مراقبت های بعد از برداشتن ضایعات پوستی از اهمیت برخوردار است زیر احتمال بروز عفونت وجود خواهد داشت. برای مثال مراقبت از بخیه، شستشوی زخم بخیه، روش تعویض پانسمان بخیه همچنین نحوه  شستشوی زخم باز، عدم ضد عفونی زخم با الکل، چسبیدن پانسمان به زخم و روش کندن پانسمان از موارد مهمی است که باید بدان توجه داشت.

دروانا:

ضایعات پوستی می تواند به صورت توده یا زخم با ظاهری غیر نرمال روی پوست پدیدار شود. این ضایعات می تواند نشان دهنده وجود بیماری های مختلف باشد. یکی از راههای درمان ضایعات پوستی برداشتن آن ها با استفاده از تکنیک های جراحی است پس از برداشتن ضایعات با استفاده از بخیه می توان روی زخم های ایجاد شده را بست. در برخی شرایط زخم ها به بخیه احتیاج ندارند و باز می مانند.

مراقبت از محل زخم ها بسیار اهمیت دارد. باید از بروز عفونت جلوگیری کرد زیرا بروز عفونت بهبود زخم ها را به تاخیر می اندازد و محل زخم بصورت اسکار باقی می ماند. در مقاله پیش رو به نکاتی در مورد مراقبت از زخم های ناشی از برداشتن توده های تومورال پوست می پردازیم.

چطور می توانیم از بخیه ها مراقبت کنیم؟

بخیه ها با استفاده از نخ هایی ایجاد می شود که لبه های زخم را به هم نزدیک می کند. مراقبت از بخیه بسیار اهمیت دارد زیرا احتمال بروز عفونت و اسکار وجود خواهد داشت. برای مراقبت از محل بخیه ها به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در طول 48 ساعت بعد از وارد کردن بخیه ها باید محل بخیه را خشک نگاه دارید.
  • سپس می توانید نواحی اطراف بخیه ها را با آب خنک و صابون به آرامی بشویید. تا جایی که می توانید نواحی اطراف بخیه ها را تمیز کنید. از شستن و سابیدن بخیه ها به طور مستقیم اجتناب کنید. نباید به محل بخیه ها فشار وارد کنید. بنابراین شستشوی زخم بخیه باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.
  • محل بخیه ها را با استفاده از حوله ای تمیز خشک نگاه دارید. حوله را مستقیما روی بخیه ها نکشید.
  • اگر روی بخیه ها بانداژی وجود دارد آن را با بانداژی تمیز تعویض کنید. تعویض پانسمان بخیه باید با احتیاط صورت پذیرد. اگر نکاتی در مورد روش تعویض پانسمان بخیه وجود داشته باشد پزشک آن را یادآور خواهد شد.
  • پس از سه روز می توانید بانداژ را بردارید. البته برداشتن بانداژ ها باید بر اساس صلاحدید پزشک صورت گیرد.
  • اجازه دهید زخم کمی در تماس با هوای آزاد قرار داشته باشد.
  • محل بخیه ها را را روزی یک تا دو بار بشویید و آن را تمیز و خشک نگاه دارید.

پزشک به شما توضیح خواهد داد که چه زمانی برای کشیدن بخیه ها باید دوباره مراجعه کنید. 

چگونه از زخم های باز مراقبت کنیم؟

اگر پزشک از بخیه برای بستن زخم ها استفاده نکرده باشد شما باید در منزل مراقب آن باشید. این گونه زخم ها از انتها به سطح بهبود می یابند.

ممکن است از شما خواسته شود تا بانداژی را روی زخم قرار دهید. نحوه مراقبت از پانسمان زخم باز، آموزش پانسمان و زمان تعویض پانسمان را پزشک به شما خواهد آموخت. در برخی موارد پزشک از شما می خواهد تا زخم ها را در معرض هوا قرار دهید. محل زخم را باید تمیز و خشک نگاه دارید و آن را روزی یک بار شستشو دهید. اصول شستشوی زخم باز از اهمیت برخوردار می باشد زیرا احتمال بروز عفونت وجود دارد. برای مراقبت از زخم های باز توجه به نکات زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • ممکن است پزشک از شما بخواهد تا از وازلین یا پمادهای آنتی بیوتیک روی زخم استفاده کنید. بنابراین استفاده از پماد برای زخم باز باید بر اساس نظر پزشک صورت پذیرد.
  • چسبیدن پانسمان به زخم از مشکلات زخم های باز می باشد. بنابراین توجه به روش کندن پانسمان نیز از اهمیت برخوردار است. اگر بانداژ روی زخم به آن بچسبد می توانید برای جدا شدن آن را مرطوب کنید. البته در برخی موارد شما باید محل زخم را خشک نگاه دارید. در این شرایط پزشک به شما خواهد آموخت که چگونه بانداژ را تعویض کنید.
  • از تمیز کننده های پوستی حاوی الکل، پرکسید، ید یا صابون های محتوی ترکیبات آنتی باکتریال روی زخم ها استفاده نکنید. این ترکیبات می تواند به بافت زخم آسیب برساند و روند بهبود آن را کاهش دهد.

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

نواحی که با استفاده از کرایوتراپی تحت درمان قرار گرفته ممکن است کمی قرمز به نظر برسد. ظرف چند ساعت ممکن است تاول هایی روی پوست ظاهر شود. شما در طول مدت سه روز ممکن است درد اندکی را در موضع احساس کنید. بنابراین اندکی درد و تاول می تواند از عوارض کرایوتراپی محسوب شود.

در طول فرایند بهبود نیاز به اقدام مراقبتی خاص وجود ندارد. این نواحی را می توانید یک یا دو بار در روز شستشو داده و آن را تمیز نگاه دارید. نواحی که در معرض تماس و سایش با لباس قرار داشته و ممکن است آسیب ببینند را باید با استفاده از بانداژی مناسب بپوشانید. بنابراین شستشوی محل کرایوتراپی و بانداژ مناسب آن از مراقبت های بعد از کرایوتراپی محسوب می شود.

نکاتی که باید به خاطر بسپارید:

  • از باز شدن مجدد زخم ها اجتناب کنید و انجام فعالیت های شدید را تا حد امکان کاهش دهد.
  • در تماس با زخم ها از تمیز بودن دست های خود اطمینان حاصل کنید.
  • اگر زخم ها روی کف سر شما قرار دارند می توانید از شامپو و آب برای شستن آن استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که کف سرتان را در معرض حجم زیادی از آب قرار ندهید.
  • به درستی از زخم ها مراقبت کنید تا احتمال ایجاد اسکار را تا حد ممکن کاهش دهید.
  • می توانید برای کاهش درد از مسکن هایی مانند استامینوفن استفاده کنید. در مورد مصرف سایر مسکن ها باید با پزشک هماهنگ شوید زیرا استفاده از برخی مسکن های ضد درد ریسک خونریزی را به دنبال دارد.
  • پیگیری های لازم را بر اساس دستور پزشک انجام دهید تا فرایند بهبود زخم تسریع گردد.

بعد از جراحی برداشتن ضایعات پوستی مانند خال یا زگیل چه زمان باید با پزشک تماس گرفت؟

  • در صورت بروز هر گونه قرمزی یا وجود ترشحات زرد رنگ در محل آسیب فورا با پزشک تماس حاصل کنید. زیرا این علائم می تواند نشان دهنده بروز عفونت باشد.
  • در صورتی که خونریزی از محل آسیب در مدت 10 دقیقه و با اعمال فشار قطع نگردید.
  • در صورت وجود تب بالای 37.8 درجه سانتی گراد
  • در صورت درد مدام در محل آسیب، دردی که با مصرف مسکن نیز برطرف نگردد.
  • در صورتی که زخم باز شود.
  • در صورتی که بخیه ها بیرون بزند.

در صورتی که بهبودی کامل صورت پذیرد اما هنوز آثار ضایعات پوستی مشهود باشد فورا با پزشک خود تماس حاصل فرمایید.

دکتر عباس زمانیان

دکتر عباس زمانیان

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر عباس زمانيان متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در تهران، دکتر عباس زمانیان عضو انجمن بین المللی متخصصین پوست آمریکا، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای مقالات معتبر علمی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر عباس زمانیان
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه