مکان های بسیار گرم یا انجام فعالیت هایی که موجب تعریق بیش از حد می شوند، خودداری کنید. قرار گیری در این شرایط موجب خارش پوستی شده و احتمال بروز اگزمای صورت را بیشتر می کنند. هوای بسیار خشک یا بسیار مرطوب نیز پوست را برای بروز اگزما آماده می سازند.
  • در نظر داشتن نور خورشید. برخی از افراد اگزمای صورت با قرارگیری در معرض نور خورشید تشدید می شود در حالی که این وضعیت ممکن است در افراد دیگر برعکس باشد.
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه