استفاده از پرتوهای لیزر از جمله روش های کم عارضه برای برطرف کردن تاتو است. این پرتوها جذب رنگدانه های تاتو شده و موجب کم رنگ شدن آن می شوند.

دروانا:

بسیاری از افرادی که تاتو یا همان خالکوبی انجام می دهند بعد از مدتی تمایل به پاک کردن آن دارند. روش های برداشت تاتو با لیزر می توانند با کمترین عوارض جانبی، تاتوها را برطرف کنند.

روش برداشت تاتو با لیزر

پرتوهای لیزری با انرژی بالا با شکست رنگدانه ها تاتو را پاک می کنند. رنگدانه های سیاه تاتو تمام طول موج های پرتوهای لیزری را به خود جذب می کنند و بدین ترتیب از بین بردن رنگ تاتو آسان تر خواهد بود. سایر رنگ ها بر اساس رنگدانه موجود تنها امواج خاصی را جذب کرده و از بین می روند. در ابتدا، پزشک وضعیت تاتو فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد و روش مناسب برای از بین بردن آن را توصیه می کند. تعداد جلسات برداشت تاتو با لیزر به مدت زمانی که از انجام تاتو می گذرد، رنگ و اندازه آن بستگی دارد. رنگ پوست فرد و همچنین عمقی که رنگدانه ها به آن نفوذ کرده اند نیز روش برداشت تاتو را تعیین می کنند. به طور کلی، در یک جلسه لیزر تاتو:

  • فرد پوشش های محافظتی را بر روی چشم های خود قرار می دهد.
  • پزشک واکنش پوستی او را به لیزر آزمایش می کند تا موثرترین سطح انرژی برای برداشت تاتو را تعیین نماید.
  • پزشک از لیزر برای عبور دادن پالس هایی از نور قوی به لایه های سطحی پوست استفاده می کند که تنها توسط رنگدانه های تاتو جذب می شوند.

تاتوهای کوچک تر به پالس های کمتری نیاز دارند؛ در حالی که تاتوهای بزرگ تر برای برداشت کامل به تعداد پالس بیشتری نیاز خواهند داشت. در هر دو وضعیت، برای برداشت کامل تاتو، به چندین جلسه درمان با لیزر نیاز است. بعد از هر بار مراجعه، رنگ تاتو تا حد زیادی روشن تر می گردد. برداشت تاتو با لیزر با اندکی احساس ناراحتی همراه است اما بسیاری از بیماران به بی حسی نیاز ندارند. بسته به محل تاتو، ممکن است فرد استفاده از کرم بی حس کننده را درخواست نماید. قرار دادن کیسه های یخ بلافاصله بعد از درمان، به تسکین ناحیه تحت درمان کمک می کند. استفاده از کرم یا پماد آنتی بیوتیک و پانسمان کردن ناحیه تحت درمان نیز توصیه می شود. فرد باید زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، از ناحیه تاتو در برابر این نور محافظت نماید.

عوارض جانبی برداشت تاتو با لیزر

برداشت تاتو با لیزر ایمنی بیشتری در مقایسه با سایر روش های موجود برای برداشت تاتو همانند برش، درم آبریژن دارد؛ زیرا لیزر درمانی به طور انتخابی رنگدانه های موجود در تاتو را تحت تاثیر قرار می دهد و عوارض جانبی اندکی را به دنبال دارد. با این حال، فرد باید فاکتورهای زیر را در تصمیم گیری برای این روش در نظر داشته باشد:

  • محل برداشت تاتو در معرض خطر بروز عفونت قرار دارد. همچنین احتمال بر جای ماندن اسکار دائمی نیز وجود دارد. در بیشتر موارد رنگ تاتو به طور کامل برداشته نمی شود. همچنین، برخی رنگ ها ممکن است بهتر از سایر رنگ ها از بین بروند. برای مثال تاتوهای آبی و سیاه بهتر به لیزر درمانی پاسخ می دهند.
  • برداشت تاتو با لیزر ممکن است هیپوپیگمنتاسیون را به دنبال داشته باشد؛ وضعیتی که در آن رنگ پوست تحت درمان روشن تر از پوست اطراف آن است. در مواردی هایپرپیگمنتاسیون نیز رخ می دهد که در آن رنگ پوست ناحیه تحت درمان تیره تر از نواحی اطراف خود می شود. تاتوهای زیبایی همانند خط اطراف لب، خط بالای چشم و ابرو ممکن است بعد از درمان با لیزر تیره تر شوند. برای رفع این تاتوها به جلسات درمان بیشتری نیاز است.
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه